וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה משעל לא נמצא על כוונת המוסד הישראלי?

25.8.2014 / 18:47

לישראל היכולת המבצעית לחסלו, אך בזמן שמנהיגי הארגון בעזה מסתתרים בבונקרים וקהילת המודיעין מפעילה מאמצים רבים לאתרם ולחסלם, מתהלך לו ראש הלשכה המדינית של חמאס חופשי

ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, במסיבת עיתונאים על הפסקת האש בעזה, נובמבר 2012. רויטרס
ניצל בעבר מניסיון חיסול. משעל/רויטרס

בשבועות האחרונים גוברים הקולות בישראל הקוראים לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל השוהה בקטאר. בין התומכים הבולטים במהלך ניצבים שר החוץ אביגדור ליברמן ושר האוצר יאיר לפיד, שאמר פעם אחר פעם כי "איש אינו חסין, לא בהנהגה המדינית ולא בהנהגת חמאס חוץ". אך האם ישראל מסוגלת לחסל את חאלד משעל? ואם כן, מדוע היא לא מבצעת מהלך שיטלטל את חמאס? בזמן שמנהיגי הארגון בעזה מסתתרים בבונקרים וקהילת המודיעין מפעילה מאמצים רבים לאתרם ולחסלם, מתהלך לו ראש הלשכה המדינית של חמאס חופשי.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
20 רקטות בעשר דקות: מטח כבד לעוטף עזה
גורם פלסטיני: הסכמנו להפסקת אש, ממתינים לישראל
פרסום ראשון: גורש בעסקת שליט לעזה - ותכנן חטיפת הנערים

לפיד: "נרדוף את ראשי חמאס - אין חנינה למוחמד דף וחבריו". ניב אהרונסון
הציף שוב את ההצעה להוציא את משעל מהמשוואה. לפיד/ניב אהרונסון

משעל מושך אליו את תשומת הלב בחודשים האחרונים. הוא זה שעומד מאחורי הקשחת עמדת חמאס במשא ומתן מול מצרים וישראל. בכל פעם שהצדדים היו קרובים להסדרה, הצליח משעל לטרוף את הקלפים בלחץ קטאר. הכסף שזורם מהאמיר אל-ת'אני, הגדיל את השפעת משעל בארגון.

לישראל יש, ללא ספק, יכולת מגוונת בפן המבצעי לחסל את משעל על אדמת קטאר. מדי בוקר הוא יוצא ממלון מפואר ונוסע ללשכתו. סוכן מוסד חמוש במודיעין מדויק יכול לסמן את מכוניתו בקרן לייזר ובמקביל, יכול מטוס ללא טייס של ישראל לשגר טיל מגובה רב. סיכול ממוקד קלאסי. אפשרות אחרת שעומדת בפני המוסד היא לשלוח צוות מיומן של מחסלים במסווה של תיירים לקטאר ולבצע חיסול בסגנון בדומה לזה של מחמוד אל-מבחוח, בכיר חמאס שחוסל בדובאי, על פי פרסומים זרים, על ידי צוות גדול של לוחמי מוסד. כמו כן, יכולה ישראל להפעיל חוליות מחסלים מקומיים, בדומה לחיסול מדעני הגרעין האיראנים המיוחס לה על ידי התקשורת האיראנית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חסן נסראללה נואם בבירות, 13 בנובמבר 2013. רויטרס
קיצוני יותר מקודמו. נסראללה/רויטרס

ישראל חיסלה בעבר מספר רב של מנהיגים על אדמה זרה, אך התוצאה לא תמיד שירתה את האינטרס שלה. חיסולו של המזכ"ל הראשון של הג'יאהד האסלאמי פתח'י שקאקי במלטה על ידי סוכני מוסד (על פי פרסומים זרים), זעזע את הארגון, אך לא עצר את התפתחותו. חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה עבאס מוסאווי בלבנון הביא עלינו את חסן נסראללה, שהפך להיות מנהיג קיצוני יותר מקודמו. חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה עימאד מורנייה על אדמת סוריה פגע ללא ספק ביכולות הארגון, אך לא מנע ממנו להמשיך ולהתעצם.

אין ספק שתרחיש בו משעל מחוסל בראשית מערכה כמו "צוק איתן" יכול היה להפעיל לחץ משמעותי שרצתה המדינה להפעיל על בכירי הארגון. אז למה ישראל לא מחסלת את משעל על אדמת קטאר או באחת המדינות ביניהן הוא מדלג (ואין הרבה כאלה, מאחר שהוא חושש שהמוסד יחסלו)? יכולות להיות לכך כמה תשובות:

הראשונה, נובעת מטעויות העבר. פרט להשפלה ישראלית, ניתן להניח שנתניהו סוחב עד היום על מצפונו את ניסיון החיסול הכושל תחת הנהגתו שהביא להתפתחות ולהתחזקות חמאס ואולי גם היווה את אחת הסיבות המרכזיות לפתיחתה של האינתיפאדה השנייה. פעולה פשוטה בספטמבר 1997 הסתיימה במסירת תרופה סודית להצלת חייו של משעל ושחרור יאסין מהכלא הישראלי, בתמורה לשחרור שני סוכני מוסד. אין ספק כי מאז, משעל הולך לישון כל לילה וקם בכל בוקר עם התחושה שהמוסד הישראלי עשוי לחסלו ומעגלי האבטחה סביבו ערוכים בהתאם. מאז שעזב את דמשק בעל כורחו, עבר להתיישב בקטאר תחת חסות שליט המדינה, אמיר תמים בן חמד אל ת'אני.

הנסיך תמים בין חמד אל-תאני, אמיר קטאר הנכנס. AP
בת בריתה של ארה"ב. אמיר קטאר/AP

התשובה השנייה יכולה להיות נעוצה בהערכה לפיה חיסולו של משעל לא יעזור לישראל. לעיתים עדיף להשאיר מנהיג קיצוני על כיסאו, מנהיג שלישראל יש מודיעין איכותי עליו, כזה שמאפשר לעקוב אחריו, על פני עלייתו של מנהיג אחר, חדש ואולי קיצוני יותר. עליית נסראללה היא דוגמה קלאסית לכך.

קטאר הפכה לסוג של "מדינת אויב" מאז שנת 2009. אמיר קטאר אימץ את חמאס כחלק מאידאולוגיית תנועת "האחים המוסלמים" והרחיב את הקרע עם ישראל, עד לסגירת משרד האינטרסים הישראלי על אדמתו בשנת 2011. מאז מסקר בשיטתיות ערוץ אל ג'זירה (בשליטת אמיר קטאר) את הסכסוך הישראלי-פלסטיני באופן המוטה לטובת חמאס. כמו כן, בין המדינות קשרים כלכליים מינימאליים, ולכן לישראל אין מה להפסיד. עם זאת, קטאר ידועה כבת בריתה של ארה"ב. רק לאחרונה נחתמה עסקת ענק בין המדינות של 11 מיליארד דולר למכירת מערכות נשק והגנה מפני טילים מתוצרת ארה"ב.

מכאן עולה התשובה האפשרית האחרונה המהווה, אולי, את הנימוק המהותי ביותר: חיסולו של מורנייה בדמשק אפשר לישראל לחמוק מאחריות בלי להשאיר עקבות והעקבות לאחר חיסול מבחוח הצביעו על ישראל, אך חיסול משעל יהפוך את ישראל לחשודה המידית - וההשלכות בהתאם. נתניהו, במצבו המדיני הרגיש, לא היה רוצה להתגרות באינטרס האמריקני במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully