וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה המצרית: כוחות הרשות באזור החיץ בעזה

לפי המתווה המצרי עליו דנות המשלחות, כוחותיו של אבו מאזן ייפרסו בשטח שבין הרצועה לישראל, הדיונים על הקמת נמלים והשבת גופות החללים הישראלים יידונו לאחר חודש של "שגרה"

צילום: שי מכלוף, קובי אליהו, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

כוחות מטעם הרשות הפלסטינית יוצבו באזור החיץ הביטחוני בעזה מחודש נובמבר במקום נוכחות של צה"ל, דחיית הדיון על הקמת נמלי ים ואוויר ברצועת עזה לאחר חודש של רגיעה וחזרה לשגרת החיים בעזה וכן את הדיון על שחרור אסירים פלסטינים מחד והשבת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין לידי ישראל מנגד - אלו עיקרי המתווה המצרי עליו דנות המשלחת הישראלית והפלסטינית כעת בקהיר. כך מסרו מקורות המעורים בשיחות שעשויות להוביל להפסקת אש לסוכנות הידיעות "צפא" הפלסטינית.

יו"ר הרשות, אבו מאזן, במהלך נאום שנשא בטורקיה, 18 ביולי 2014. AP
כוחותיו יאבטחו את הגבול? אבו מאזן/AP

לפי המסמך, שעיקריו נחשפו הלילה על ידי סוכנות הידיעות אי-פי, בשלב הראשון של יישום ההסדר ייפתחו המעברים בין ישראל והרצועה - מה שיאפשר העברת סחורות ומעבר בני אדם מעזה לגדה המערבית, זאת בהתאם להגבלות עליהן יסכימו שני הצדדים. עוד מציעים המצרים, כי בשלושה חודשים הקרובים יצומצם אזור החיץ הביטחוני ל-100 מטרים שלאחריהם ייכנסו כוחותיו של יו"ר הרשות הפלסטיני אבו מאזן לרצועה.

בנוסף, יורחב בהדרגה האזור המותר לדיג עד לטוות של לא פחות מ-12 מייל בהסכמה בין ישראל והרשות הפלסטינית, וכן שני הצדדים יתאמו ביניהם עניינים כספיים הקשורים לעזה ובראשם - מימון שיקום הרצועה ומשכורות לשלטון בעזה. לפי המקורות, המצרים קראו לצדדים להתחייב לבצע את ההבנות החל מהיום בחצות - מועד פקיעת הפסקת האש הזמנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"פגישה מכרעת" בקהיר

בתוך כך, בצהריים החל בקהיר סבב הפגישות האחרון והמכריע בין המשלחת הפלסטינית למשלחת הישראלית בניסיון להגיע להפסקת אש. שני הצדדים לא משדרים אופטימיות בנוגע לסיכויים להגיע להסדר בטרם ההפוגה בת ה-72 שעות בלחימה שתסתיים הלילה בחצות. "המצב רגיש ביותר והעמדה הישראלית באופן כללי לא מרגיעה", אמר ראש המשלחת הפלסטינית, עזאם אל-אחמד לסוכנות "מען" הפלסטינית. לטענתו, הצד הישראלי "רוצה להתחיל מאפס" – כלומר – לא להסתמך על הסכמים קודמים. אל-אחמד הביע תקווה שבכל זאת הנושאים והנותנים יגיעו להסכמה ואמר כי "אנו מקווים כי שפת ההיגיון תשלוט בשיחות וכי יושג הסכם לפני חצות". חשוב לציין, כי סבב השיחות עשוי להיארך עד תום ההפוגה. אל-אחמד הבהיר בנושא כי המשלחת שבראשה הוא עומד "תישאר בקהיר כל עוד מתקיים משא ומתן".

המשלחת הפלסטינית בקהיר: "זכותו של העם הפלסטיני להיות חופשי". צילום מסך
המשלחת הפלסטינית בקהיר/צילום מסך

גם בצד הישראלי הביעו ספקות באשר להצלחת המשא ומתן. גורם ישראלי בכיר אמר הבוקר כי חברי המשלחת, שהגיעו הלילה לישראל כדי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, דיווחו על ההתפתחויות בשיחות ביממה האחרונה, אך הוסיף כי "אין עדיין פריצת דרך". לדבריו, המשלחת תבהיר ביממה הקרובה כי ישראל תומכת בהארכת הפסקת האש גם מעבר ל-72 השעות שנקבעו מראש אפילו ללא חתימה על הסכם סופי.

בירושלים אומרים כי למרות הדיווחים על התקדמות בשיחות, בכמה סוגיות מפתח עדיין קיימות אי-הסכמות שמקשות על הגעה להסכם. כך למשל, בסוגיית העברת המשכורות לפקידי חמאס, טרם הוסכם על אופיו המדויק של מנגנון העברת הכספים דרך מדינה שלישית. גם בנושא השבת גופותיהם של חיילי צה"ל, סמ"ר אורון שאול וסגן הדר גולדין, ודרישת חמאס שישראל תשחרר אסירים, טרם גובשה הסכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully