וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מחה בפני נתניהו על הפקעת הקרקעות בגוש עציון

3.9.2014 / 8:54

הלחץ נמשך: אחרי שורת הגינויים בארה"ב ובאירופה להחלטת הממשלה להכריז על 4,000 דונם אדמות מדינה, שוחח בנושא שר החוץ עם ראש הממשלה. האיחוד האירופי: "זה איום על השלום"

צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק

(השר לפיד אתמול על הפקעת הקרקעות בגוש עציון: "מחטף שגורם נזק למדינה")

הממשל האמריקני ממשיך לגנות את החלטת ממשלת ישראל להכריז על 4,000 דונם באזור גוש עציון אדמות מדינה: שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שוחח אמש (שלישי) בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומחה בפניו על ההחלטה. מחאתו של קרי מצטרפת לדברים שאמרה אמש דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אשר קראה לירושלים לבטל צעד זה. "אנו מאוד מודאגים מסיפוח שטח כה גדול שישמש להרחבת ההתנחלויות וקוראים לממשלת ישראל לחזור בה מהחלטה זו", אמרה סאקי. "אנו גם מאוד מודאגים מהדיווחים שלפיהם בכל רגע יוכרז על הקמתה של התנחלות חדשה והרחבת הבנייה במזרח בירושלים, במיוחד באזור הרגיש של גבעת המטוס", הוסיפה סאקי. "צעדים אלו מנוגדים למטרה המוצהרת של ישראל, שהיא משא ומתן על הסכם קבע עם הפלסטינים, וצעד זה עלול לשלוח מסר מטריד מאוד אם יתחדשו השיחות".

מוקדם יותר אתמול גם האיחוד האירופי גינה את הפקעת האדמות בגדה וקרא לירושלים לחזור בה מהחלטתה. "זהו איום על השלום ומכשול שהופך את פתרון שתי מדינות לשני עמים לבלתי אפשרי. המצב הנוכחי נפיץ ויש להימנע מכל מהלך שעלול לערער את היציבות באזור", אמר דובר האיחוד, מייקל מאן.

עוד בוואלה! חדשות:
בקרוב בשירות צה"ל: צוללת "דולפין" רביעית בדרכה מגרמניה
בגלל דאעש: בישראל חוששים מהתקרבות ארה"ב לאיראן
שותפות מלאה או גירושין? חמאס ופתח חוזרים לדבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ון קרי בלשכתו  בירושלים, ינואר 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
לחץ על ישראל לבטל את ההחלטה. בנימין נתניהו וג'ון קרי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

את ההחלטה השנויה במחלוקת של ישראל פרסם ביום ראשון השבוע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, בהתאם להחלטת הממשלה עם תום מבצע "שובו אחים" לאיתורם של גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח שנחטפו ונרצחו בחודש יוני האחרון. למתנגדים להחלטה ניתנו 45 יום להגשת ערעורים. שכונת גבעות, אשר שייכת להתנחלות אלון שבות ובאזורה הוכרזה הפקעת השטחים, ממוקמת בצלע המערבית ביותר של גוש עציון, בסמוך ליישובים נחלין, ביתר עילית ובת עין. כבר לפני כשנתיים אושרה בנייה של מאות יחידות דיור במקום על ידי שר הביטחון דאז אהוד ברק. מיקומה יוצר הלכה למעשה רצף טריטוריאלי בין גוש עציון לבין הקו הירוק.

האזור שעליו הכריזה ישראל אדמות מדינה

כבר ביום שני, יממה לאחר פרסום ההחלטה, גינו אותה גורמים בבית הלבן. לפי גורם אמריקני, ארצות הברית רואה זאת כצעד "לא מועיל בדרך לפתרון שתי המדינות", וקוראת לישראל לשנות את ההחלטה. "הבהרנו כבר בעבר את התנגדותנו להמשך בניית ההתנחלויות", הוסיף. "ההצהרה הזאת, כמו כל הצהרה על בניית התנחלויות עליה מכריזה ישראל, כמו כל צעדי תכנון שהיא מאשרת וכמו כל מכרז שהיא מנפיקה, לא מועילה למטרה שישראל הצהירה עליה – משא ומתן להגשמת פתרון שתי המדינות". לדבריו, "אנו דורשים ממשלת ישראל לחזור בה מהצהרתה".

מבנים ביישוב גבעות בגוש עציון. EPA, מערכת וואלה! NEWS
מיקום השכונה יוצר רצף טריטוריאלי בין גוש עציון לבין הקו הירוק. מאחז בגוש עציון/מערכת וואלה! NEWS, EPA

גם בישראל ביקרו את המהלך של הממשלה. מזכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר טען כי "זו החלטה חסרת תקדים שמשנה את המציאות באזור גוש עציון". הוא הוסיף כי מדובר ב"תקיעת סכין בגבו של אבו מאזן ושל המתונים ברשות הפלסטינית". לדבריו, "ממשלת ישראל שוב מוכיחה כי אין לנתניהו שום אופק מדיני ורק רצון להמשיך ולקדם את חזון המדינה האחת. משמעות ההחלטה היא הפיכת המוסד החינוכי גבעות, שבו מתגוררות כיום כעשר משפחות, לעיר של אלפי תושבים מעבר לקו הירוק".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully