וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הורה להרוס שני בניינים בבית אל בתוך חצי שנה

9.9.2014 / 0:39

שני רבי הקומות נבנו על אדמה פרטית של תושב דורא אל-קרא ונתפסו בצו תפיסה ביטחוני. כבר ב-2010 הוציא המנהל האזרחי צו המורה על הפסקת העבודה, אולם המדינה לא מימשה אותו

גבעת האולפנה לאחר החלטת הממשלה בחוק ההסדרה. יותם רונן
"הבנייה במקום בלתי-חוקית כיוון שהיא נבנתה ללא תוכנית מאושרת". בית אל/יותם רונן

בג"ץ קיבל אתמול (שני) את עתירת ארגון "יש דין" והורה להרוס שני רבי קומות שנבנו על אדמה פרטית של פלסטיני תושב כפר דורא אל-קרא במערב ההתנחלות בית אל. בהחלטתו כתב נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כי לנוכח העובדה שהמדינה הצהירה במשך תקופה ארוכה על כוונתה להרוס את המבנים אך בפועל לא התקדמה בכך, הוא מורה למדינה להרוס את המבנים "לא יאוחר משישה חודשים מהיום, אלא אם תבוצע הריסה עצמית לפני המועד האמור".

כבר בשנת 2010 הוציא המנהל האזרחי צו שהורה להפסיק את העבודה וצו נוסף שהורה להרוס את המבנים המדוברים, אולם המדינה לא הוציאה אותם לפועל. עם הוצאת צווי ביניים, התחייבה המדינה לממש את ההריסה עד אפריל 2012, אולם שוב לא עמדה בהבטחתה. בהמשך המדינה אף שינתה את עמדתה וביקשה "למצות אפיק תכנוני" ולקדם תכנית מתאר שתכלול את הבתים המדוברים. במסגרת ההתדיינות סביב פינוי שכונת האולפנה, ביקשה המדינה לבחון את האפיק המדובר, כפיצוי המתנחלים על פינויה בדרכי שלום ובכך להסדיר את התכנית על הקרקע המדוברת.

עוד על בית אל בוואלה! חדשות:
אישום: נערים הציתו מבנה של ערבים וריססו "נקמה"
בערב החג: סוכל פיגוע דקירה נגד חיילים בבית אל
מתנחלים תקפו במוטות ובאבנים כבאים בבית אל

היום השני מפינוי האולפנה בבית אל, יוני 2012. עומר מירון
פינוי שכונת האולפנה בבית אל, 2012/עומר מירון

במקביל, דחה בית המשפט עתירה נוספת שהגיש הארגון המתייחסת לחוקיות התהליך שמאפשרים צווי התפיסה הביטחוניים, כגון בניית יחידות דיור על שטחים שמעולם לא נעשה בהם שימוש ביטחוני. הנשיא קבע כי "אין הכרח לבחון את חוקיות צו התפיסה באופן עקרוני במסגרת עתירה זו", ודחה אותה. לדבריו, השאלה אינה רלוונטית כי גם אם ייקבע כי מדובר בצו חוקי, הבנייה במקום בלתי-חוקית מכיוון שהיא נבנתה ללא תכנית מאושרת. כמו כן, קבע הנשיא כי על המדינה לשאת בשכר טרחה בסכום של 20 אלף שקלים.

הפסיקה התקבלה ברוב של שני שופטים, עם הצטרפותה של השופטת בדימוס עדנה ארבל לעמדתו של גרוניס. לעומתם, המשנה לנשיא, מרים נאור, פסקה בדעת מיעוט כי ניתן היה להאריך את תקופת הבחינה של האפיק התכנוני.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"על הדרג המדיני והמשפטי כאחד לעשות בדק בית"

עו"ד שלומי זכריה, מהצוות המשפטי של "יש דין", מסר בתגובה: "בית המשפט שב והבהיר את חשיבות השמירה על זכות הקניין של תושבים מוגנים בשטח כבוש. על הדרג המדיני והמשפטי כאחד לעשות 'בדק בית' רציני באשר למדיניות אי-האכיפה המאפשרת שוב ושוב את המשך עבריינות הבנייה בגדה המערבית. אף שבית המשפט בחר שלא להכריע בחלק מהסוגיות העקרוניות שהובאו לפתחו, 'יש דין' תתמיד בחשיפתן של פרקטיקות בלתי-חוקיות ובמאבק על זכותם של פלסטינים לממש את זכויותיהם".

בבית אל בירכו על כך שבג"ץ סירב לבקשת העותרים לקבוע כי לא ניתן לקדם תכנון של מקרקעין שנתפסו בצווי תפיסה לפני 20-30 שנה. "בכך הוא למעשה סלל את הדרך לקדם תכניות באדמות אלו", נמסר בתגובה מדוברות ההתנחלות. "המועצה תעשה את מרב המאמצים להכשיר את שלדי הבניינים נשואי העתירה בתוך פרק הזמן שקבע בית המשפט".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

(עדכון ראשון: 8.9.14, 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully