וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן בדרך להיבחר לנשיאות עם סמכויות נרחבות

ראש ממשלת טורקיה מתמודד היום בבחירות הישירות הראשונות לתפקיד הנשיא. מקורבו: "הנשיא הבא ישלוט בממשלה, שלא יהיה כאן בילבול". יריבו תוהה: מדוע הודפסו 18 מיליון טפסים עודפים?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי מערכת בחירות קצרה ורוויית השמצות, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן צפוי לנצח בבחירות המתקיימות היום (ראשון) ולהיבחר לנשיא בעל סמכויות נרחבות. עד כה נבחרו נשיאי טורקיה על ידי הפרלמנט, וזו הפעם הראשונה שהנשיא נבחר בבחירה ישירה על ידי הציבור. כ-53 מיליון בעלי זכות בחירה יוכלו להגיע לקלפיות, שיהיו פתוחות משעה 08:00 עד 17:00.

ארדואן מקווה לקבל יותר מ-50% מהקולות ולזכות בבחירות כבר בסיבוב הראשון, כדי להימנע מסיבוב שני שנקבע ל-24 באוגוסט. מולו מתמודד אקמלדין איחסאנולו בן ה-71, המועמד המשותף של סיעות האופוזיציה הגדולות, וסלחטין דמירטאס (41) המייצג את המיעוט הכורדי.

משקיפים מטעם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) הגיעו לטורקיה כדי לפקח על הליך ההצבעה. ואולם, בשל הטענות הנרחבות לזיופי הבחירות בבחירות המקומיות, באופוזיציה חוששים כי גם הפעם יצליחו נציגיו של ארדואן לשבש את תהליך ההצבעה. איחסאנולו הביע תמיהה מדוע הודפסו 18 מיליון טפסי הצבעה עודפים, בטענה כי אלה עלולים לשמש ל"הגנבת" קולות עבור ארדואן ברגע האחרון. ועדת הבחירות המרכזית השיבה כי העודף נוצר "משום שניתן להדפיס קולות רק בכפולות של 420, ו-420 טפסים נשלחו גם לקלפיות שאליהן נרשמו רק 30 מצביעים".

הבחירות בטורקיה - כותרות אחרונות
כיצד ייראה שלטונו של ארדואן בעשור הקרוב?
ארדואן לעיתונאית: ”אישה חסרת בושה, דעי את מקומך”
למה ארדואן מתעקש להשוות בין ישראל להיטלר?

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן - אנקרה, אוגוסט 2014. AP
ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, בשבוע שעבר באנקרה/AP
מועמד האופוזיציה לנשיאות טורקיה אקמלדין איחסאנולו בעצרת בחירות בעיר סמנדג, מחוז התאי - אוגוסט 2014. AP
מועמד האופוזיציה אקמלדין איחסאנולו, בעצרת בעיר סמנדג בגבול סוריה/AP

ארדואן, לשעבר שחקן כדורגל, התמנה לראש עיריית איסטנבול ב-1994. ב-2002, מפלגת "הצדק והפיתוח" שבראשה עמד כבשה בסערה את השלטון. לראש הממשלה מונה זמנית עבדוללה גול, משום שארדואן נשא עדיין תקופת קלון אחרי שסיים לרצות עונש מאסר שהוטל עליו. עבדוללה גול מונה לאחר מכן לתפקיד הנשיא. הוא יפרוש בסוף החודש מלשכת הנשיא, ולא ברור אם בכוונתו להישאר במערכת הפוליטית.

מאז 2002 ועד היום, ארדואן אוחז בכל מוסדות השלטון בטורקיה, כולל במערכת המשפט, המשטרה וכלי התקשורת. יריביו רואים אותו כרודן המשסה את מערכת הביטחון במבקריו, ומשכתב את חוקי המדינה לצרכיו האישיים. אוהדיו רואים בו דמות שהצליחה לייצב את הכלכלה הטורקית, גם על חשבון הידרדרות ביחסי המדינה עם שכנותיה.

עד היום, תפקיד הנשיא בטורקיה היה סמלי בעיקרו, וכיום, למפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן אין את הרוב הנדרש (שני שלישים) כדי לבצע את השינויים בחוקה, הנדרשים לשינוי רשמי של סמכויות הנשיא. לאורך מערכת הבחירות, ארדואן התעקש כי אין בכוונתו לרמוס את החוקה. אלא שעמיתיו של ראש הממשלה הטורקי לא התאפקו, וכבר גילו את תכניתו של ארדואן ליום שלמחרת הבחירות.

עצרת בחירות של המועמד לנשיאות טורקיה - סלחטין דמירטאס - איזמיר, 9 באוגוסט 2014. AP
נציג הכורדים, סלחטין דמירטאס, בנאום באיזמיר/AP

בחודש שעבר, שר הכלכלה ניהאט זיבקצ?י נאם בכנס כלכלי במנהיים שבגרמניה, ואמר כי "תפקיד הנשיא ממילא נושא סמכות ביצועית". לדבריו, לידי הנשיא הבא של טורקיה יואצלו סמכויות רבות נוספות, שכרגע נמצאות בידי ראש הממשלה, בהן מינוי שרים וניהול ישיבות הממשלה. "אני אומר זאת בפומבי בפעם הראשונה - מעתה ואילך, נשיא טורקיה - ולא ראש הממשלה - יעמוד בראש הקבינט", אמר. "אתם מבינים? שלא יהיה כאן בילבול".

במערכת הבחירות הרבה ארדואן להשמיץ את מדינות המערב, בפרט על רקע המשבר בסוריה ובעיראק, והתנגח בישראל בשל המבצע הצבאי ברצועת עזה. הוא האשים את יריביו בקנוניה עם יריבו, איש הדת הגולה פתהוללה גולן, ותקף את כלי התקשורת המקומיים והזרים בטענה שהם תומכים ביריביו.

(עדכון ראשון: 9:00)

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן והנשיא עבדוללה גול בטקס עם שופטים ובכירי הממשלה – אנקרה, מאי 2014. לשכת רה"מ, אתר רשמי
הנשיא עבדוללה גול/אתר רשמי, לשכת רה"מ
רג'פ טייפ ארדואן בפגישה עם טורקים נומדים – אנקרה, 6 באוגוסט 2014. רויטרס
ארדואן בפגישה עם טורקים נומדים באנקרה בשבוע שעבר/רויטרס
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מבקר במאוזוליאום של מוסטפא כמאל אטאטורק - אוגוסט 2014. AP
ארדואן ומפקדי הצבא בביקור במאוזוליאום של אטאטורק באנקרה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully