וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית רחובות נגד לפיד: כלול אותנו בפיצויים

11.9.2014 / 6:32

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות, הגיש לבג"ץ עתירה שבה הוא דורש לכלול את עירו בתכנית הפיצויים לעסקים שנפגעו במבצע "צוק איתן". "נושא ה-40 ק"מ אינו רלוונטי, כל תושבי הדרום סבלו"

יאיר לפיד בביקור במועצה האזורית אשכול, אוגוסט 2014. יותם רונן
לא הפעיל שיקול דעת. לפיד בביקור במועצה האזורית אשכול בזמו "צוק איתן"/יותם רונן

כשלושה שבועות לאחר שנכנסה לתוקף הפסקת האש בין ישראל לחמאס, הוגשה עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר יאיר לפיד ומתווה הפיצויים לעסקים בדרום. אתמול (רביעי) עתרה עיריית רחובות לבג"ץ, בדרישה שהעיר תיכלל במתווה הפיצויים לעסקים שנמצאים בטווח ה-40 קילומטרים מרצועת עזה. זאת למרות שרחובות נמצאת חמישה קילומטרים מעבר ל"טווח הפיצויים". עוד ביקשה העירייה בעתירתה, כי האומדן לקביעת פיצויים לעסקים יהיה הנזק שנגרם בהכנסות להם ולא המרחק הפיזי מאזור הלחימה. אל עתירתו של ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, הצטרפו חברי הכנסת משה גפני מיהדות התורה, ונחמן שי מהעבודה.

העתירה מבוססת על הטענה כי קביעת היישובים אשר תושביהם יהיו זכאים לפיצוי עקיף יהיה בגין שיבוש חייהם במהלך מבצע "צוק איתן". בעתירה דורש ראש העיר מלול לקבל הסבר מהשר לפיד ומוועדת הכספים של הכנסת על האופן שבו קבעו מי זכאי לקבלת פיצוי ומי לא. עוד דורש בעתירתו, להבין מדוע בקבלת ההחלטה הסתמכו על הכרזת פיקוד העורף, שהגדיר את היישובים בהם מתקיים "מצב מיוחד", וזאת מבלי שהפעילו את שיקול דעתם כנדרש.

מלחמה בדרום | סיקור מיוחד:
"אבא של שבת": ההנצחה המרגשת של דניאל בן ה-4
בניגוד להבנות: "חמאס מונע מאבו מאזן לפעול בעזה"
ה\לפיד: "מבצע צוק איתן חייב להוביל לתהליך מדיני"

עם הגשת העתירה אמר ראש עיריית רחובות: "מדובר באבסורד וחוסר צדק משווע. בעלי העסקים במתחם קניות הממוקם בצומת דרכים משותפת לרחובות יקבלו פיצויים, בעוד בעלי העסקים ברחוב ממול יפגעו". מלול הוסיף כי "אני זועק לממשלה בשמם. העיר הושבתה מכל מלאכה בימי הלחימה בעזה ותושביה גילו אחדות והתגייסות לתפארת מדינת ישראל. פיקוד העורף הודה לנו על כך ויום אחרי המלחמה זורקים את התושבים להתמודד על הפרנסה לבדם. זה לא יעלה על הדעת".

בשיחה עם וואלה! חדשות אמר חבר הכנסת גפני שעל לפיד לדאוג לכל תושבי הדרום. "הנושא של ארבעים קילומטרים הפך ללא רלוונטי. כל תושבי הדרום סובלים מהירי מרצועת עזה", אמר. "במקום ששר האוצר יזרוק לפח שלושה מיליארד שקל על חוק מע"מ אפס, שישנה את המדיניות ויסייע לכל תושבי הדרום".

בעלי עסקים מברכים על הגשת העתירה ושוקלים את הצטרפותם אל התביעה נגד המדינה. שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדנים, ברים ובתי הקפה אמר כי הוא בודק את העתירה. "קיבלנו פנייה מח"כ נחמן שי להצטרף לעתירה בבג"ץ ואנחנו בודקים אותה מבחינה משפטית", אמר. "יש אבסורד בזה שקבעו את הטווח עד 40 קילומטרים, הפגיעה בתחום שלנו, בתחום של המסעדות ובתי הקפה היא פגיעה רוחבית, היא לא מסתיימת בטווח הארבעים קילומטר שהמדינה שרטטה לעצמה. מסעדות נפגעו ברחובות כמו שהן נפגעו באשדוד וכמו שהן נפגעו בראשון לציון ובתל אביב ובערים אחרות וגם צפונה משם".

נפל רקטה בראשון לציון. יולי 2014. ספק 500
"לכל אורך המבצע היינו בטווח ישיר לשיגורים מעזה". נפל רקטה שנמצא בראשון לציון במהלך "צוק איתן"/ספק 500

גם גורן טסה, הבעלים של מסעדות פרנצ'סקה, פפה מסעדת דגים ובר המילה בראשון לציון אינו מרוצה מהחלטת ועדת הכספים. "אמנם ראשון לציון לא אינה בטווח של הארבעים קילומטרים אבל לאורך המבצע היא היוותה קו ישיר לשיגורים מעזה", אמר. "הפגיעה בראשון הייתה מאוד גדולה ואפילו קטלנית. ההפסדים שלנו מהמלחמה מסתכמים במאות אלפי שקלים, זה הצריך מאתנו להישאר בהוצאות מאוד גדולות עם הכנסות מאוד קטנות.

"עכשיו אנחנו מדיינים עם העירייה על הנחה בארנונה", הוסיף. "אף אחד לא אמר שהוא בא לקראתנו בנושא הזה. התיירים בכלל לא הגיעו כמו בכל שנה, ככל הנראה גם בחודש הזה הם לא יגיעו, ובשבילנו, העסקים שנמצאים על קו החוף, ימי הקיץ הם הימים הכי חזקים. אז אנחנו צוברים את מה שנקרא הכי הרבה שומן שיכול להחזיק אותנו בזמן החורף כדי לא לפטר עובדים".

לפניות לכתבת: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully