וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסיר בביתו: לאן נעלם סמל המשטר הסורי?

ניר יהב

20.9.2014 / 13:56

כבר שנתיים שסגנו של אסד, פארוק א-שרע, לא הופיע בפומבי. תחילה דווח שערק לשורות המורדים, אחר כך נטען שהוא במעצר בית ובהמשך הופצה שמועה שאיראן ביקשה "להיפטר ממנו". אך מה באמת עלה בגורלו?

סגן נשיא סוריה פארוק א-שרע. AP
עדיין בדמשק? פארוק א-שרע/AP

לפני כשנתיים, באוגוסט 2012, הטילו המורדים הסורים פצצה: הם דיווחו כי סגן נשיא סוריה, הפוליטיקאי הוותיק והידוע פארוק א-שרע, ערק לשורותיהם והצליח להימלט מסוריה אל ירדן. כלי התקשורת ברחבי העולם דיווחו על רעידת האדמה הזו בהרחבה יתרה. לכולם היה ברור שעריקה של דמות פוליטית כה בכירה כמו א-שרע, שמתרחשת שבועות ספורים לאחר עריקתו של ראש הממשלה הסורי ריאד חג'אב, תנחית מהלומה כואבת על משטרו של הנשיא בשאר אסד ותפורר את האמון שבכיריו רוחשים לו.

עוד בוואלה! חדשות:
מזל"ט ישראלי התרסק בלבנון בעקבות תקלה טכנית
"סגן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי תקף אותי מינית"
צפו: התגנב לשטח החצר - והקפיץ את כל הבית הלבן

אלא שתוך כמה שבועות הזים המשטר הסורי את השמועות על עריקה כשפרסם קטע וידאו עדכני וקצר של א-שרע בפגישה עם משלחת איראנית בדמשק. כל מי שצפה בסרטון הבין שני דברים: ראשית, א-שרע אכן נמצא בדמשק. שנית, א-שרע כנראה באמת ניסה לערוק ולא הצליח. ואיך אפשר היה להבין זאת? א-שרע נראה בסרטון הווידאו כמי שכפאו שד. פניו העידו על מצוקה קשה, עיניו זעקו פחד.

"אנשי 'משמרות המהפכה' שומרים עליו"

עד היום אף אחד לא יכול לומר בוודאות כיצד נראים חייו החדשים של א-שרע. האם הוא חי בפחד? האם הוא נע בחופשיות? האם הוא עדיין ממלא תפקיד רשמי במשטרו של הנשיא אסד? האם נושל מכל תפקידיו ומבלה את ימיו בביתו?

שמועות רבות הופצו לאחר שהתברר בוודאות שפארוק א-שרע נשאר בדמשק לאחר שניסיונו לערוק נכשל. בחלקן נטען שהוא נמצא במעצר בית. לפי דיווח מלפני כמה חודשים, אסד אסר עליו לעזוב את סוריה והוא החליט להציב סביבו אבטחה צמודה של איראנים מ"משמרות המהפכה". על פי אותו דיווח, אסד פנה לאיראנים וביקש מהם להציב אבטחה סביב שני בתיו של א-שרע במרכז דמשק וזאת בשל החשש שכוחות אבטחה סוריים יקשרו איתו קשר ויסייעו לו להימלט שוב.

הזים השמועות: פארוק א-שרע תועד בדמשק. רויטרס
הזים את השמועה שערק. א-שרע בספטמבר 2012/רויטרס

על פי שמועה נוספת שהופצה בחודשים האחרונים, רוסיה קיבלה ביטחונות מהנשיא אסד שא-שרע לא ייפגע וזאת משום שהיא רואה בו כמי שיוכל למלא תפקיד הנהגה משמעותי אם וכאשר יימצא פתרון למשבר בסוריה. הבעיה היא שידידתה של רוסיה, איראן, מתנגדת נחרצות שא-שרע יקבל לידיו תפקיד כלשהו וזאת בשל קשריו ההדוקים עם מדינות המפרץ ובראשן ערב הסעודית. אלא שלא רק קשרים אלו מרגיזים את האיראנים: גם התנגדותו הפומבית למעורבות של חיזבאללה ואיראן במלחמה בסוריה וניסיונותיו לדחוק הצידה את איראן מתפקידה כמתווכת בין הצדדים בסוריה הכעיסו את האיראנים, עד כדי כך שהם הבהירו לאסד – על פי אחד הדיווחים – שהגיע הזמן "להיפטר ממנו". הנשיא הסורי, לפי הדיווח, דחה בנימוס את הבקשה.

עדות נדירה על מצבו של א-שרע סיפק עורך העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" איבראהים אל-אמין, המקורב לחיזבאללה ולמשטר הסורי. בדצמבר 2012 הגיע אל-אמין מביירות לדמשק וראיין את א-שרע לראשונה מאז שפורסמו הדיווחים על ניסיונות עריקה מצדו. לכל מי שניגש לקרוא את הריאיון הנדיר היה ברור שא-שרע ודאי תודרך היטב לפניו ולכן לא ברור כמה התרשמותו של אל-אמין מא-שרע תהיה זהה למציאות או בכלל קרובה אליה.

נפגש עם אסד "לעיתים רחוקות"

עם זאת, נדמה שאל-אמין הצליח לעמוד היטב על הסדקים שנפערו בין א-שרע לנשיא. הוא כתב, למשל, שא-שרע לא נמצא יותר במעגל מקבלי ההחלטות "אם כי הוא ממשיך לקיים מגעים עם בכירי המשטר". לגבי קשריו עם אסד, כתב אל-אמין שהוא נפגש איתו לעיתים רחוקות. הוא ציין גם כי א-שרע וביתו מאובטחים וכתב שהוא נמצא בקשר הדוק עם בכירי אופוזיציה סורים ושהוא אינו חושש למתוח ביקורת חריפה על המשטר הסורי.

באותו ריאיון נדיר הוכיח א-שרע שהוא אינו חושש מאסד ושאין בכוונתו לחזור על סיסמאות חסרות תוכן מבית מדרשו של הנשיא. הוא אמר שגם צבא סוריה וגם המורדים החמושים לא יוכלו להגיע להכרעה במלחמת האזרחים הנמשכת מאז מרץ 2011. "הפתרון למלחמה בסוריה טמון בגיבוש הסדר היסטורי, אשר יערב כמה מהמדינות הבולטות באזור ויכלול מעורבות של מועצת הביטחון של האו"ם", אמר. "המצב בסוריה הולך ומחמיר והמשטר הקיים, באמצעות הצבא שלו והמפלגות שבו, אינו מסוגל לבדו לבצע שינוי מבלי להיעזר בשותפים חדשים. ההסדר ההיסטורי שיגובש חייב לכלול הבטחה להפסיק את כל סוגי האלימות והקמה של ממשלת אחדות לאומית עם סמכויות נרחבות". שפתו של א-שרע נותרה אמנם דיפלומטית, זכר ל-22 שנותיו כשר חוץ, אולם המסר שלו היה ברור וחד: אסד לא יצליח להביס לעולם את המורדים.

נשיא סוריה בשאר אסד עם סגנו, פארוק א-שרע, במהלך פסגת הליגה הערבית בריאד, 29 במרץ 2007. Amr Nabil, AP
ימים יפים יותר. בשאר אסד ופארוק א-שרע/AP, Amr Nabil

א-שרע נולד בשנת 1938 בדרעא, העיר שבה החלה ההתקוממות נגד המשטר בסורי במרץ 2011. הוא עבד במשך שנים ארוכות כנציג חברת התעופה הסורית באירופה אולם דרך פעילותו במפלגת השלטון – מפלגת הבעת' – הוא הצליח לסלול את דרכו להנהגת המדינה. בשנות השבעים הוא הפך לחבר מרכזי במפלגה והתקבל לעבוד במשרד החוץ. לאחר כמה שנים שבמהלכן היה שגריר במדינות אירופה וסגן שר החוץ, מונה בשנת 1984 לשר החוץ על ידי הנשיא דאז חאפז אסד.

א-שרע מילא תפקיד זה במשך 22 שנים תמימות, שבמהלכן הפך לאחד המקורבים ביותר לחאפז אסד ולמי שלמעשה ניהל את המשא ומתן עם ישראל. כשבשאר החליף את אביו חאפז בשנת 2000, הוא השאיר את א-שרע בתפקידו ובשנת 2006 הוא אף מינה אותו לסגנו. השנים הארוכות שבהן כיהן בתפקידי מפתח בהנהגה הסורית הפכו אותו לאחד מהסמלים המוכרים ביותר של סוריה ושל משטר אסד.

אינו הראשון שסולק משורות המשטר

"מאז פרוץ ההתקוממות ב-2011 הוא נטל חלק במה שכונה 'המהלך לפיוס לאומי', כשעוד רבים קיוו שיהיה ניתן למצוא פתרון למשבר בסוריה", אומר פרופ' אייל זיסר, מומחה לסוריה ממרכז דיין באוניברסיטת תל אביב. "המשטר קיווה שהוא יצליח לפייס דרכו – מאחר שהוא סוני יליד דרעא – את הציבור הסוני בסוריה, ובפרט זה המתגורר בחבל הארץ חוראן. המהלך לא הצליח, ובתקופה שלאחר מכן שמענו ממנו התבטאויות שנתפסו כמתנגדות למשטר או כמסוכנות. לפיכך הוא סולק מתפקידו ונושל מסמכויותיו".

פרופ' זיסר מזכיר שא-שרע אינו סגן הנשיא הסורי הראשון שמסיים את תפקידו כך. "בדיוק כמו שנפטרו מסגן הנשיא הקודם, עבד אל-חלים ח'דאם, כך גם עשו לפארוק א-שרע. הוא כבר זקן וחולה, הוא לא תומך במשטר, אז מבחינת המשטר, הגיע הזמן להיפטר ממנו. למעשה, הוא מעולם לא פוטר מתפקידו אך ברור לכל שהוא הפסיק לפעול כסגן נשיא ובמקום זה הוא יושב בבית".

נשיא סוריה בשאר אסד עם סגנו, פארוק א-שרע, במהלך פסגת הליגה הערבית בריאד, 29 במרץ 2007. Amr Nabil, AP
א-שרע עם אסד/AP, Amr Nabil

א-שרע אכן הפסיק להופיע בפומבי בפמלייתו של אסד ותמונותיו הופיעו לעיתים נדירות מאד בתקשורת הסורית. "בתחילת ההתקוממות עוד ראו אותו נפגש פה ושם עם משלחות זרות אך באיזשהו שלב המשטר העלים אותו והוא חדל מלהופיע", אומר פרופ' זיסר. "להערכתי המשטר החליט שזה יהיה מביך מדי או בעייתי מדי לפטר אותו באופן רשמי, לכן נוח לכולם שלא מתייחסים אליו. נותנים לו למות בשקט בצד, בלי שיעשה יותר מדי נזק. בשאר אסד הרי נבחר לא מזמן לכהונה שלישית כנשיא. לאחר שהוא הושבע לא יצאה שום הודעה על כך שפארוק א-שרע חדל מלהיות סגן נשיא. מנגד, לא ראיתי שום הודעה על כך שהוא מונה מחדש. מכך אני מבין שהוא לא ממשיך בתפקידו".

ואכן, מי שמונתה לסגניתו של אסד לאחר היבחרו לכהונה שלישית הייתה ד"ר נג'אח אל-עטאר – צעד שהוגדר באחרונה על ידי התקשורת הערבית כ"קובר פוליטית באופן רשמי את פארוק א-שרע". אל-עטאר לא קיבלה לידיה סמכויות ותפקידה הוא סמלי בלבד: "הכול משום שלבשאר היה ניסיון מר עם סגניו הקודמים, ח'דאם וא-שרע", הסביר עיתונאי ערבי ותיק המסקר את הזירה שנים ארוכות. "א-שרע נותר מבודד פוליטית כ'אסיר' במעצר בית, אך מוגן מבחינה ביטחונית".

סגן נשיא סוריה פארוק א-שרע ערק ממשטר סוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
לחץ קטארי הביא לסילוקו? א-שרע/רויטרס

לפני כמה חודשים פרסם אתר חדשות ערבי את עדותו של גורם סורי בכיר, שסירב להזדהות בשמו, לאחר שנפגש בדמשק עם א-שרע. "ביקרתי את פארוק א-שרע בביתו", סיפר. "ישבנו כמה שעות ושוחחנו. מצב הרוח שלו היה מרומם. הוא סיפר לי שרוב הזמן הוא נמצא עם בני משפחתו ונכדיו ורק לעיתים נדירות הוא יוצא לבקר מישהו או שמישהו מבקר אותו. הוא אמר לי שכואב לו מאד לנוכח הידרדרות המצב בסוריה ולנוכח מניין ההרוגים הגבוה וסיפר שהוא בקושי נמצא בקשר עם אנשי ההנהגה".

הגורם הבכיר אמר גם שהסיבה שבגללה א-שרע הורחק מההנהגה הייתה הלחץ שהפעילה קטאר על איראן להוציא את א-שרע מחוץ לסוריה ולנהל עמו מגעים בנוגע למשבר בסוריה: "איראן סיפרה לדמשק על הלחצים הקטאריים. היא חשבה שמדובר במזימה שקטאר מתכננת". הבכיר אף הפתיע כשטען שא-שרע מעולם לא התכוון לערוק: "אם יש לו ביקורת על אופן ניהול המשבר בסוריה, הוא לא חושש להביע אותה בראיונות לתקשורת כשמתאפשר לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully