וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא בזמן מלחמה: ישראל נשארה ללא שגריר בארה"ב

27.8.2014 / 6:00

לוואלה! חדשות נודע כי במהלך מבצע "צוק איתן", ולמרות המתיחות מול ארה"ב ועיכוב משלוח הנשק, יצא השגריר רון דרמר לחופשת מולדת ונשאר למשך שבועיים כדי לייעץ לראש הממשלה

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, אבי כהן, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: ניב פוקס

(דבריו של נתניהו במסיבת העיתונאים שנערכה אמש)

בעיצומו של מבצע "צוק איתן", התנהלה ישראל במשך כשבועיים ללא שגריר בוושינגטון – כך נודע לוואלה! חדשות. שגריר ישראל בבירה האמריקנית, רון דרמר, שהה בארץ במשך כשבועיים מתוך תקופת המבצע, כולל בימים בהם הורגשה מתיחות ביחסים בין ארה"ב לישראל על רקע עיכוב משלוחי נשק. דרמר הגיע לישראל בשבעה באוגוסט לחופשה משפחתית שתוכננה מראש ונשאר בארץ במשך כשבועיים כדי לקחת חלק בהתייעצויות עם ראש הממשלה. הוא המריא חזרה לארצות הברית בסוף השבוע.

עוד על הפסקת האש עם חמאס
נתניהו: "עדיין לא ברור אם השגנו רגיעה ממושכת"
יותר נזק מתועלת: הביקורת נגד גנץ חיבלה בצבא כולו. פרשנות
הניה יצא מהבונקר: "עזה ניצחה, ומכינה דרך לירושלים"

גורמים בכירים בישראל הביעו ביקורת על כך שבתקופה רגישה כל כך מבחינה מדינית, המשרה הדיפלומטית החשובה ביותר של ישראל – השגריר בארצות הברית – נותרה לא מאוישת במשך כשבועיים. העובדה שדרמר נכח בארץ, ולא בבירה האמריקנית, בשבוע שבמהלכו העיתון "וול סטריט ז'ורנל" חשף כי ממשל אובמה בוחן משלוחי נשק המיועדים לישראל, הוגדרה על ידי אחד הגורמים המעורים בעניין כ"חמורה במיוחד". לדברי אותו גורם, "הקשר עם ארצות הברית חשוב במיוחד דווקא בימים כאלה. דווקא אז השגרירות התנהלה בלי שגריר, כאשר יש סוגיות דחופות שצריך ללבן".

שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ונשיא ארצות הברית ברק אובמה. באדיבות שגרירות ישראל בוושינגטון,
דווקא בימים בהם ממשל אובמה בחן משלוחי נשק לישראל, השגרירות לא אוישה. דרמר והנשיא אובמה/באדיבות שגרירות ישראל בוושינגטון

דיפלומט ישראלי בכיר לשעבר אמר לוואלה! חדשות כי מדובר בסיטואציה חריגה ביותר. "בזמן מלחמה, שגריר ישראל חייב להיות בוושינגטון ולשמש הפה, העיניים והאוזניים של ישראל מול הממשל האמריקני ומול דעת הקהל האמריקנית. כך היה נהוג מימי השגריר שמחה דיניץ במלחמת יום הכיפורים, ועד לשגריר בזמן מלחמת לבנון השנייה, דני אילון. העובדה ששגריר ישראל לא נמצא בשגרירות בזמן מלחמה היא בלתי סבירה".

במהלך שהותו בישראל השתתף דרמר, שנחשב אחד האנשים המקורבים ביותר לראש הממשלה נתניהו, בהתייעצויות המדיניות הנוגעות למבצע "צוק איתן". דרמר שימש בקדנציה הקודמת של נתניהו בראשות הממשלה כיועצו המדיני. הוא מונה לשגריר בוושינגטון לפני כשנה, למרות הסתייגות הממשל האמריקני ממנו על רקע קשריו הענפים עם המפלגה הרפובליקנית ותרומתו לביקור שקיים בישראל המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, בשיאה של מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את רון דרמר לתפקיד שגריר ישראל בוושינגטון. לשכת העיתונות הממשלתית
נחשב לאחד האישים המקורבים ביותר לראש הממשלה. דרמר ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

אחד הגורמים ששוחחו בנושא עם וואלה! חדשות ציין כי דרמר האריך את שהותו בארץ לבקשת ראש הממשלה, בין השאר מכיוון שעד כה לא מונה לו מחליף בתפקיד היועץ המדיני. "האירוע הזה חושף שתי בעיות קשות: הראשונה, ששגריר ישראל בוושינגטון לא נמצא בבירה האמריקנית בימים כל כך קריטיים, וכל אחד יסיק מזה את מסקנותיו לגבי יחסיו של האיש עם הממשל. השנייה, שנתניהו לא מינה יועץ מדיני קבוע ולכן הוא צריך לבקש מדרמר להישאר בישראל בזמן מלחמה, במקום לשלוח אותו לעשות את תפקידו בוושינגטון".

באתר השגרירות ניתן לראות כיצד היעדרותו של השגריר דרמר השפיעה על מאמצי ההסברה הישראליים בארה"ב. בשבועות הראשונים ללחימה, כאשר דרמר נכח בבירה האמריקנית, הוא העניק עשרות ראיונות לתקשורת. עם זאת, רשימת הראיונות איתו באתר השגרירות מסתיימת ביום הגעתו לישראל. מאז ועד היום - משך עשרים יום - לא מופיעים ראיונות חדשים איתו, וזאת בתקופה שהכותרות עסקו במשבר אספקת הנשק ובביקורת על ישראל בזירה הבינלאומית.

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אהרון שגיא, מסר בתגובה: "השגריר דרמר לא היה בארץ בחופשה. אמנם הוא תכנן להגיע עם משפחתו לחופשת מולדת, אך לאור התמשכות המבצע החליט לדחות נסיעתו. במהלך הפסקת האש בת 72 השעות ב-7 באוגוסט, יצא עם משפחתו לארץ, אך לא היה בחופשה: לבקשת ראש הממשלה, מרגע הגעתו לישראל ועד שובו לוושינגטון, עבד עמו ועם לשכתו מסביב לשעון?.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully