וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום ספירת הקולות: "העם בחר בארדואן לנשיאות"

ראש הממשלה המכהן צבר יותר ממחצית מקולות האזרחים בבחירות לנשיאות. היריבים הודו בתבוסתם. "ארגונים מסוימים מנסים לנפח את ההאשמות על שיבושים נוכח התוצאות"

תומכיו של הנשיא הנבחר רג'פ טייפ ארדואן באנקרה. רויטרס
תומכיו של ארדואן ברחובות אנקרה, אמש/רויטרס

ראש הממשלה המכהן, רג'פ טייפ ארדואן, בדרך לניצחון כבר בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות טורקיה: לפי תוצאות ראשוניות שפורסמו אמש (ראשון), בתום ספירת כ-99% מקולות הבוחרים, ארדואן זכה ל-52.58% מהקולות, שהם כ-20.6 מיליון מצביעים. ראש הממשלה המכהן מקווה לנעול את היום עם יותר מ-50% תמיכה, מה שיבטיח לו את הניצחון, מבלי לגשת לסיבוב שני.

יריבו של ארדואן, אקמלדין איחסאנולו בן ה-71, המייצג את סיעות האופוזיציה, קיבל עד כה 39.2% מהקולות, ואת המירוץ נועל סלחטין דמירטאס בן 41, נציג המיעוט הכורדי, עם 9.9% מקולות הבוחרים. התוצאות הרשמיות יפורסמו רק מחר, אולם כבר הערב הכריז יו"ר ועדת הבחירות המרכזית על נצחונו של ארדואן.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
גדול מתמיד: "סופר-ירח" מאיר הלילה בשמי ישראל
עיראק: "אנשי דאעש הוציאו להורג כ-500 יזידים"
מלך ירדן: בלי מדינה פלסטינית תהיה עוד מלחמה בעזה

"התוצאות הראשוניות מראות כי ארדואן זכה במרבית הקולות הכשרים", מסר יו"ר הוועדה, סאדי גובן, במסיבת עיתונאים, "יש לנו יותר מ-99% מהקולות, ומחר נכריז על התוצאות הרשמיות".

עוד בטרם ננעלו הקלפיות בשעה 17:00 אתמול, החלו האשמות בנוגע לשיבושים בהליך הבחירות. שר המשפטים, בקיר בוזדאג, ביטל את הטענות, והצהיר: "ארגונים מסוימים מנסים לנפח את ההאשמות, נוכח התוצאות הראשוניות, אולם אף בועה לא תוכל להסוות את המציאות".

בהמשך הערב, צייץ בוזדאג: "ראש מפלגת AK וראש הממשלה ארדואן הפך לראש המדינה הראשון בטורקיה שנבחר על ידי רוב העם, לאחר ניצחונו בבחירות לנשיאות".

משקיפים מטעם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) הגיעו לטורקיה כדי לפקח על הליך ההצבעה. איחסאנולו הביע תמיהה מדוע הודפסו 18 מיליון טפסי הצבעה עודפים, בטענה כי אלה עלולים לשמש ל"הגנבת" קולות עבור ארדואן ברגע האחרון. ועדת הבחירות המרכזית השיבה כי העודף נוצר "משום שניתן להדפיס קולות רק בכפולות של 420, ו-420 טפסים נשלחו גם לקלפיות שאליהן נרשמו רק 30 מצביעים".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מבקר במאוזוליאום של מוסטפא כמאל אטאטורק - אוגוסט 2014. AP
"אף בועה לא תוכל להסוות את המציאות". ארדואן/AP

עוד בטרם הוכרזו התוצאות הרשמיות, יצא ארדואן לעבר אנקרה הבירה, שם הוא צפוי לשאת את נאום הניצחון שלו. בדברים שנשא במטה הבחירות באיסטנבול מול קהל תומכיו, אמר: "נמשיך לשרת את האומה, למען דמוקרטיה טובה יותר".

איחסאנולו בירך אמש את ארדואן באופן רשמי על נצחונו בבחירות. "אני מברך את ראש הממשלה ומאחל לו הצלחה", אמר איחסאנולו לכתבים באיסטנבול.

דמירטס אמר לתומכיו במטה הבחירות בדירבקיר: "נמשיך להגן על העקרונות שלנו בעקשנות ובהחלטיות". אף שהוא נציג המפלגה הכורדית, טען דמירטס כי קמפיין הבחירות חצה את הגבולות האתניים של התנועה הכורדית. "הפועלים והעניים הבהירו שהם איתנו, עם כל מדוכאי המדינה הזאת".

הנשיא הנבחר של טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, איסטנבול. רויטרס
ארדואן, אתמול באיסטנבול/רויטרס

ארדואן, לשעבר שחקן כדורגל, התמנה לראש עיריית איסטנבול ב-1994. ב-2002, מפלגת "הצדק והפיתוח" שבראשה עמד כבשה בסערה את השלטון. לראש הממשלה מונה זמנית עבדוללה גול, משום שארדואן נשא עדיין תקופת קלון אחרי שסיים לרצות עונש מאסר שהוטל עליו. עבדוללה גול מונה לאחר מכן לתפקיד הנשיא. הוא יפרוש בסוף החודש מלשכת הנשיא, ולא ברור אם בכוונתו להישאר במערכת הפוליטית.

מאז 2002 ועד היום, ארדואן אוחז בכל מוסדות השלטון בטורקיה, כולל במערכת המשפט, המשטרה וכלי התקשורת. יריביו רואים אותו כרודן המשסה את מערכת הביטחון במבקריו, ומשכתב את חוקי המדינה לצרכיו האישיים. אוהדיו רואים בו דמות שהצליחה לייצב את הכלכלה הטורקית, גם על חשבון הידרדרות ביחסי המדינה עם שכנותיה.

עד היום, תפקיד הנשיא בטורקיה היה סמלי בעיקרו, וכיום, למפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן אין את הרוב הנדרש (שני שלישים) כדי לבצע את השינויים בחוקה, הנדרשים לשינוי רשמי של סמכויות הנשיא. לאורך מערכת הבחירות, ארדואן התעקש כי אין בכוונתו לרמוס את החוקה. אלא שעמיתיו של ראש הממשלה הטורקי לא התאפקו, וכבר גילו את תכניתו של ארדואן ליום שלמחרת הבחירות.

(עדכון ראשון: 19:44)

תומכיו של הנשיא הנבחר רג'פ טייפ ארדואן באנקרה. רויטרס
תומכיו של הנשיא הנבחר רג'פ טייפ ארדואן באנקרה/רויטרס
תומכיו של הנשיא הנבחר רג'פ טייפ ארדואן באנקרה. AP
תומכיו של הנשיא הנבחר רג'פ טייפ ארדואן באנקרה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully