וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון: "לא לוותר על סיכולים ממוקדים"

12.8.2014 / 10:40

במערכת הביטחון מעריכים כי המגעים בקהיר לא יבשילו להסכם שירצה את כל הצדדים, וייתכנו פשרות. עם זאת, בנושא אחד הדרג הצבאי מתעקש: "אם חמאס רוצה לנהל את עזה, שיעשה זאת מהבונקרים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניב פוקס

(השר לפיד, אתמול: "נרדוף את ראשי חמאס")

"אסור לוותר על אופציית הסיכולים הממוקדים" – כך מבהירים הבוקר (שלישי) במערכת הביטחון, בצל הדיווחים על חוסר התקדמות במשא ומתן בקהיר, והאיומים מצד גורמים בחמאס שאומרים כי הם אינם יהיו מחויבים להפסקת אש בתוך המועד המוסכם של 72 שעות. למרות שלא זולגים פרטים רבים מדי מתוך חדרי השיחות במצרים, גורמי ביטחון מעריכים כבר כעת כי המגעים לא יבשילו לכדי מתווה מוסכם שירצה את כל הצדדים שנוטלים בהם חלק: ישראל, מצרים, חמאס והרשות הפלסטינית.

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
זה לא אנטישמיות | דעה
ארוסתו של קלוני סירבה להשתתף בחקירת המבצע בעזה
הכתבים הזרים בישראל: חמאס איים ומנע סיקור בעזה

הרמטכ"ל בני גנץ, ושר הביטחון, משה יעלון, בחמ"ל חיל הים בעת השתלטות לוחמי השייטת על ספינת הנשק האיראנית, מרץ 2014. דובר צה"ל
בעניין הזה אין מקום לפשרות במערכת הביטחון. יעלון וגנץ/דובר צה"ל

אותם גורמים העריכו כי ישראל במצב הנוכחי תעמוד בתום הפסקת האש בפני שלוש אפשרויות: מאמץ בינלאומי להארכת הפסקת האש, כניעה לחלק מהדרישות של חמאס או, בסבירות נמוכה, הליכה לקראת מערכה צבאית נוספת ברצועת עזה. "חמאס הניח על שולחן המשא ומתן את הדרישות לנמל ימי ולשדה תעופה כמשקל נגדי לדרישה הישראלית לפירוז הרצועה מאמצעי לחימה", אמר גורם ביטחוני, אך במערכת מתעקשים שיש לבחון את צעדיו של חמאס לטווח הארוך, ולכן גורסים כי יש למנוע ממנו כל הישג שיסייע לו להתעצם.

"שחמאס ינהל את הרצועה מהבונקרים והמרתפים"

בנוסף, מבקשים במערכת הביטחון לשמור לעצמם את האפשרות לשוב לאופציית הסיכולים הממוקדים ומדגישים כי אסור לוותר על תנאי זה במסגרת המשא ומתן. "זו נקודת מוצא שמטרידה מאוד את הארגון", טען גורם ביטחוני. "אם הוא רוצה לשלוט ברצועה שיעשה זאת מהבונקרים ומהמרתפים", הוסיף ואמר כי לאורך השנים הסיכול הממוקד תמיד הטריד את בכירי חמאס ברצועה.

ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בעצרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים ג'באליה, מאי 2014. AP
"חמאס רוצה לשלוט בעזה? שיעשה זאת מהבונקרים". ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה/AP

לדברי הגורם, על חלק מהדרישות שהציג חמאס בקהיר כבר הושגה הסכמה בין הצדדים. מדובר בהיתרי כניסה לכמות מוגבלות של פלסטינים דרך מעבר ארז תחת בקרה ביטחונית של שירות הביטחון הכללי, הרחבת היקף הסחורות במעבר כרם שלום באופן מידי והעברת הצד הפלסטיני של מעבר רפיח לשליטת הרשות הפלסטינית בהתאם לפיקוח קפדני של ישראל ומצרים ובתנאי שבידי שוטרי המשטר הנשיאותי לא יהיו אמצעי לחימה שיוכלו לשמש אותם ביום שאחרי נגד חמאס.

נוסף על הסכמות אלו, סוכם כי מעבר של כספים לרצועת עזה מקטאר, ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ ייעשה רק דרך הרשות הפלסטינית ותחת בקרה קפדנית של גורמים בינלאומיים, של ישראל ושל מצרים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully