וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ נמשך: חיסול הבכירים בעזה מקרב את קץ הלחימה?

26.8.2014 / 9:44

בישראל סבורים כי ההנהגה ברצועה "בשלה" להפסקת אש ארוכת טווח, במיוחד לאחר חיסולי הבכירים מאז קריסת הפסקת האש בשבוע שעבר. גם ארה"ב מגבשת הצעה חדשה שתוגש בתוך ימים

צילום: בני ואינר, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו: אחרי לילה שקט - פצועים קל באשקלון, מטח למרכז)

המגעים להפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס נמשכו אמש (שני) עד לשעות הלילה, כאשר מצרים מעבירה מסרים בין הצדדים ובמקביל גם ארה"ב חוזרת להיות מעורבת, אולם עד כה לא הושגה הסכמה סופית. דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר סמוך לחצות כי המגעים הפעם מתקדמים יותר מאשר בסבבים קודמים.

למרות העמדה הישראלית העקרונית שלא מנהלים משא ומתן תחת אש, בפועל, זה מה שקורה בשטח. מצרים מעבירה טיוטות ומסרים בין ישראל, חמאס ושאר הפלגים הפלסטינים, ובאותה העת חמאס משגר רקטות לעבר ישראל וצה"ל ממוטט בניינים ברצועת עזה. אתמול בבוקר דווח בוואלה! חדשות כי המצב הזה מתקיים למעשה כבר כמה ימים, שבמהלכם מתקיים קשר שוטף בין אישים בכירים בישראל ובמצרים.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
אחרי לילה שקט: פצועים קל באשקלון, מטח למרכז
גורם פלסטיני: הסכמנו להפסקת אש, ממתינים לישראל
"בראש סדר העדיפויות של חמאס - הגעה להסכם"

בצל הדיווחים על הפסקת אש: נמשך הירי מהרצועה לעבר ישראל. צילום מסך
האש לא נפסקת. ירי מהרצועה, אתמול/צילום מסך

ההצעה המצרית שהצדדים דנים בה באינטנסיביות דומה לזו שהציעו המצרים בעבר: הפסקת אש ארוכת טווח, כאשר בטווח המידי ישראל תאפשר הקלות ברוח הבנות "עמוד ענן" כגון הרחבת פעילות המעברים והרחבת תחום הדיג, ואילו הסוגיות ה"קשות" יותר, כגון פירוז הרצועה והקמת נמל ימי, יידונו רק כעבור חודש של שקט. הדיון בין הצדדים כרגע עוסק במידה רבה בהגדרת הסוגיות הללו, כאשר ישראל מעוניינת שהביטוי "נמל ימי" כלל לא יוזכר. במקביל לדיון המצרי-ישראלי בהצעה, מצרים דנה עם הפלסטינים גם על האופן בו ייפתח מעבר רפיח.

הרשות הפלסטינית מעורבת עמוקות בגיבוש ההצעה המצרית, ואילו ארגון הג'יהאד האיסלאמי, כנראה בהוראת איראן, החליט לקבל את היוזמה כבר אתמול בבוקר. בישראל מדגישים הבוקר (שלישי) כי בצד הפלסטיני, "מחכים לתשובה מחאלד משעל", אך זה האחרון אינו ממהר לקבל החלטה. בישראל סבורים כי ההנהגה ברצועת עזה, לעומת זאת, "בשלה" להפסקת אש ארוכת טווח, במיוחד לאחר חיסולי הבכירים מאז קריסת הפסקת האש בשבוע שעבר.

חאלד משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס. דוחה, קטאר, 23 ביולי 2014. AP
מחכים לתשובתו? חאלד משעל/AP

בעוד המצרים ממשיכים במאמציהם, נכנסים גם האמריקנים לתמונה. ארה"ב מגבשת הצעת החלטה חדשה שתוגש בתוך ימים למועצת הביטחון של האו"ם, ותחליף את ההצעות הקודמות שהעלו ירדן ומדינות אירופה. גורם ישראלי בכיר אמר לוואלה! חדשות כי ישראל שותפה לגיבוש ההצעה האמריקנית, ואינה רואה סתירה בינה לבין התיווך המצרי, אלא "מהלך משלים".

מפקד כוחות נאט"ו בפקיסטן, גנרל ג'ון אלן מצבא ארה"ב, נובמבר 2011. Muhammed Muheisen, AP
ינסה לסייע. הגנרל ג'ון אלן/AP, Muhammed Muheisen

ההצעה האמריקנית, כך מקווים בירושלים, תהיה "מאוזנת" יותר מההצעות הקודמות שנידונו במסדרונות האו"ם, אשר כללו סעיפים שהטרידו את ישראלי כמו חידוש המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית על בסיס גבולות 1967, או קריאה להסרה כוללת ומידית של המצור על עזה. לא ברור אם ההצעה תכלול התייחסות כלשהי לדרישה הישראלית מתחילת המבצע, שנעלמה בינתיים מהשיח הבינלאומי, לפירוז רצועת עזה.

במקביל למהלך האמריקני באו"ם, הגיע אתמול לישראל הגנרל האמריקני ג'ון אלן, שהיה אחראי על תכנית הביטחון שהציגה ארה"ב לישראל במהלך המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. תכניתו של אלן כללה גם הסדרי ביטחון לרצועת עזה, שהופכים כעת רלוונטיים מתמיד על רקע המאמץ להפסקת אש.

הגעתו של הגנרל אלן לישראל, עליה דווח אמש לראשונה ב"קול ישראל", היא גם רמז לבאות: מדובר בשליח האמריקני הבכיר ביותר שהגיע לישראל מאז קריסת המשא ומתן שניהל קרי בחודש אפריל. כמו כן, היום בשעות הערב צפוי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להציג לציבור הפלסטיני במלואה את תכניתו המדינית החדשה. בירושלים, רמאללה, וושינגטון וקהיר שותפים להבנה שאם אכן תושג הפסקת אש ותסתיים הלחימה בעזה, הרי שהגדה המערבית תחזור למרכז סדר היום.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully