וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש סוחף אחריו את הג'יהאד העולמי

יורם שוייצר ושני אביטה

8.9.2014 / 12:00

מאז חיסול אוסמה בן-לאדן נאלצים ארגונים איסלאמיים פונדמנטליסטיים לבחור צד: אל-קאעדה הוותיקה או "המדינה האיסלאמית" הזוהרת. בשל כך, הציר עיראק–סוריה-סיני-עזה מתחזק

במהלך חצי השנה האחרונה עלתה על פני השטח תחרות גלויה ובוטה בין ארגון הטרור העולה דאעש, לבין ארגון אל-קאעדה הוותיק. התחרות בין שני הארגונים נסובה על מנהיגות תנועת הג'יהאד העולמי, אשר פעלה במשך כמעט שני עשורים תחת הנהגתו של אוסמה בן לאדן, ולאחר חיסולו תחת הנהגת איימן א-זוואהירי. בעקבות העימות החריף שפרץ בין זוואהירי לבין אבו באכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש. השניים התעמתו על רקע התנהלותו הברוטלית של דאעש ואי-ציות למנהיגותו, הכריז זוואהירי על סילוקו של דאעש ממערכת הבריתות של אל-קאעדה ובכך התנער מאחריותו לפעולותיו.

מסע הכיבושים של דאעש - כל הכתבות והפרשנויות

קריאת התגר של אל-בגדאדי על מנהיגותו של זוואהירי הגיעה לשיאה בהכרזתו החד-צדדית של בגדאדי על עצמו כח'ליף, קרי, כמחליפו של הנביא מוחמד עלי אדמות, שלהלכה ולמעשה הכפיפה את זוואהירי תחתיו.

המצב החדש אילץ את ארגוני הג'יהאד העולמי לבחור במי הם מצדדים בעימות הפנימי במחנה שלהם. עד כה, רוב הארגונים הממוסדים הגדולים, בוודאי אלה המצויים בברית עם אל-קאעדה, כדוגמת אל-קאעדה בחיג'אז (חצי האי ערב), אל-קאעדה במגרב (צפון אפריקה), אל-שבאב הסומלי וג'בהת א-נוסרה שפועל בסוריה, בחרו לצדד בזוואהירי. אולם, גם בתוכם נשמעו קולות של תמיכה בהצלחותיו של דאעש ואף שיגרו עצות מבצעיות באשר לדרכי ההתמודדות הרצויות עם ההתקפות האמריקאיות על הארגון.

דאעש בדרכו לסיני?

בקרב הארגונים המזדהים עם רעיון הג'יהאד העולמי, שאינם נמצאים בברית פורמלית עם אל-קאעדה, כבר נשמעים קולות המביעים הזדהות ואף תמיכה גלויה בדרכו של דאעש ובחתירתו להקמת חליפות איסלאמית עולמית. ניחוח ההצלחה המוקרנת מהארגון קוסם לרבים. בהקשר זה צריך גם לפרש את הכרזתו של מנהיג בוקו-חראם על הקמת אמירות בניגריה.


גם מדרום לנו נמשכת המגמה, כאשר לאחרונה התרבו סימנים לברית חדשה ומתהדקת בין אנסאר בית אל-מקדס, הארגון הג'יהאדיסטי סלפי הפועל בסיני ובמצרים גופא, לבין דאעש. קשר זה נחשף בעקבות פרסום ממצאי החקירה של פעיל בכיר בארגון אשר היה מעורב ברצח 25 חיילים מצרים באוגוסט 2013, ומאוחר ביותר בעריפת ראשי חיילים מצרים באופן דומה להחריד לסגנונו של דאעש. יש בכך להעיד כי הארגון שבתחילת דרכו הכריז על נאמנות לזוואהירי מתכוון לשנות נאמנות.

במידע שנחשף מחקירות עצורי הארגון המצרי עולה בברור כי שני הארגונים מקיימים קשרים מבצעיים ולוגיסטיים הדוקים, וכי הארגון המצרי צפוי להכריז בקרוב על שבועת אמונים למנהיג דאעש. בשלב זה לא ניתן להצביע בוודאות כי מגמת הסחף לעברו של דאעש והעדפתו על פני אל-קאעדה כבר הוכרעה. אבל אין ספק שאפשרות כזו טורדת מאוד את שלוותו של זוואהירי, שמיהר להכריז השבוע על הקמתו של סניף חדש של אל-קאעדה באזור הודו, בנגלדש ובורמה.

עבור ישראל המשקיפה בדאגה על מערכת הבריתות של ארגוני הג'יהאד העולמי הפועלים לאורך גבולותיה, יש בברית החדשה בין אנסאר בית אל-מקדס לבין דאעש ממד של איום משום שהארגון המצרי כבר פעל מספר פעמים בעבר לתקיפת ישראל, בעיקר באזור הגבול, וכן בירי לכיוון אילת. הברית הקיימת בין אנסאר בית אל-מקדס לבין הארגון הסלפי ג'יהאדיסטי העזתי, "שורת המוג'הידין", אף מרחיבה את רמת האיום. בכך, נוסף ממד אקוטי לשותפות האסטרטגית בין ישראל לבין מצרים בלחימה בטרור. שותפות זו מקבלת משנה חשיבות לא רק בשל רצונן המשותף במיצוי הרווח המדיני-בטחוני ממבצע "צוק איתן", שנועד להחליש את החמאס בעזה ולרסן את פעילותו נגד שתיהן, אלא גם לשיתוף פעולה הדוק במלחמת החרמה הנדרשת נגד הברית החדשה המתרקמת במרחב עיראק – סוריה - סיני - עזה.

יורם שוייצר הוא ראש התכנית לחקר טרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי בטחון לאומי, שני אביטה היא מתמחה בתכנית

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully