וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבזאר הטורקי" במגעים בקהיר

12.8.2014 / 13:33

נציגי החמאס במגעים בקהיר חושבים שהם יכולים להערים על הצד הישראלי ולהעלות את רף הדרישות, בעוד עמם סובל ברצועה. אל לישראל להסיט את מבטה ממטרת העל: סילוק שלטון חמאס

חמאס עושה כל מה שהוא יכול "לחמם את הגזרה" במהלך המשא ומתן עם ישראל. מנהיגיו למדו את הצד הישראלי, שכן רבים מהם ריצו תקופות מאסר בכלא הישראלי – הם השכילו על חשבוננו, השלימו בגרות, למדו לתואר ראשון וגם שני. ומי שלא למד בדרך הקונבנציונלית, למד מניסיון חבריו כיצד לפרוט על עצבינו. הם עושים זאת באופן מרשים: טרם הפסקת האש השנייה נכנסה לתוקף, הם ירו פצצות מרגמה מתוך מגמה לשבור את הקונצנזוס הישראלי שדורש תגובה לכל ירי, וכך, בעזרת לחץ על הממשלה להגיע להישגים בשולחן המשא ומתן.

מלחמה בדרום | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

הם רק שכחו שהנושאים ונותנים בצד הישראלי – ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל') עמוס גלעד, ראש השב"כ יורם כהן, שליחו של ראש המשלה נתניהו, עו"ד יצחק מולכו ועוד אחרים, מכירים את חמאס ואת המניפולציות של מנהיגיו. הם לא ייפלו לאותם בורות שחמאס מנסה לחפור להם. בחמאס גילו כבר ששלל ההפתעות שהכינו – מנהרות, מערות ופירים נכשלו, שכן המודיעין הישראלי בכלל והשב"כ בפרט חשפו פיגוע אסטרטגי אחרי פיגוע אסטרטגי.

ועתה, אחרי כישלונם בשדה הקרב, מנסים בחמאס להגיע להישגים אסטרטגיים במשא ומתן בקהיר שדומה יותר לבזאר טורקי. מה שרואים מפה לא כל כך רואים בקהיר: המשא ומתן אינו מתנהל במישרין. למעשה כל משלחת יושבת בחדרי דיונים נוחים הצמודים לסלון מנוחה וחדר אוכל פרטי. המצרים מארחים את המשלחות ברוחב לב, ומשקיעים מאמצים רבים לייצר הסכמות. ראשי המודיעין המצרי, שפיתחו מערכת קשרים מקצועית ולעתים חברית לצד הערכה מקצועית רבה לצד הישראלי, מנסים להגיע לנקודות הסכמה ועמם לדלג לצד הפלסטיני והחמאסי.

כשהם מגיעים לחדר הפלסטיני, נציגי חמאס משוכנעים תמיד "שדופקים אותם", הם "הילד המקופח". מה שמביא אותם לדרוש דרישות מנותקות מהמציאות. דרישות שתכליתן להגיע למצב שהמתווך יוחלף, או שיגיעו שחקני חיזוק כמו הקטארים שיהיו אלו שישנו את מאזן הרווח.

כעס על "מנהיגות הסושי"

הפלגים המרכיבים את חמאס מסוכסכים בין עצמם – הזרוע הצבאית מול "נסיכי חמאס חו"ל" – חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק ואחרים, שצברו נכסי עתק לכיסם. הם מעוניינים להגיע עכשיו להישגים ובכך למנוע ביקורת מבית. מוחמד דף והדרג הצבאי כועסים על "מנהיגות הסושי" של הדרג המדיני, שגורר אחריו גם את הדרג הפוליטי בעזה. אלא ש"נכבת משעל" – האסון שמנהיגי חמאס הביאו לעם הפלסטיני, יחלחל מטה רק אחרי שהצדדים יגיעו להסכמות – אז הרחוב הפלסטיני יצא במחאה.

חמאס צריך להפנים – גם אם הפסקת האש הנוכחית תסתיים בגלל שינסה להכניס שטיקים חדשים במגעים, המשוואה מעתה והלאה תהיה כך שמשגרי כל פצמ"ר יחוסלו על ידי ישראל. אין זה אומר הכנסת כוחות יבשתיים בהכרח, אלא חיסול ההנהגה הצבאית וחלק מההנהגה המדינית של חמאס. הם צריכים להימנות בבנק המטרות של ישראל.

לצד המשא ומתן, ישראל צריכה לעשות הכול כדי לחזק את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולהעביר את שליטתו במעברים מעזה ואליה בשלב הראשון – והפלת שלטון חמאס בשלב השני.

חמאס היא תנועה אידיאולוגית, ואידיאולוגיה לא מפילים. אלא שתנועה כזו, ללא מנהיגים ושלטון תיחלש בהדרגה. קחו את מצרים כמקרה בוחן – מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" ששלטה במצרים הוכנסו לכלא, והתנועה פורקה מנכסיה. כך גם ניתן לפרק את חמאס. ללא הצעדים האלו לא נזכה לשקט שאנו כה מייחלים לו.

הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ, היה חבר בצוות המשא ומתן לשחרור גלעד שליט

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully