וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאו משבעה על החייל ההרוג – ועשו לינץ' בערבים

1.9.2014 / 14:40

"ראינו שהוא דימם וברחנו": חומרי חקירה שהגיעו לידי וואלה! חדשות גילו כי אחרי שסיימו לנחם את משפחת משה מלקו שנפל בעזה, תקפו נאשמים בלינץ' בירושלים שני פלסטינים. רוב הנאשמים חברים ב"להב"ה"

מערכת וואלה!

"הייתי לבד בבית האבלים בנווה יעקב של החייל שנהרג בעזה, כדי לעזור להם" – זהו האליבי שסיפק ט', אחד מעשרת תושבי פסגת זאב הנאשמים בביצוע הלינץ' בשני ערבים מבית חנינא בשכונות נווה יעקב בצפון ירושלים לפני כחודש. השניים הוכו נמרצות ונפצעו בכל חלקי גופם.

מחומרי החקירה שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי חלק מהנאשמים ביקרו בשעות הצהריים של יום הלינץ' בבית משפחתו של סמ"ר משה מלקו, תושב השכונה שנהרג בקרב בשג'אעיה כמה ימים קודם לכן, שישבה עליו שבעה. לפי כתב האישום, באותו ערב הם יצאו יחד עם נאשמים נוספים למסע נקמה באמיר שוויקי ובסאמר מחפוז, שני ערבים שהגיעו לשכונה בשיאו של מבצע "צוק איתן".

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו הורה לשווק 2,500 דירות בגדה - והתחרט ברגע האחרון
המהומות בפקיסטן: הרוגים ומצור על מטה הטלוויזיה
היום לפני 75 שנה: "היטלר פולש לפולין"

אמיר שויקי ואחמד קסואני, תושבי בית חנינה, הוכו על ידי יהודים בגלל סיבות לאומניות. פייסבוק, צילום מסך
"אני שונא ערבים, הם האויבים שלנו". אמיר שוויקי וסאמר מחפוז, בערב הלינץ'/צילום מסך, פייסבוק

הלחימה בין הצדדים בכלל, ומותו של מלקו בפרט, גרמו להתססת הרוחות בשכונה, שגם כך שוררים בה יחסים מתוחים עם תושבי בית חנינא הסמוכה. כשאחד הנאשמים נשאל בחקירתו אם הוא שונא ערבים, הוא השיב בחיוב. כשנשאל מדוע, הוא הסביר: "אני שונא ערבים, כי ככה. הם האויבים שלנו, אני לא אוהב אותם".

העדויות אכן מצביעות על שנאת הערבים ששררה בשכונה. דוגמה לכך היא העובדה שלמראה התקיפה, במקום לסייע ולהזעיק משטרה, עודדו כמה צעירות את הנאשמים במעשיהם, תוך שהן קוראות: "מוות לערבים", "ערבים החוצה", ו"לכו מפה, נבלות".

יצוין כי במשך תקופה ארוכה סבלו תושבי נווה יעקב משורה של התנכלויות, יידויי אבנים ובקבוקי תבערה מצד תושבי בית חנינא, לאחר רציחתו של של הנער מוחמד אבו חדיר משועפאט.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אמיר שוויקי שנפצע קשה לאחר שהותקף על ידי יהודים בירושלים. יוסי אלי, מערכת וואלה! NEWS
השניים הוכו נמרצות ונפצעו בכל חלקי גופם. שוויקי בבית החולים/מערכת וואלה! NEWS, יוסי אלי

חומרי החקירה מגלים עוד כי שניים מהנאשמים בהכאתם של שוויקי ושל מחפוז השתתפו בניסיון לינץ' אחר שאירע בשכונת פסגת זאב, גם היא בצפון ירושלים. מדובר באחים שב-2008 הואשמו בהכאה של שני צעירים ממחנה הפליטים שועפאט ביום השואה, אחד מהם נפצע בינוני עד קשה ונזקק לאשפוז בבית חולים. אחד מהם, א', הנאשם המרכזי, קיבל חנינה מהנשיא לשעבר שמעון פרס, לאחר הביע חרטה וביקש להתגייס לשירות קרבי בצה"ל. א' לא נשא אף לא יום אחד של מאסר מתוך השנתיים שנגזרו עליו.

"לפני כמה שנים השתתפתי במקרה כזה גם", סיפר אחד משני האחים לחוקרת המופתעת שישבה מולו. "עשו אותי ראש ארגון פשע אז עם כל מה שהיה בלינץ' בקניון", אמר בציניות. "היינו גם אני וגם ר'. זה היה ליד הקניון בפסגת זאב. היינו ילדים. ר' היה אז בן 14, משהו כזה. נכווינו פעם אחת מדברים כאלו. שורה תחתונה – התגייסתי לגבעתי, הייתי שלוש שנים לוחם, ביקשתי חנינה מהנשיא. גייסו אותי עם תיק פתוח. התנהלתי דרך הצבא. קיבלתי חנינה משמעון פרס".

"ואז ל' הביא לערבי הגדול מכה עם מקל בראש"

תשעה מתוך עשרת הנאשמים בחרו לשמור על זכות השתיקה. אולם אחד מהנאשמים, צ', בן 14 בלבד, נשבר בחקירתו ו"זימר". "ביום שישי האחרון אכלנו בבית שלנו ארוחת ערב עם הוריי", הוא סיפר לחוקריו. "שמענו בום חזק. אז אני, אחי ליאור ועוד נאשמים יצאנו לכביש הראשי של נווה יעקב לבדוק מה קרה. כשהיינו בכביש הראשי, שמענו שכנות מהבניין שלנו צועקות לערבים שיעופו מכאן והתחילו לקלל אותם. ירדנו לכיוון הגן שנמצא במרכז הרחוב שלי וראינו שם שני ערבים שישבו על הספסל ואז התקרבנו אליהם. ואז ל' שאל אותם: מה אתם מחפשים פה? מה אתם רוצים? הם התחילו לקלל אותנו בערבית. הערבים עמדו ואחד מהם היה גדול והתחיל להתקרב לל', והתחלנו לקלל אותם".

הארכת מעצר לשלושת החשודים בניסיון לינץ' של שני צעירים פלסטינים, יולי 2014. נועם מושקוביץ
אלות, קרשים ואגרופן. אחד הנאשמים מובא לדיון בהארכת מעצרו, בסוף יולי/נועם מושקוביץ

מגרסתו של צ' עולה כי הערבים הם אלו שהחלו באלימות הפיזית, אך מכתב האישום עולה תמונה אחרת לחלוטין. לפי כתב האישום, הנאשמים היו מצוידים באלות ובקרשים ובאגרופן. "ואז ל' הביא לערבי הגדול מכה עם מקל בראש, ואז הערבי נשכב על הרצפה והתחלנו לבעוט בו. לט' (חבר של מלקו, י"א) היה גם מקל ביד והוא הכה נראה לי את הערבי הגדול. ש' או י' תפס את המקל והרביץ לערבי הגדול וחלק מאיתנו הרבצנו לערבי הקטן וחלק לערבי הגדול. הוא דימם בעקבות המכות. לל' היה קרש ביד ואני וא' היינו בלי חפץ כלשהו. כשהערבי היה על הרצפה, הבאנו לו בעיטות. ראינו שהוא דימם וגם הערבי הגדול דימם ואז עזבנו אותם וברחנו משם".

חוקר: "אתה בארגון כלשהו שפועל נגד ערבים?".

הנער: "לא".

חוקר: "האם אחיך בארגון שפועל נגד ערבים?".

הנער: "כן, אחי בארגון להב"ה".

ה"חוליה החלשה" החלה לזמר

מהעדויות עולה כי רובם המוחלט של הנאשמים חברים בארגון הימני-קיצוני להב"ה, למניעת התבוללות בארץ הקודש. אחד מהם הוא נ', בן 28, המשמש "הכוח המבצעי" של הארגון בכל הנוגע לפעילות שטח. באחד הפוסטים שלו בפייסבוק כתב כי הדף של הארגון נסגר מחשש להסתה, שלטענתו לא הייתה מעולם. הוא הסביר בפוסט כי הארגון "פעיל בכמה מישורים ומציל בנות יהודיות מקשרים עם ערבים, גם כשמדובר בזוג נשוי, עם ילדים. לא מוותרים ונלחמים על כל בת יהודייה". בהמשך ביקש תרומות: "הארגון זקוק לסכום כסף עצום למקרה חריג של פדיון שבויים של ממש". לאורך החקירה הכחיש נ' את כל החשדות נגדו. ואולם, כתב האישום הצביע על כך שהוא היה פעיל ביותר בלינץ' כשהכה את שני הערבים באלה.

במשטרה מודאגים מאוד מפעילות הארגון, הוא אמנם חוקי ואינו דוגל באלימות באופן רשמי, אך במשטרה סבורים כי עשרות פעילים המזוהים אתו משתתפים בפעילויות הסתה רבות. על כן, בתקופה האחרונה לומדת המשטרה יותר ויותר על הארגון, שלאחרונה ארגן הפגנה נגד בני הזוג מחמוד ומורל מנסור במחאה על חתונתם. "הבסיס המרכזי של הארגון הוא בירושלים", אמר גורם בכיר במשטרה, "אבל בשנים האחרונות הוא התפתח והפך גדול בהרבה, עם מאפיינים של הסתה בכל רחבי הארץ". למרבית החברים בארגון יש כינויים. כך לדוגמה, אחד הצעירים נקרא בפי חבריו טום קשתי בשל דמיונו לפליט ריאליטי. נאשם אחר מכונה "הסמוי".

הלווייתו של משה מלקו שנהרג ברצועת עזה, בהר הרצל. יולי 2014. נועם מושקוביץ
נהרג בקרב בשג'אעיה. הלווייתו של סמ"ר משה מלקו בהר הרצל/נועם מושקוביץ

שעות ספורות לפני האירוע בנווה יעקב השתתפו חלק מהנאשמים בתפילה לזכרו של מלקו. עדות לכך התקבלה מרב הקהילה האתיופית בראשון לציון, אחיו של אחד הנאשמים, שבאותו יום שהה בבית משפחתו. "אני, אשתי והילדים שלי הגענו לבית של ההורים שלי בשכונת נווה יעקב", סיפר לחוקריו. "הגענו בשעה 18:00 לערך. בשעה 19:00 יצאתי להעביר שיעור לאבלים בבית כנסת על חייל שנהרג בעזה".

בסיום התקיפה נמלטו כל המשתתפים בלינץ', וצוותי משטרה ומד"א מיהרו למקום. חוקרי המשטרה הבינו מיד כי מדובר באירוע לאומני. החקירה הועברה לידי מחלק הפשיעה הלאומנית ביחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת ירושלים, שעליה מפקד ניצב-משנה תומר בדש. המחלק, שמתורגל לחקירות מאומצות, שם את ידו על הנאשמים בתוך שבוע באמצעות האזנות סתר ופעולות מוכמנות מהירו?ת. ההאזנות גילו כיצד חלק מהחשודים מנסים לטשטש עקבות וראיות כי מדובר בהם.

תחילה איתרה המשטרה את צ', הנער הצעיר בחבורה. במשטרה הבינו כי צ' הוא החוליה החלשה, שאותה ניתן לשבור הרבה יותר בקלות מאחרים. הנאשמים הבינו מיד כי צ' עלול "לזמר". על כן, כמו בארגון פשיעה מקצועי, תכננו חברי הכנופיה מבעוד מועד כיצד לנהוג לאחר המעצר וכיצד לתאם גרסאות. אולם גם זה לא עזר להם.

"המשת"פ הזה עושה את כל הבלגאן" נשמע באחת השיחות א', הנאשם שהשתתף בעבר בלינץ' ליד קניון פסגת זאב. "עלינו הוא לא סיפר בינתיים, או שהוא כן דיבר, אני לא יודע. הוא מפחד מאריק רצח", אמר הגבר שאתו הוא שוחח.

מורל מלכה ומחמוד מנסור ביום חתונתם, 17 אוגוסט 2014. רויטרס
"להב"ה זקוק לכסף לפדיון שבויים של ממש". חתונתם של מורל ומחמוד מנסור/רויטרס

א': "הוא קיבל פעם מכות, לא?".

גבר: "הפחד שהוא יזמר, אתה מבין?".

א': לא יודע, אם הוא ידבר. הוא יש לו שכל תדע לך. דיברתי איתו לפני, אמרתי לו אחת שתיים שלוש. אמר כן, כן, אני יודע. אל תדאג, הכול בסדר. אנחנו הכנו אותו לזה. הכנו את כולם בשכונה. יעצרו את זה, יעצרו את ההוא. הייתי בטוח".

גבר: "שיגידו שהם היו אצלך בבית, מה".

בשיחה נוספת שניהל עם חבר נוסף, נקלט א' מתרברב שמחק את כל התוכן על גבי הטלפון שלו: "תמחק את הסרטון ששלחתי לך עם הערבים. זה מסוכן, שלא יבואו אליי או אליך", אמר החבר.

א': "זה שטויות, אבל מחקתי את כל השיחות ואת כל הווטסאפ והתקנתי חדש. אם יתפסו מישהו אחי, רואים את הכול, את כל הדברים רואים".

גם נ' נתפס משוחח על ארגון להב"ה. "מחפשים את מי שהיה והמשטרה מתנפלת עליהם", אמר לאמה של אחד החשודים, ר'. "הערבי צעק 'יהוד יהוד' ואף אחד לא יודע מי זה ועכשיו המשטרה עוצרת את מי שבא ליד".

נ': "עצרו את הבן שלך בגלל שהוא פעיל של להב"ה, זה ארגון שנחשב לגזעני".

האם: "הבן שלי פעיל בארגון ש?מה?".

נ': "הארגון לא גזען, אבל נחשב לארגון גזען".

עו"ד יהודה שושן, בא כוחם של שניים מהנאשמים מסר בתגובה: "הקורבנות טענו כי תקפו אותם חמישה-שישה אנשים, ובפועל הוגשו כתבי אישום נגד שלושה קטינים ועשרה בגירים. הכיצד? עובדה שבית משפט החליט כבר בשלב זה שיש בעיות ראייתיות נגד חלק מהמעורבים. משטרת ישראל מיהרה ועצרה את מרשיי רק בגין הרקע שלהם".

עו"ד זוהר ארבל, בא כוחם של נאשמים אחרים, מסר: "למרשיי אין יד ורגל במעשים המתוארים בכתב האישום. מדובר באנשים נורמטיביים לחלוטין, ללא עבר פלילי. צר לי שהאווירה הציבורית גרמה למשטרה לפעול בלהיטות יתר ולבצע חקירה מגמתית, תוך נקיטת שיטות חקירה פסולות".

בנצי גופשטיין, יו"ר ארגון להב"ה, מסר בתגובה: "ארגון להב"ה פועל כחוק".

עוד במהדורה:

הריסות, פליטים בבתי ספר ומחסור בכוח אדם - כך תיראה שנת הלימודים בעזה. בזמן שילדי הדרום פתחו בהתרגשות את שנת הלימודים אחרי קיץ קשה - מעבר לגבול תיפתח שנת הלימודים רק בעוד כשבועיים. מעל 150 בתי ספר נפגעו במהלך הלחימה, וכמה מבתי הספר מאוכלסים בפליטים שבתיהם נהרסו בהפגזות, ומשרד החינוך בעזה צפוי להוציא לפועל תכנית של ליווי פסיכולוגי למורים ולתלמידים.

מה לובשים התיכוניסטים ביום הראשון ללימודים? סקיני ג'ינס, שמלות קצרצרות בגווני אפור, מכנסונים וכפכפים: מה הטרנדים השולטים היום במסדרונות בתי הספר?

העולם כמרקחה - תמונות נועזות של כוכבות דלפו לרשת. כוכבות כמו ג'ניפר לורנס וקייט אפטון מצאו עצמן במבוכה הבוקר - תמונות עירום שלהן הופצו ברחבי האינטרנט לאחר שהמכשירים הסלולריים שלהן נפרצו. האם גם תמונות עירום של בר רפאלי דלפו - והאם זה תרגיל ביחסי ציבור או פדיחה בינלאומית?

תחזית: הלילה מעונן חלקית ויש סיכוי לטפטוף, מחר ללא שינוי בטמפרטורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully