וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג על סרבני 8200: "אזרחי ישראל ישלמו את המחיר"

13.9.2014 / 16:55

יו"ר האופוזיציה, בוגר היחידה בעצמו, הגיב ל"מכתב הסרבנים" ואמר: "היחידה חיונית בעיקר לשלום. הסדר מדיני מצריך תחנות התראה ומודיעין כדי לבלום קיצוניים שיעשו הכול כדי לחבל בו"

ישיבת סיעה של מפלגת העבודה, יוני 2014. נועם מושקוביץ
בוגר היחידה בעצמו. ח"כ יצחק הרצוג/נועם מושקוביץ

יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג, התייחס היום (שבת) בעמוד הפייסבוק שלו למכתב הסרבנים של בוגרי יחידת המודיעין 8200. לדבריו של הרצוג, אשר כתב בתחילה כי הוא עצמו רב סרן (במיל') ביחידה "ומלווה אותה עשרות בשנים", "סרבנות היא אינה הדרך לטפל בטעויות, את המחיר עליה ישלמו אזרחי ישראל". הרצוג התייחס לבחירה בסרבנות כדרך פעולה, ואמר כי הוא מתנגד לכך "בכל מאודו". "היחידה הזו ופעולותיה חיוניות לא רק לזמן מלחמה אלא דווקא ובעיקר לשלום", אמר. "כשמדברים על הסדר מדיני וקביעת גבולות, מדברים על תחנות התראה ועל יכולות מודיעיניות כדי לאתר ולבלום את הכוחות הקיצוניים שיעשו הכול כדי לחבל בשלום".

לקריאה נוספת:
15 עצורים בהפגנות חרדים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה
ההצעה של נשיא ישיבת יצהר לחיילים: "סרבו פקודה"
סרבן מצפון נשלח למחבוש בפעם ה-9: "חובה מוסרית"

מחנה גלילות. מאי 2014. יותם רונן
"יש דרכים לשנות". בסיס מודיעין בגלילות/יותם רונן

למרות ההגנה על פעולות היחידה, אמר הרצוג כי אכן קורות טעויות אך צריך להתמודד עמן בדרכים אחרות מלבד סרבנות. "בהחלט ייתכנו טעויות וההיסטוריה הצבאית של ישראל רצופה בהן, אבל יש דרכים להתלונן ולהביא את הטענות לבירור ולדיון", אמר הרצוג. "אני גם חושב שיש דרכים לשנות ובוודאי כשיש תחושה של עוול שנעשה במקום כזה או אחר. אבל לא בעידוד וקריאה לסרבנות או בפרסום עולמי מזיק, שאת מחירו נשלם אנחנו, אזרחי ישראל".

ביום חמישי שלחו 43 מחיילי היחידה בעבר ובהווה מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ולראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי, שבו כתבו כי הם מסרבים להמשיך לשרת במילואים ולהשתתף בפעולות נגד פלסטינים. המכתב עורר הד ציבורי נרחב, ואף הביא לכתיבת מכתב תגובה מצד בוגרי היחידה המתנגדים לסרבנות של עמיתיהם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ראש אמ"ן, אביב כוכבי, במסיבת עיתונאים בנושא ספינת הנשק בקריה תל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
"איננו יכולים להשלים עם ההאשמות בדבר היעדר כללים אתיים ומוסריים בעבודת המודיעין". ראש אמ"ן, אלוף כוכבי/דרור עינב

"אנו מסרבים להיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים", כתבו החיילים. "איננו מסוגלים מצפונית להמשיך ולשרת את המערכת הזו ולפגוע בזכויותיהם של מיליוני בני אדם. לכן, אלה מביננו שהם חיילי מילואים, מצהירים שיסרבו לקחת חלק בפעולות נגד הפלסטינים".

החותמים הצהירו במכתב שנשלח כי הם אינם רואים בפעולות של צה"ל ביהודה ושומרון פעולות שנעשות מתוך הגנה עצמית, כי אם "בחירה להמשיך ולבסס את השלטון הצבאי על הפלסטינים". לדבריהם, "קיימת תפיסה שהשירות בחיל המודיעין נטול דילמות מוסריות ותורם אך ורק לצמצום האלימות והפגיעה בחפים מפשע, אולם במהלך השירות הצבאי למדנו כי המודיעין הוא חלק בלתי-נפרד מהשליטה הצבאית בשטחים. האוכלוסייה הפלסטינית, הנתונה במשטר צבאי, חשופה לגמרי לריגול ולמעקב של המודיעין הישראלי. בניגוד לאזרחים ישראלים או לאזרחי מדינות אחרות, אין פיקוח על שיטות האיסוף, המעקב והשימוש במידע המודיעיני ביחס לפלסטינים, בין אם הם מעורבים באלימות ובין אם לא".

במכתב התגובה, הביעו יוצאי היחידה "זעזוע, שאט נפש והתנערות" מהמכתב המקורי. "לסרבנות פוליטית אין מקום בצבא בכלל וביחידה 8200 בפרט", נכתב במכתב התגובה. "משעה שאנו כחיילי המילואים נקראים לדגל, אנו שמים בצד את נטיותינו ודעותינו הפוליטיות ובאים לשרת את המדינה. כך ראוי, שכל חייל יעשה, בוודאי גם ביחידה כמו שלנו. צר לנו שחברינו עושים שימוש פוליטי וציני בחובתם החוקית והמוסרית לשרת את היחידה במילואים, חובה שהיא בעיננו גם זכות נעלה ביותר, ומבקשים לקעקע את פעולותיה והישגיה בהגנה על ביטחון המדינה ותושביה".

תגובת הסרבנים: "היחידה לא עוסקת בסוגיות אתיות"

כותבי "מכתב הסרבנים" מסרו בתגובה לדבריו של הרצוג ולחבריהם ליחידה שפרסמו מכתב בתגובה להם, כי "את הסוגיות שמובאות במכתב העלינו בפני מפקדינו וניסינו לשאול שאלות אך לצערינו נענינו בשתיקה". עוד נכתב בתגובה: "איננו מתכחשים לתפקידה החשוב של 8200 בשמירה על ביטחון אזרחי ישראל, אך השנים הארוכות בהן שירתנו ביחידה הוכיחו לנו בצורה חד משמעית כי התפקיד שלה בשטחים חורג מהגנה עצמית. לא מדובר במשימות נקודתיות אלא בהגדרת התפקיד של היחידה".

לדברי הסרבנים, "פעולות היחידה בזירה הפלסטינית הינן חלק בלתי נפרד מהמשטר הצבאי על הפלסטינים, פוגעות בחפים מפשע ומרחיקות את סיום הסכסוך. כמי ששרתו במשך שנים ב-8200, אנו יודעים כי היחידה לא מעסיקה את עצמה בסוגיות מוסר ואתיקה". הם הוסיפו כי היו רוצים להיחשף, אך נאסר עליהם לעשות כן. "ביקשנו לחשוף את זהותנו אולם הגורמים האמונים על ביטחון שדה אסרו עלינו לעשות זאת. את המכתב עם שמותינו המלאים העברנו לכמה גורמים בצבא וביחידה".


לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully