וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה הטילה אמברגו על ייבוא מזון מארה"ב ומאירופה

ראש הממשלה דמיטרי מדבדב הודה כי ההחלטה הייתה קשה וציין כי נשקלות סנקציות נגד תעשיות הרכב והספנות במערב, וחרם על חברות תעופה אמריקניות. ארה"ב: "זו אירוניה אכזרית"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה דמיטרי מדבדב במסעדה במוסקבה – 2012. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה דמיטרי מדבדב סועדים במוסקבה/רויטרס

רוסיה הודיעה אתמול (חמישי) על כוונתה להחרים ייבוא של מוצרי מזון מארצות הברית, מהאיחוד האירופי ומכמה מדינות נוספות במערב. לפי אתר הקרמלין, האמברגו הוא תגובה לעיצומים שהוטלו על מוסקבה בשל הטענות למעורבותה במשבר הפנימי באוקראינה. תוקף הצו לשנה אחת עם אפשרות להארכה.

ראש הממשלה דמיטרי מדבדב אמר כי רוסיה תאסור על ייבוא של פירות וירקות, בשר, מוצרי חלב, מזון מעובד ומאכלי ים. גם אוסטרליה, קנדה ונורבגיה נכללות באמברגו הרוסי, ומשרד החקלאות הרוסי הודיע כי הייבוא מברזיל ומניו זילנד יוגבר כדי למלא את המחסור שצפוי להיווצר בשוק. בהמשך תיבדק אפשרות לייבא מזון גם מבלרוס ומקזחסטאן. להקלתם של רבים מתושבי המדינה, התברר בהמשך כי ייבוא אלכוהול לא יכלל בחרם החדש.

מדבדב הודיע על העיצומים בנאום ששודר בטלוויזיה. לדבריו, רוסיה גם החליטה לאסור על חברות תעופה מאוקראינה להיכנס לשטחה, ואמר כי מוסקבה שוקלת גם לאסור על טיסות מטען מארה"ב ומהאיחוד האירופי לחצות את המרחב האווירי שלה. מדבדב אמר כי נשקלים גם עיצומים בתחום התעשייה, כולל איסור על ייבוא מכוניות, מטוסים וספינות מתוצרת המערב.

הוריה של אחת מקורבנות טיסת מלזיה אירליינס יושבים על פיסה מהמטוס שהופל במזרח אוקראינה – יולי 2014. AP
הוריה של אחת מקורבנות טיסת מלזיה אירליינס, יושבים על פיסה משיירי מהמטוס במזרח אוקראינה/AP

היקף ייבוא המזון מהאיחוד האירופי לרוסיה ב-2013 נאמד ב-12 מיליארד דולר. היקף המזון מארה"ב נאמד בכמיליארד דולר בשנה שעברה. חברת קוקה-קולה HBC-AG, הזכיינית השנייה בגדולה בעולם של המשקה המפורסם, כבר הודיעה אמש כי היא צופה פגיעה משמעותית בהכנסותיה השנה, בשל הפסקת המכירות לרוסיה. החברה, שמושבה הראשי בשווייץ, אחראית לביקבוק המשקאות והפצתם ב-28 מדינות באירופה.

ארה"ב והאיחוד האירופי הידקו בחודש שעבר את העיצומים על רוסיה, בשל הפלת טיסת "מלזיה אירליינס" במזרח אוקראינה, שבה נהרגו 298 בני אדם. לטענת גורמים במערב, מוסקבה סיפקה את הטילים למורדים הפרו-רוסים שגרמו להפלת המטוס.

אמברגו המזון הרוסי מתלווה באזהרה חריגה של נאט"ו, שהתריע השבוע מתיגבור מחודש של הכוחות הרוסיים לאורך הגבול עם אוקראינה. מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג ראסמוסן, הביע חשש כי רוסיה תפלוש למדינה השכנה, במסווה של סיוע הומניטרי או "משימה לשמירת השלום".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג ראסמוסן. מכון ברוקינגס, וושינגטון, מרץ 2014. GettyImages
מזכיר ברית נאט"ו, אנדרס פוג ראסמוסן/GettyImages

עד היום, מוסקבה ביקרה בחריפות את העיצומים המערביים, וטענה כי ארה"ב והאיחוד האירופי מסכנות את מערכת הסחר החופשי העולמית באמצעות צעדי הענישה שלהן. "אין דבר טוב בסנקציות, וזו לא הייתה החלטה קלה", הודה מדבדב היום, "אך היינו חייבים לעשות זאת".

באיחוד האירופי אמרו כי מדובר בצעד פוליטי, וקראו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפעול כדי להקל על המשבר בין הגושים. דובר האיחוד, פרדריק וינסנט, אמר כי "אנחנו עומדים על זכותנו לפעול בצורה מתאימה". נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, הזהיר כי המשבר באירופה וברוסיה ישפיע על גוש האירו יותר מעל כל מקום אחר בעולם.

מוקדם לדעת כיצד הצעד ישפיע בפועל על אזרחי רוסיה. כ-40% משוק המזון של רוסיה מתבסס על ייבוא, והחקלאים המקומיים אינם בנויים להתמודד עם צריכה גבוהה כל כך של מוצרי בסיס, כגון בשר חזיר, ירקות טריים ומוצרי חלב.

דיוויד כהן, תת-שר האוצר האמריקני והמופקד על ניסוח העיצומים נגד רוסיה, אמר כי מדובר ב"אירוניה אכזרית", משום ש"רוסיה מטילה סנקציות על אנשיה בעצמה". לדבריה, "ארה"ב ובנות בריתה לעולם לא היו מגבילות גישת אזרחים למזון". דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה כי "פוטין מונע מזון מבני עמו. אני לא יודעת איך הוא הולך לשכנע אותם בצדקתו".

ולדימיר פוטין מביט בבשר – מוסקבה, 2009. AP
פוטין מביט בבשר במרכול במוסקבה/AP

אתר החדשות של רשת בי-בי-סי ראיין כמה מקוראיו הרוסיים כדי לברר את עמדתם לגבי העיצומים החדשים. מהשיחות עם המדגם הלא-מייצד, מסתמן שגולשי האתר אינם מתרגשים מהצעד החדש.

אלמאז ניזמוטדינוב, תושב רפובליקת בשקיריסטאן בהרי אורל, אמר כי "מדובר בתמריץ לחקלאים שלנו לגדל יותר ולהרחיב את תעשיית המזון שלהם". עם זאת, הוא ציין כי "הם לא מסוגלים לספק את מה שהשוק דורש, אז ככל הנראה שנסבול מגירעון וממחירים גבוהים לתקופה מסוימת. אני חושב שאנשים יתחילו לגדל ירקות משלהם, תפוחים וחיות למאכל בגינות, כמו בימי ברית המועצות, כאשר לא היה מה לקנות בסופרמרקטים".

דמיאן באטרס, אזרח בריטניה שמתגורר במוסקבה בשש השנים האחרונות, אמר: "אני חושב שהגיעה העת שרוסיה תגן על עצמה מהאיחוד האירופי, מארצות הברית ומנאט"ו". לדבריו, "אני לא חייב לשלם על המזון המלאכותי שמגיע מהולנד, כמו שהבריטים קונים. אני אוהב נקניקים איטלקיים וגבינות צרפתיות, אבל אם אצטרך לקנות אותם בחו"ל כמה פעמים בשנה, כך יהיה".

גנדאי אורלוב מהעיר סראטוב, אמר כי "זו לא טרגדיה. האינטרסים של המדינה נמצאים בסיכון". לדבריו, "האמברגו יועיל בטווח הארוך, וימריץ את תעשיית המזון של רוסיה ויצמצם את השחיתות שקשורה אליה".

(עדכון ראשון 23:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully