וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולם בשביל אחד": האפליקציה שתציל אתכם מצרה

12.9.2014 / 20:02

פחות משנה עברה מאז שהושקה "מוסקיטר" וזו כבר צברה אלפי משתמשים, שמסייעים זה לזה בזמן מצוקה. "אבא או משטרה לא יעזרו למישהו בצרה, הראשון שיסייע יהיה עובר אורח שנמצא בסביבה"

מפתחי אפליקציית מוסקיטר, ספטמבר 2014. באדיבות המצולמים
מפתחי האפליקציה, מימין לשמאל: סלע יפה, שאול אבידוב, דודו כהן וג'ייסון וולף/באדיבות המצולמים

אי שם בבוקרו של יום ראשון במאי 2012 התחיל אלוף משנה (במיל') שאול אבידוב עוד שבוע שיגרתי בשירותו כמפקד חטיבה בחיל השריון. אלא שהחדשות שבקעו מהרדיו היכו בו בעוצמה רבה כל כך, עד שהניעו אותו להקים את מה שלימים יהפוך למפעל חייו. היה זה אונס אכזרי של שתי בחורות בחורשה ביישוב מנומנם, קטן ופסטורלי בצפון, הסמוך ליישוב שבו הוא מתגורר. "זה הדהים ותסכל אותי ברמות גבוהות", סיפר אבידוב. "שאלתי את עצמי איך דברים כאלה עדיין קורים? האירוע התרחש במרחק של 20 מטר מבר מוכר, שוקק חיים ומלא באנשים ואף אחד לא שמע כלום. איך יכול להיות שכולנו עם סמארטפונים ואי אפשר להשתמש בהם כדי להזעיק עזרה?".

הסולידריות הישראלית שנחשפה במלוא עוצמתה במבצע "צוק איתן" תורגמה לאפליקציה החדשנית, שכנראה לא במקרה נולדה דווקא בישראל. "אחרי האונס המזעזע, חיפשתי באינטרנט אפליקציות שייעודן הוא להזעיק עזרה. מצאתי המון כאלה וחלקן מצוינות, אבל כולן היו עושות אותו דבר: אתה נדרש להכניס בין ארבעה לשישה אנשי קשר וכשאתה נקלע למצוקה - אתה מזעיק אותם", אמר אבידוב. "אבל אז אמרתי לעצמי: 'מה למסכנה שנאנסה היה עוזר שאבא שלה בחיפה היה יודע שהיא במצוקה?'".

עוד בוואלה! חדשות:
פשיעת העתיד כאן: רחפנים, גניבת זהות והדפסת נשק
הרואין בשווי מיליון שקל נתפס במכס במעבר טאבה
בדואי איים על חייל בצאלים בסכין, נורה ונפצע קשה

וכך הגיע אבידוב לבסיס שהנחה את העבודה על האפליקציה. "הנחת העבודה שלי אמרה שהראשון שיבוא לסייע הוא עובר אורח שנמצא בסביבה. אם מישהו בתוך הבר (שבסמוך אליו אירע האונס, ע"ח), היה מקבל התראה לטלפון שלו ורואה שבמרחק של 20 מטר ממנו בחורה בת 22 נמצאת במצוקה אז הוא היה עושה משהו", הסביר. "הוא היה יוצא החוצה, צועק, זורק אבן, מאיר עם פנס, עושה משהו. משטרה לא הייתה עוזרת, אנחנו צריכים מענה מידי כאן ועכשיו".

לדברי אבידוב, כמות המקרים שבהם אזרח או עובר אורח מציל אדם שנמצא במצוקה היא אדירה. "בדקנו אירועים שקרו וראינו שזה ממש ככה", אמר. עוד לפני שאבידוב ושותפיו ידעו כיצד להגיע ליעד הם כבר ידעו את שמו, שעלה בהשראת הסרט "שלושת המוסקטרים". "מאוד אהבתי את הסרט הזה", הסביר אבידוב מדוע השם שבחר לאפליקציה – מוסקטיר – מתאימה כל כך. " הסיסמה שלהם הייתה 'כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם'".

בשנה האחרונה יצאה האפליקציה החינמית "מוסקיטר" והפכה לרשת חברתית של אנשים שלרוב לא מכירים אחד את השני, אבל התאחדו לקהילה שמתאפיינת ברצון לעזור ולתרום לקהילה, ומנגד לקבל ביטחון אישי. ביטחון שנובע מהידיעה שאם חלילה הם יקלעו למצוקה אז חבריהם לרשת "מוסקטרים", יבואו לעזרתם.

"המוסקיטרים עוזבים הכול והולכים לעזור"

אז איך זה עובד? "מוסקיטר" (אדם שהוריד את האפליקציה והתקין אותה) שנקלע למצוקה, לוחץ על כפתור באפליקציה החברתית שמזעיק עזרה. המערכת מאתרת את 40 המוסקטרים שנמצאים ברדיוס של עד קילומטר מזירת ההתרחשות, ומסמנת להם על מפה, היכן נמצא המזעיק וכן את הפרטים האישיים אותם הוא הסכים לחשוף בעת הרישום לאפליקציה. "המוסקיטרים פשוט עוזבים את הכול והולכים לעזור. האמנתי שזה מה שיקרה אבל זה מרגש לראות שזה באמת קורה. אנשים יוצאים לעזור לאנשים אחרים שהם לא מכירים", הסביר אבידוב. "אם ארבעים איש קיבלו את קריאת המצוקה, אבל בפועל יוצאים חמישה או שישה, אז היתר יכולים לתקשר ביניהם על ידי הצ'ט, להתייעץ, להעלות תמונות מהאירוע ולסייע בכך במציאת הזירה. כולם נמצאים על אותו דף כדי לדון על האירוע, זאת למעשה שיחת ועידה בצ'ט".

בתוך פחות משנה, מאז שיצאה האפליקציה, הצטרפו לרשת אלפי "מוסקטרים" אשר צברו חוויות מרגשות רבות אחרי שסייעו לאחרים ולעיתים אף הצילו חיים. כזה הוא סיפורה של אישה שהתמוטטה במטבח ביתה במושב בעמק יזרעאל ודיממה בראשה כתוצאה מחבטה שספגה מהשיש. בנה הקטן יצא החוצה ורץ בצעקות לעזרה ועובר אורח הזעיק את חבריו לאפליקציה. אל עובר האורח הצטרפו שני שכנים שקיבלו את הקריאה ואחות המושב, "מוסקיטרית" בעצמה שהגיעה במהירות למקום בזכות המפה שעלתה וסימנה לה במדויק את זירת ההתרחשות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מתוך הסרט שלושת המוסקטרים. imdb
"מאוד אהבתי את הסרט הזה". מתוך הסרט "שלושת המוסקטרים"/imdb

גם ליהודית קלינגר מאילת סייעה האפליקציה. ימים ספורים לפני שעברה אירוע לב, בנה הקטן הוריד לה את האפליקציה למכשיר הנייד. "זה היה לפני חודש וחצי. הגעתי למכולת והתחלתי להרגיש ממש רע. חזרתי הביתה, חשבתי שאולי זה בגלל החום ואמרתי לעצמי שאם אשטוף את הפנים ואפעיל את המזגן ארגיש טוב יותר", משחזרת קלינגר. "זה לא עזר, חיכיתי כמה דקות ושמתי את הסלולרי לידי. הלחץ בחזה וקשיי הנשימה המשיכו והכאבים הורגשו מהכתפיים ועד לרגליים והייתי לבד בבית. לחצתי על המוסקיטר ומיד שאלו אותי בצ'ט מה הבעיה".

המשתמשים באפליקציה הזעיקו אמבולנס לביתה של קלינגר ואחד מהם אף הגיע לבית כדי לבדוק מה מצבה. "האמבולנס הגיע מיד אבל הספקתי לראות את האיש, דויד, לפני שפינו אותי למיון. עד היום אני לא יודעת מי זה, אבל אילת היא עיר קטנה ואני בטוחה שאני עוד אמצא אותו", סיפרה. "אני מאוד מודה לחברים שלא השאירו אותי לבד והיו איתי גם בצ'ט, הם הצילו לי את החיים".

לאחר כמה ימים קלינגר עזרה לחבר אחר מהרשת, אשר גם אותו היא לא מכירה. "זה קרה ב-23:30 בלילה, קיבלתי ההתראה מהאפליקציה על אירוע לב. שאלתי אותו מה קורה, והוא ענה שהוא מוכר כחולה לב והוא צריך עזרה. ופתאום הוא הפסיק לדבר. קלינגר הזעיקה את מד"א ושלחתה אותם לכתובת שלו. "אני לא מכירה את האנשים האלה, אבל לא אכפת לי, כי אני יודעת שאם אני עוזרת למישהו, אז מחר הוא יעזור לי. גם עצם העובדה שאת קוראת לעזרה כשאת לבד ועונים לך, זה מרגיע ונותן תחושת ביטחון", אמרה.

במהלך מבצע "צוק איתן" חלה עלייה בממוצע הורדות האפליקציה על ידי תושבים מדרום הארץ. כיום ישנם בישראל 11 אלף "מוסקיטרים" ב-768 יישובים, כאשר בכל יום מצטרפים לרשת עשרות "מוסקיטרים" חדשים. לאבידוב הצטרפו שני חברים כשותפים לחברה, דודו כהן וסלע יפה וכעת היא מונה כבר שישה עובדים, בהם המנכ"ל, ג'ייסון וולף. בחודש הבא תחצה האפליקציה את גבולות ישראל ותושק בהשקה עולמית ראשונה בעמק הסיליקון בארצות הברית. מאוחר יותר היא תושק בחמש מדינות נוספות. עד היום גויסו כבר קרוב למיליון דולר ממשקיעים. "מבחינתי המהפכה כבר קרתה", מסכם אבידוב. "הפידבק שאני מקבל בעיקר מנשים שלא מפחדות יותר, או מספורטאים שיוצאים לרוץ או לרכב על אופניים לבד, הוא מדהים".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

ניתן להוריד את האפליקציה (בחינם): באיפון ובאנדרואיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully