וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 עצורים בהפגנות חרדים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה

17.8.2014 / 20:29

תלמיד ישיבה סירב להתגייס ונשפט ל-20 ימי מאסר. לאחר שהחל לשבות רעב יצאו מאות חרדים להפגין ברחבי הארץ. "לחרדי אין מה לחפש בצבא, ניאבק בכל דרך חוקית"

צילום: עומר מירון, עריכה: קשת סידי
הפגנת חרדים באשדוד בעקבות מעצר נער חרדי שערק משירות. אוגוסט 2014. חטיבת דובר המשטרה
ההפגנה באשדוד, הערב/חטיבת דובר המשטרה

מעצר תלמיד ישיבה שסירב להתגייס מאיים להצית מחדש את המהומות ברחוב החרדי: תלמיד ישיבת "אורחות דוד" בירושלים התייצב לאחרונה בלשכת הגיוס במטרה להסדיר את מעמדו כתלמיד ישיבה. בלשכה נאמר לו שהוא חייב להתגייס, ולאחר שסירב נשפט ל-20 ימי מאסר בכלא צבאי. מקורביו סיפרו כי הוא פתח בשביתת רעב ובינתיים אין בכוונתו לציית לחוק הגיוס.

עקב מאסרו, מאות חרדים יצאו להפגין הערב (ראשון) ברחבי הארץ. בצומת בר אילן בירושלים, שם מתקהלים כ-250 בני אדם נעצרו עד כה שמונה מפגינים בחשד להפרות סדר. המשתתפים הבעירו פחים, יידו אבנים לעבר השוטרים וקראו לכוחות המשטרה: "נאצים. תחזרו לגרמניה". כמו כן, המפגינים נושאו שלטים עם הסיסמאות: "די לכפייה חילונית", "אנחנו לא מתגייסים לצבא" ו-"אין שום התייחסות לצה"ל". אחד הנואמים בהפגנה גינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "ראש הממשלה לא ראוי לצחצח נעליים של בחור ישיבה מהדרגה הכי נמוכה. אין אחד מהנמצאים כאן שלא משתוקק לשבת בכלא על קידוש השם".

כותרות נוספות בוואלה! חדשות:
כך תקע מבצע "צוק איתן" את הקאמבק של כחלון
בנט: להפסיק מיד את המו"מ עם חמאס ולפתוח המעברים
האם דאעש עומדים להכחיד את השפה הארמית?

מאות חרדים מפגינים בירושלים נגד מעצרו של חרדי שלא התגייס. אפריל 2014. אברמי צמח, חדשות 24
ההפגנה בירושלים, הערב/חדשות 24, אברמי צמח

גם באשדוד התבצעו מעצרים וארבעה חרדים עוכבו למעצר בחשד להפרות סדר. יותר ממאה חרדים הגיעו להפגנה שנערכת בצומת הרחובות בני ברית ומשה סנה בעיר. בשל ההפגנה, שלא אושרה על ידי המשטרה, נחסם לסירוגין צומת הכבישים בני ברית ומשה סנה.

במוקד נוסף בכיכר חפציבה לכיוון כביש 10 בבית שמש נעצרו שני חרדים שניסו לחסום את הכביש, ומפגין נוסף נעצר בגין תקיפת שוטר.

מוקדים נוספים של ההפגנות הם צומת גהה בבני ברק וצומת שילת במודיעין. כמו כן, לפי הודעת החרדים מהיום, הם צפויים להקים אוהל מחאה בכניסה לכלא 6, שם נושא התלמיד את עונשו. בהודעה שפורסמה הבוקר מטעם "הוועדה להצלת עולם התורה", גוף המזוהה עם הרב אוירבך, נכתב כי "עקב מעצרו של הבחור ועקב ניסיונות הצבא למלא את יעדי הגיוס באיומים ובפיתויים, ייערכו במהלך השבוע הקרוב מחאות סוערות ברחבי הארץ".

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. עומר מירון
עצרת חרדים נגד חוק הגיוס בירושלים, אפריל 2014/עומר מירון

הצעיר נעצר לראשונה בערב חג הפסח האחרון. בעקבות בדיקה שגרתית ממנה עלה כי התעלם מצווי הגיוס לצה"ל ונשפט ל-20 ימי מאסר. בשל מעצרו, אלפי חרדים מהפלג הליטאי של הרב שמואל אוירבך הפגינו ואיימו לשתק את המדינה בחג, והוא שוחרר לביתו. בצה"ל טענו כי שחרורו התאפשר לאחר שהוא חתם על התחייבות להתגייס לצה"ל.

ישעיהו ויין, עורך העיתון החרדי "הפלס", המזוהה עם הרב אוירבך, אמר היום לוואלה! חדשות כי מעצרו של הבחור הוא חלק "מהניסיונות להצר את צעדיו של הציבור החרדי ולכפות עליו אורח חיים בניגוד לרצונו. אנחנו נעמוד על דעתנו וניאבק בכל מחיר ובכל דרך חוקית לביטול הגזירה והניסיונות להכתיב לנו אורח חיים שונה". ויין הוסיף כי "נסרב לניסיונות להביא את הציבור החרדי לתוך צה"ל. הצבא הוא מקום אסור לאדם חרדי ולאף בחור ישיבה אין מה לחפש שם".

למרות הזעם על מעצרו של הצעיר, התעלמותו מצווי הגיוס הוא צעד שנוי במחלוקת בחברה החרדית. מנהיגם של רוב הציבור הליטאי, הרב אהרן לייב שטיינמן, מורה לתלמידי הישיבות להיענות לצווי הגיוס ולהשתדל למלא אחר ההוראות – מלבד, כמובן, גיוס בפועל. מנגד, הרב שמואל אוירבך, המתחרה מולו על הנהגת החברה הליטאית ונחשב לקיצוני יותר, הורה לתלמידיו לא לשתף פעולה עם הצבא כבר מתחילת הדרך, ולהתעלם לחלוטין מהצווים.

מאות חרדים מפגינים בירושלים נגד מעצרו של חרדי שלא התגייס. אפריל 2014. אברמי צמח, חדשות 24
חרדים מפגינים בירושלים נגד מעצרו של התלמיד, לפני ארבעה חודשים/חדשות 24, אברמי צמח

לפני חמישה חודשים אושר "חוק שירות ביטחון", שתיקונו נועד לגייס את בחורי הישיבות, לאחר שחברי האופוזיציה החרימו את הדיונים במליאת הכנסת ולא השתתפו בהצבעה. החוק קובע כי החל משנת 2017 יצטרכו להתגייס כ-74% מבחורי הישיבות, שהם כ-5,200 חרדים, בכל שנתון. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לזו החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות כגון מאסר.

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully