וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציונות דווקא הצליחה

ד"ר גל הדרי

2.9.2014 / 11:23

ד"ר שגיא אלבז טען במאמר שפירסם כי התנועה הלאומית היהודית כשלה כי ישראל איננה ממשת את הבטחות מגילת העצמאות. זו טעות באבחון, שכן המדינה מקיימת את השאיפות הלאומיות

בטור הדעה של שגיא אלבז, הוא מבקש להראות מדוע נכשלה הציונות. ראשית, יש לציין כי תופעה זו של רוח נכאים וראיית שחורות איננה חדשה וכבר בשנות ה-50' שררה במדינת ישראל הצעירה פסימיות עמוקה. ביטויים של אכזבה, ייאוש, שקיעה ופחד מהעתיד לבוא חלחלו והפכו לתחושה רווחת בקרב העילית האינטלקטואלית. ניתן לסכם את הטענה המרכזית של הכותב כך – החזון הציוני כפי שהוגדר במגילת העצמאות רחוק מהמציאות, בסיס זה של הציונות איננו קיים בפועל ולכן הציונות כשלה.

מדוע הציונות נכשלה / הדעה ההפוכה

הציונות היא הלאומיות היהודית כרעיון ותנועה כשבסיס תכליתה הוא קיומה של מדינה ללאום היהודי בארץ ישראל. בעשורים האחרונים נשמעים קולות אשר קובעים כי הציונות סיימה את תפקידה עם הקמת מדינת ישראל. מאמרים אשר קובעים כי הציונות נכשלה משמשים עדות מצוינת לצורך ברעיון הציוני. אין עוד לאום בעולם אשר עצם הלגיטימיות שלו מוטלת בספק כמו הלאום היהודי. האם נטען כי הלאום האמריקאי נכשל בשל יחסו לאזרחים האפרו-אמריקנים? או אולי הלאום הבריטי לא רשאי להתקיים בשל גזענות בחברה והלאום השוויצרי בשל אפליה וקסנופוביה? המוסר הכפול כאן זועק לשמיים.

עוולות יש בכל מקום

עוולות חברתיות מתקיימות בכל מקום בעולם ללא הבדל דת, גזע, מין ולאום. מספיק להרים את הראש קמעה ולראות מה מתרחש אצל שכנינו ממזרח וממערב. לטפול את כל הרעות החברתיות והמוסריות על הלאום היהודי משמע התנכרות למציאות.

הרעיון הציוני הצליח ללכד את היהודים שרוצים בכך סביב מדינת לאום משלהם. מחצית מן היהודים בעולם אינם חיים בישראל, אך המדינה היהודית מהווה עבור רובם מקור הזדהות וגאווה. עשרות שנים של עלייה, הצלה, בנייה, פיתוח וחזון ציוני הובילו להקמת מדינה תוססת, פלורליסטית ודמוקרטית. המנהיגים הציונים ראו לנגד עיניהם מדינת מופת כמו הנביאים התנ"כיים לפניהם. האם המטרות החברתיות של הציונות הוגשמו במלואן לאחר 66 שנות עצמאות? עדיין לא, כפי שלא הושגו במדינות העולם המערבי במשך מאות בשנים.

הרעיון הציוני הוא זה שצריך לדחוף אותנו קדימה לרדיפה מתמידה ובלתי-פוסקת אחרי אידיאליים חברתיים. לא תמיד יש הסכמה על אידיאליים אלה, לכן מוטל על כל אחד ואחת מאתנו להיות שותפים פעילים בעיצובה של המדינה כפי שכל אחד ואחת היו מעוניינים לחיות בה. ולבסוף, מדוע הצליחה הציונות? מסיבה אחת פשוטה – היא מממשת את הזכות הצודקת הבסיסית של העם היהודי למדינה עצמאית משלו. כל עוד תימשך ההכרה בכך, תמשיך הציונות להצליח.

הכותב מלמד בחוג למדע המדינה באוניברסיטת חיפה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • ציונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully