וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערת נטיפים ענקית התגלתה במרכז הארץ

20.9.2014 / 17:48

עבודות בנייה שנעשו במקום חשפו את המערה, שאורכה הוא כ-200 מטרים. כעת, חוקרי מערות סוקרים אותה ולפיכך הכניסה אליה עדיין אסורה ומסוכנת. "הפעילות בה התרחשה לאורך מיליוני שנים ללא הפרעה"

מערכת נטיפים ענקית התגלתה במרכז הארץ, ספטמבר 2014. ליאור כהן, רשות הטבע והגנים,
הנטיפים נוצרים בתהליכים שאורכים שנים רבות. המערה שהתגלתה/ליאור כהן, רשות הטבע והגנים

אנשי רשות הטבע והגנים וחוקרי המרכז לחקר מערות דיווחו היום (שבת) כי במהלך עבודות בנייה שנעשו במרכז הארץ התגלתה מערת נטיפים ענקית. טרם נמסר מיקומה המדויק של המערה, משום שחוקרי המערות ממפים וסוקרים אותה בימים אלה והכניסה אליה אסורה ומסוכנת.

"המערה התגלתה במהלך עבודות בשטחים פתוחים שבהן כלי כבד חצב בשטח הררי", הסביר אורי נווה, סגן מנהל מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים. "עבודות בשטחים פתוחים נעשות תמיד בליווי של פקחי התשתיות שלנו, בדיוק למקרים כאלה שבהם עשויים להיחשף ערכי טבע שיש לשמור עליהם".

ידיעות נוספות בוואלה! חדשות:
שר האוצר לפיד: "קרובים להסכמות על תקציב 2015"
בעקבות מידע על כוונה לפיגוע: תוגברה האבטחה בוותיקן
אסיר בביתו: לאן נעלם סמל המשטר הסורי?

מערת נטיפים ענקית התגלתה במהלך עבודות בנייה במרכז הארץ, ספטמבר 2014. ליאור כהן, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
במערה התקיימה פעילות לאורך מיליוני שנים/מערכת וואלה! NEWS, ליאור כהן, רשות הטבע והגנים

עם גילוי המערה, החלו לבדוק אנשי הרשות, יחד עם המרכז לחקר מערות מהאוניברסיטה העברית, כיצד ניתן יהיה לשמר אותה. זאת, משום שלמערות נטיפים חשיבות גדולה במשק המים בשל העובדה כי בחלקן זורמים מים מהמעיינות שבסביבתן.

"הפעולה הראשונה שאנחנו עושים על מנת לשמר את המקום היא סגירת המערה", הסביר נווה. "כך נוכל לשמור על הלחות ועל התנאים הגיאולוגים שהתקיימו עד היום במערה במינימום הפרעה. אנחנו מבקשים להזכיר לקהל שזקיפים ונטיפים הם ערכי טבע מוגנים על פי חוק. אסור לפגוע בהם, לרבות שבירה שלהם או איסופם. לכן, בשלב הזה אנחנו נאסור על כניסה למערה, למעט החוקרים שייכנסו אליה כדי לעבוד בה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מערת נטיפים ענקית התגלתה במהלך עבודות בנייה במרכז הארץ, ספטמבר 2014. ליאור כהן, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
אורך המערה הוא כ-200 מטרים, ובתוכה שני חללים גדולים/מערכת וואלה! NEWS, ליאור כהן, רשות הטבע והגנים

לפי המדידות שנערכו במערה החדשה, אורכה הוא כ-200 מטרים ונמצאו בה שני חללים גדולים, שמהווים מעין "אולמות" בתוכה. האולם הגדול ביותר הוא באורך של כ-40 מטרים וברוחב של כ-20 מטרים. יחד עם זאת, ברשות הטבע והגנים הסבירו כי מערת אבשלום המפורסמת המוכרת כמערת הנטיפים שליד בית שמש, היא המערה הגדולה ביותר בארץ. "במהלך חקר המערה גילינו שהתרחשה בה פעילות קארסטית שנמשכה מיליוני שנים ללא הפרעה. לאורך כל השנים הללו היא הייתה סגורה לחלוטין", הוסיף נווה.


לפני כשנה התגלתה מערת נטיפים באזור ההתנחלות צופים שליד קלקיליה, במהלך עבודות לבניית גדר ההפרדה. עובדים של משרד הביטחון שעסקו בעבודות תשתית להזזת הגדר באזור גילו את מערת הנטיפים הנדירה, שכללה כמה חללים. המערה, שהתגלתה במקרה, הקפיצה את אנשי משרד הביטחון שהפסיקו באופן מידי את העבודות במקום מחשש להריסת הממצאים הנדירים. הם הזעיקו למקום אנשי מקצוע שבחנו את הנטיפים, והעריכו את גילם בכמיליון שנים.


לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully