וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפסקת האש: ירי ארטילרי במזרח אוקראינה

7.9.2014 / 4:02

כ-30 שעות לאחר שנכנסה לתוקף הפסקת האש בין קייב לבין מוסקבה, נשמעו הדי פיצוצים בעיר הנמל מריופול שבמזרח אוקראינה, "זיהינו פגיעות". עדי ראייה דיווחו על מבנים שעולים באש

רכב צבאי עולה באש בכפר ברזובה שבמזרח אוקראינה -  ספטמבר 2014. AP
רכב צבאי עולה באש בכפר ברזובה שבמזרח אוקראינה, חמישי/AP

הדי פיצוצים נשמעו הלילה (ראשון) במזרחה של עיר הנמל מריופול שבמזרח אוקראינה, זאת על אף הפסקת האש שהוכרזה רק כ-30 שעות לפני כן בין אוקראינה לבין הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. סוכנויות הידיעות בשטח סיפרו שראו מבנה תעשייתי, משאית ותחנת דלק עולים באש באזור שבו נשמעו הפיצוצים. "בוצע פה ירי ארטילרי והיו כמה פגיעות", סיפר קצין אוקראיני. "בשלב זה אין לנו מידע על נפגעים".

הקרב על אוקראינה | סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
פוטין איים: אם ארצה - אכבוש את קייב תוך שבועיים
נאט"ו: רוסיה סבורה שאנו האויב, נגיב בכוח לפלישה
"רוסיה במלחמה עם אוקראינה, ולמעשה עם כל אירופה"

מדובר בהפרה רצינית ראשונה של הפסקת האש, שנכנסה לתוקף שלשום בשעה 18:00. אמש שוחחו בטלפון נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בשיחתם הביעו השניים שביעות רצון מכך שהפסקת האש נשמרת ואמרו כי מדובר בשלב ראשון בתכנית שנועדה לסיים את הסכסוך שהחל לפני חמישה חודשים.

הסכם הפסקת האש נחתם במינסק, בירת בלארוס, במפגש בין נציגי הצדדים. עוד באותו יום הבהירו הבדלנים שההסכם "אינו שם קץ למדיניות הפיצול", ולדרישות המורדים לקבל עצמאות בשטחים שבשליטתם במחוזות דונייצק ולוהנסק.

במקביל לכניסתו לתוקף של הסכם הפסקת האש, האיחוד האירופי הודיע שלשום על סנקציות כלכליות נוספות שהוא מטיל על מוסקבה, בשל מעורבותה במשבר הביטחוני באזור. בין היתר, הוקשחו התנאים עבור חברות ממשלתיות ברוסיה לגייס כספים באיחוד, ובכלל זה ענקיות האנרגיה והנפט גזפרום ורוסנפט, וכן צורפו 24 אנשים נוספים ל"רשימה השחורה", וחל עליהם איסור להיכנס למדינות האיחוד. בנוסף, נכסיהם בגוש האירופי הוקפאו. "השגרירים אישרו את הסנקציות נגד אישים וחברות, והן צפויות להיכנס לתוקף ביום שני הקרוב", מסר דיפלומט אירופי בכיר המעורב בשיחות.

מסוק של צבא אוקראינה בשמי העיירה קרמטורסק, שבמזרח המדינה, 1 בספטמבר 2014. רויטרס
מסוק של צבא אוקראינה בשמי העיירה קרמטורסק, שבמזרח המדינה, שבוע שעבר/רויטרס

בטרם הוכרז על הסנקציות, הביעו דיפלומטים ונציגי 28 הממשלות באיחוד אפשרות לדחיית יישום הסנקציות, כדי לספק לנשיא רוסיה פוטין הזדמנות להוכיח שהוא אכן פועל להרגעת הרוחות באזור. אולם בשל העמימות שמוסקבה הציגה הביאה לכך שהאיחוד האירופי הכריז לבסוף על הקשחת העמדות כלפי רוסיה. "זה ייתן לאיחוד האירופי כלי יעיל, שאף יגביר את האפקטיביות של הצעדים שכבר ננקטו", הצהירו בכירי הוועידה.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה במסיבת עיתונאים בפסגת נאט"ו כי יש לוודא שהפסקת האש מיושמת, אם הכוחות הרוסים נסוגו ואם אכן נוצר אזור חיץ בין הנצים. מרקל אף הבטיחה כי "אם אכן הצעדים האלה יקרו, נשעה את הסנקציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully