וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה לאבולה הגיעה לליבריה: "שביב של תקווה"

שני רופאים שנדבקו במחלה הקטלנית יהיו האפריקנים הראשונים שיטופלו בנסיוב הניסיוני, שרק כ-10 מנות ממנו קיימות בעולם. "ללא מומחים נוספים, לא נוכל לעצור את התפרצות המגיפה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

משלוח של תרופה ניסיונית למחלת האבולה הגיע אתמול (רביעי) לליבריה, במערב אפריקה, לצורך טיפול בשני רופאים שנדבקו בנגיף – כך מסרו גורמים ממשלתיים במדינה. הנסיוב הניסיוני, "ZMapp", הגיע בשני ארגזים בטיסה שיצאה מארצות הברית, עליה הייתה שרת החוץ הליברית, אוגוסטין נגאפואן.

התרופה הועברה לבית חולים בבירה מונרוביה, והיא עתידה להינתן לרופאים זוקוניס איירלנד ואברהם בורבור, שנדבקו במחלה הקטלנית בעת שטיפלו באזרחים חולים. מארגון הבריאות העולמי של האו"ם נמסר כי רק כ-12-10 מנות של התרופה קיימות בשלב זה.

מגיפת האבולה - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
"מוסרי להשתמש בטיפול הניסיוני נגד אבולה"
התפשטות המגיפה: הוכרז מצב חירום עולמי
איום נגיף האבולה: במשרד הבריאות כבר נערכים

צוותים רפואיים בסיירה לאון. AP
רופאה בסיירה לאון מלבישה מסכת מגן על חבר הצוות שלה/AP

התפרצות המגיפה גבתה עד כה את חייהם של 1,069 בני אדם - מרביתם הגדול במדינות מערב אפריקה - מתוך 1,975 מקרים של הידבקות במחלה, בעיקר בגינאה, ליבריה וסיירה לאון. בימים האחרונים מתו שלושה בני אדם כתוצאה מהמחלה בניגריה, שעד לאחרונה לא נרשמו בה מקרי אבולה.

הרופאים הליברים יהיו האפריקנים הראשונים שיזכו לטיפול הניסיוני, לאחר שזה ניתן לכומר ספרדי שנדבק במחלה ומת למרות הטיפול. הטיפול ניתן גם מתנדבים אמריקנים שככל הנראה החלימו מהמחלה מאז הועברו לטיפול בניו יורק, אחרי שהות בליבריה.

בנוסף לשאלות המוסריות הקשות העולות מכמות המנות המועטה של התרופה, הרשויות מודאגות מהעובדה שהתרופה "ZMapp" טרם עברה את כל שלבי המחקר והאישור הדרושים. "זה לא יכול להיות הפתרון לבעיה, הסיכון שבנטילת התרופה על אחריות המטופל", אמר טולברט ניינסווה, בכיר במשרד הבריאות הליברי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בדיקות רפואיות לנוסעים המגיעים לשדה התעופה באבוג'ה, ניגריה. רויטרס
סריקות רפואיות לנוסעים המגיעים לשדה התעופה הבינלאומי באבוג'ה, בירת ניגריה, במטרה לאתר מקרי אבולה/רויטרס

עם זאת, שר ההסברה לואיס בראון מסר כי הנסיוב נתן "שביב של תקווה", וטען כי השימוש בו הוא "מעט יותר מסתם הימור". טרם פותח חיסון או תרופה נגד המחלה הקשה, ששיעור התמותה ממנה מגיע עד 90%.

בין ההשלכות הקשות של המגיפה, קיים גם העול הכבד על שירותי הבריאות במדינות מערב אפריקה. רופאים רבים שמיהרו לטפל בהמוני החולים מצאו כי הם עצמם נדבקו במחלה, עקב מחסור באמצעי מיגון או אבחון שגוי. ארגון הבריאות העולמי מסר כי עד כה נרשמו 170 מקרי אבולה בקרב רופאים וצוותים רפואיים, מתוכם לפחות 81 מתו.

המומחה המוביל לאבולה בסיירה לאון, ד"ר שיק עומר חאן, מת לאחר שנדבק במחלה לפני כחודש. רופאים זרים רבים ועובדים של ארגוני הסיוע במדינות הנגועות נדבקו גם הם במחלה, ומדינות רבות קראו לאזרחיהם להימנע משהות באזור. כמו כן, מדינות מערב אפריקה נקטו בצעדים מניעתיים, בהם סגירת הגבולות ובידוד אזורים נגועים.

צוותים רפואיים בסיירה לאון. AP
צוותים רפואיים בסיירה לאון, אתמול/AP

דובר ארגון הבריאות העולמי, גרגורי הארטל, הסביר אתמול כי תכנית הארגון להתמודדות עם המגיפה דורשת התגייסות של הקהילה הבינלאומית. "התמודדנו עם התפרצויות מחלת האבולה במשך 40 שנה, ומה שעובד הוא זיהוי המקרים, בידוד מקרים חשודים ובדיקתם ומעקב אחרי אנשים שעמם היו במגע", הבהיר.

הארטל הוסיף: "יש לדאוג שאנשים ילכו לקהילות וידברו עם המקומיים על מהי מחלת האבולה. זה מה שחשוב, וזה מה שעובד, ככל הידוע לנו". הוא אמר כי הארגון "זקוק לעוד הרבה אנשים בשטח. התפרצות המחלה כה רחבה, שללא עוד מומחים קליניים, מומחים לבקרת זיהום, מומחים לבריאות הציבור וחוקרי מחלות - לא נוכל לעצור את התפרצות המגיפה".

הדיווח בניגריה: "בזבוז של 1.9 מיליארד נאירה שנועדו ללחימה באבולה"

נדמה שחוסר ההיכרות עם המגיפה ודרכי מניעתה לא פוסחים גם על חלק מהמנהיגים במערב אפריקה, הפועלים למיגון מדינותיהם מפני המחלה הקטלנית. נשיא ניגריה, גודלאק ג'ונתן, הכריז על הקצאת 1.9 מיליארד נאירה (כ-41 מיליון שקלים) להצבת עמדות לחיטוי ידיים ברחבי הבירה אבוג'ה.

אולם אתר החדשות המקומי "סהרה" ביקר צעד זה בחריפות, והבהיר כי החיטוי הורג חיידקים, אך לא עושה דבר למנוע את וירוס האבולה. נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף, יצאה למסע הסברה בקרב האזרחים והדגימה שמירת על היגיינת ידיים בהתאם להמלצות המדענים.

נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף מדגימה שמירה על היגיינת ידיים. AP
נשיאת ליבריה מסבירה לתושבים כיצד לשמור על היגיינה על מנת למנוע את התפשטות המחלה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully