וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצצה של גדעון סער: כך לא נשמע נאום פרישה

18.9.2014 / 0:30

ההפתעה הפוליטית של שר הפנים נראית כמו צעד מתוכנן ולא כמו שליפה נמהרת מהמותן. לפעילים שהתאכזבו למשמע ההודעה הדרמטית אין מה לדאוג: סער כנראה עוד ישוב

צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

זה לא היה נאום של פסק זמן. הודעת הפרישה המפתיעה של שר הפנים, גדעון סער, מהליכוד נראית כמו צעד נוסף בקמפיין המתוחכם שהוא מנהל לקראת התמודדות ראש בראש מול בנימין נתניהו על הנהגת המפלגה. מהרבה בחינות, זה היה כנס בחירות לכל דבר ועניין. יותר ממחצית חברי הסיעה התייצבו מאחוריו, בהם כמה ממקורבי נתניהו - שטייניץ, הנגבי ואקוניס. היו שם עשרות ראשי ערים ויותר מ-700 איש שנדחסו לאולם וקיבלו את סער משל היה כוכב רוק.

ההכנה שעשה שר הפנים לאירוע, שכללה הזמנה אישית של עיתונאים רבים והקרנת סרט תדמית ארוך ומושקע על כל הישגיו לאורך השנים, נראתה כמו הרמה להנחתה לקראת האפשרות שיודיע על התמודדות נגד נתניהו. גם האופן בו בחר לפתוח את נאומו, כאשר סקר את פעילותו הפוליטית ב-20 השנים האחרונות, חיזקה את התחושה שמדובר במפגן כוח מסיבי של מחנה סער בליכוד, אשר מעולם לא היה גדול יותר.

ואז באה הפצצה. סער דיבר באריכות ובגילוי לב על הרצון להיות עם המשפחה, ובאולם השתררה סערת רגשות שכללה זעם, תדהמה ואכזבה מופגנת מצד פעילים. "התמודדתי בשבילך בבחירות, אתה לא יכול לעשות לי את זה", צעקה לעברו פעילה כשיצא החוצה. "איזו אכזבה, אני פשוט לא מבינה למה הוא עשה את זה", אמרה אחרת. זו הייתה הערב בשורה רעה למחנה הגדול שהתגבש סביב סער בליכוד וראה בו מועמד טבעי להחליף את נתניהו.

רעידת אדמה פוליטית - כותרות נוספות:
השר גדעון סער הודיע על "פסק זמן" מהחיים הפוליטיים
תדהמה בליכוד: "הופתענו, מעריכים שסער עוד ישוב"

הרמת כוסית של גדעון סער בכפר המכבייה. דרור עינב
"אני פשוט לא מבינה למה הוא עשה את זה". סער בכפר המכביה, הערב/דרור עינב

אנשים שפגשו אותו ביממה האחרונה ראו אדם חד וממוקד שלא איבד עניין בפוליטיקה. האפשרות שייקח פסק זמן, במובן של להפסיק להתעסק בפוליטיקה, אינה קיימת. זה לא יהיה מופרך לשער כי סער שמע את הרחש הגובר בליכוד לקראת האפשרות שעל רקע המשבר הפוליטי בין הליכוד לבין יש עתיד, יודיע נתניהו אחרי החגים על פריימריז לראשות הליכוד בתוך כמה שבועות בנימוק ש"צריך להיות מוכנים לבחירות".

במצב כזה, היו יכולות להיות לסער שתי אפשרויות: התמודדות מול נתניהו בהתראה קצרה ובלי הרבה זמן להתארגן, הייתה ככל הנראה מובילה להפסד של סער. בתרחיש היותר ריאלי, שר הפנים היה בוחר שלא להסתכן, ולהמשיך מסורת ארוכת שנים בליכוד לפיה לא קוראים תיגר על מנהיג מכהן. גם במצב הזה, אין לו הרבה מה לעשות בשנים הקרובות. סער הפתיע את כולם ובחר בתרחיש השלישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החינוך, גדעון סער, בחידון התנ"ך למבוגרים, דצמבר 2010. עומר מירון
לא הזכיר אותו אפילו לא פעם אחת. סער עם נתניהו בימים יפים יותר/עומר מירון
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נואם בבית הכנסת הגדול בעצרת למלאת שלושים לשלושת הנערים החטופים. יולי 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
סער הזכיר לנוכחים שהוא הביא את הניצחון בקרב על הנשיאות. ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

קשה היה שלא לשים לב לכך שסער התעלם באופן בוטה ומופגן מנתניהו, ולא הזכיר אותו אפילו פעם אחת בנאום. כשהוא כבר כן הזכיר אותו, זה היה רק ברמז – לכישלונות של ראש הממשלה. סער הזכיר איך הוא "שיקם את הליכוד אחרי המפלה ב-2006", לה היה אחראי נתניהו, העיד על עצמו שהוא "לא משנה את דעתו כמו שבשבת (מעניין למי הוא רומז), הזכיר לנוכחים כי עמד בראש המטה שהביא את הניצחון בקרב על הנשיאות לרובי ריבלין "אל מול לחצים מבית" ולסיום סובב את הסכין כאשר הזכיר לנוכחים שהבעיה האמתית בישראל היא בעיית הדיור, יוקר המחיה והחינוך.

המשפט הזה, הסתמי לכאורה, חשוב מאוד להבנת העלילה. הוא נאמר בזמן של מתיחות שיא בין נתניהו לבין לפיד על תקציב הביטחון. סער אמר למעשה הערב לנוכחים בכפר המכבייה: "ביבי מורח אתכם".

יריית הפתיחה של קרבות הירושה

בורסת הספקולציות לגבי עזיבתו של רותחת. החל מתחקיר לא מחמיא שאמור להתפרסם, דרך סחיטה ועד לעריקה למפלגתו המתהווה של כחלון - כל ההערכות הללו הושמעו הערב בכפר המכביה. אי אפשר לשלול אותן על הסף, אבל אפשר רק לומר בזהירות כי העובדה שהוא מתכנן את הכנס הזה כבר למעלה מחודש, יחד עם זה שהצהיר שיפרוש בעוד חמישה שבועות, אחרי החגים, נראית כמו צעד מתוכנן ולא כמו שליפה נמהרת מהמותן של אדם שיש לו מה להסתיר.

כעת יתחילו קרבות הירושה בליכוד על תפקיד שר הפנים, והם יהיו מרים. בין המועמדים לתפקיד שר הפנים ניתן למנות את גילה גמליאל, את יובל שטייניץ, את צחי הנגבי, את זאב אלקין ואולי את אופיר אקוניס. יתרה מזאת, סער הקדים את גלעד ארדן ששוקל להתמנות לתפקיד השגריר באו"ם, ועם פרישתו יהיו לליכוד 18 מנדטים בלבד אל מול 13 של ישראל ביתנו. העובדה שכחלון וסער פרשו בתוך שנתיים, יחד עם פרישה אפשרית של ארדן, היא כרטיס צהוב לנתניהו מהנהגת הדור הבא בליכוד, שמראה על חוסר הכבוד והאמון שרוחשים לו מרבית חברי סיעתו.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 17.9.14, 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully