וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המו"מ יימשך עד הרגע האחרון לפני תום ההפוגה"

7.8.2014 / 18:12

המשלחת לקהיר חזרה ארצה עם רשימת הדרישות הפלסטיניות. חמאס מצדו מתעקש על כמה סעיפים, כתנאי להארכת הפסקת האש הזמנית שתפוג מחר ב-8:00 בבוקר. "מי שניצח בקרב לא יישבר במו"מ"

צילום: טל אנגלנדר, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

המו"מ להסדרה נכנס לשעות הקריטיות: סוכנות הידיעות של חמאס "א-רסאלה" דיווחה כי המו"מ העקיף בקהיר יימשך עד לרגע האחרון שלפני סיום ההפוגה הזמנית מחר ב-8:00 בבוקר. זאת, משום שלעת עתה חמאס אינו מסכים להארכה של הפסקת האש מבלי שיקבל ערבויות לכך שישראל תיענה לחלק מדרישותיו.

השעות הבאות, כך לפי הדיווח של "א-רסאלה", יתאפיינו במאמצים מוגברים של הצד המצרי במטרה למנוע את כישלון השיחות ואת החזרה למעגל האלימות. במקביל, עדיין נמשכים המאמצים של ראשי פתח ומצרים לשכנע את חמאס ואת הג'יהאד להסכים להאריך את הפסקת האש ב-48 עד 72 שעות נוספות.

עוד על המגעים עם חמאס:
אובמה: "עזה לא יכולה להישאר חסומה מהעולם"
הניה: "הניצחון הצבאי שלנו יוביל להסרת המצור"
מצרים לחמאס: מעבר רפיח והקמת נמלים - לא על הפרק

גורם ביטחוני מצרי, המעורה בפרטי המשא ומתן בין המשלחות הישראלית והפלסטינית, אמר כי המשלחת הפלסטינית, שהייתה אמורה לעזוב היום את הבירה המצרית, תישאר שם גם במהלך סוף השבוע. עם זאת, אין לדיווח שפורסם בסוכנות אי-פי אישור רשמי מנציגי המשלחת. עוד ציין הגורם המצרי כי המשלחת הפלסטינית, המורכבת מכל הפלגים, "הקשיחה" את עמדתה עם הצטרפות נציגי חמאס והג'יאהד האיסלאמי לנציגים מטעם הרשות הפלסטינית, עד כדי כך שעזאם אל-אחמד, ראש המשלחת ונציגו של יו"ר הרשות אבו מאזן בשיחות, איים כי יפרוש מהשיחות אם הארגונים האחרים לא יגלו "גמישות".

סוכנות הידיעות "א-רסאלה" המזוהה עם חמאס ציינה כי המצרים ניסו ללחוץ על המשלחת הפלסטינית לדחות הדרישות של נציגי חמאס שהיו מעוניינים לראות מתווכים אחרים בתמונה (דוגמת קטאר וטורקיה). נראה כי הצד הפלסטיני נותר עיקש בדרישותיו, בייחוד בנוגע להסרת המצור, נושא שמקובל על רוב העם הפלסטיני ולא רק על חמאס.

"עזה תומכת במשלחת המו"מ בקהיר, ומי שניצח בשדה הקרב לא יישבר בשולחן המו"מ", כך אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס מוסא אבו מרזוק, בציוץ בטוויטר של ערוץ אל-אקצא.

מוקדם יותר היום, יממה לפני תום הפסקת האש הזמנית, המשלחת של ישראל למגעים במצרים, שבראשה עמד ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, שבה לישראל. מקורות ערביים מסרו היום (חמישי) לוואלה! חדשות כי הצוות הישראלי חזר לישראל עם רשימת הדרישות של חמאס, שגובשה יחד עם נציגי פתח והג'יהאד האיסלאמי, ואשר כוללת בין היתר הקמת נמל ימי ונמל תעופה בעזה ופתיחת המעברים לרצועה.

ועידת ישראל לעסקים , דצמבר 2012. בן קלמר
המשלחת שבה לישראל עם רשימת הדרישות. ראש המשלחת, עמוס גלעד/בן קלמר

נקודות מרכזיות שנידונו במגעים העקיפים בין הצדדים בקהיר עדיין נותרו במחלוקת. "א-רסאלה" דיווחה הלילה מפי גורם בארגון כי המצרים, המשמשים מתווכים במגעים, מסרבים לדון בכמה מדרישותיו לקראת הפסקת אש קבועה.

לדברי הגורם, מצרים מסרבת לכלול בשיחות את הדיון בפתיחת מעבר רפיח, המחבר בינה לבין רצועת עזה, משום שלטענתה מדובר בסוגיה בינה לבין הפלסטינים, ולא בסוגיה ישראלית-פלסטינית. מצרים הבהירה כי תהיה מוכנה לפתוח את המעבר אם ניהולו יהיה בידי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ובידי ממשלת הפיוס הפלסטינית. עוד סיפר הגורם כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ביקש מאבו מאזן בפגישתם בדוחא לפני כשבועיים לקבל עליו את האחריות לכל המעברים לרצועה.

נוסף על כך, על פי אותו גורם, מצרים אינה מוכנה לדון בדרישת חמאס להקים נמל ימי ונמל תעופה. זאת משום שהיא רואה בדרישה זו תנאי להסכם שלום, ולא להפסקת אש. לדבריו, משלחת הפלגים הפלסטינים טרם קיבלה את תשובת ישראל לדרישות, אם כי האחרונה הבהירה שלא תיענה לדרישת חמאס לשחרר את האסירים שנעצרו לאחר חטיפת שלושת הנערים.

מעבר רפיח בין רפיח לחצי האי סיני – רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
מצרים מסרבת לכלול את סוגיית פתיחתו בדיונים. מעבר רפיח/רויטרס

אמש אמר גורם ישראלי בכיר לוואלה! חדשות כי ישראל תסכים להארכת הפסקת האש. "כאשר נענינו בחיוב להצעה המצרית המקורית לפני שלושה שבועות, היינו מוכנים לעשות זאת ללא הגבלת זמן", אמר הגורם. "הפסקת האש הנוכחית החלה בעקבות בקשת חמאס, שהבין באיחור ניכר שאין לו מנוס מקבלת היוזמה המצרית. אנחנו מעוניינים לתת הזדמנות ליוזמה הזו, שישראל קיבלה כבר בשבוע הראשון ללחימה".

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הודיעה אמש כי אנשי הזרוע וכן פעילי הג'יהאד האיסלאמי נערכים לחדש את הירי מחר, עם פקיעת 72 השעות שהוקצבו להפסקת האש – זאת על פי דיווח ב-"א-רסאלה" מפי גורם בכיר בזרוע. ההודעה מהווה ככל הנראה ניסיון להביא לוויתורים מצד ישראל במשא ומתן בקהיר.

ג'ון קרי, לורן פביוס, פיליפ המונד ופרנק-וולטר שטיינמאייר בוועידה להפסקת אש בעזה, פריז, יולי 2014. AP
מוכנים להשקיף על פתיחת מעבר רפיח. שרי החוץ של גרמניה, בריטניה, צרפת וארה"ב/AP

מוקדם יותר אתמול מסר גורם דיפלומטי גרמני לסוכנות הידיעות רויטרס כי גרמניה, צרפת ובריטניה הציעו לחדש את נוכחותה של משלחת מטעם האיחוד האירופי במעבר רפיח, המחבר בין הרצועה לבין מצרים, לתנועת תושבי עזה - אחת הדרישות של חמאס במשא ומתן להפסקת אש. על פי הגורם, שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, ועמיתיו מצרפת ומבריטניה, לורן פביוס ופיליפ המונד, תומכים בהפעלתו מחדש של המעבר, המהווה את צינור הגישה העיקרי של הפלסטינים המתגוררים ברצועה לעולם.

כבר לפני כמה ימים הגיעו בכירים אירופיים רמי דרג לקהיר כדי להציג את היוזמה להסיר את המצור מעל רצועת עזה, שמבסגרתה יגיעו משקיפים אירופיים למעבר רפיח ולמעברים נוספים. על פי דיווח ברשת "אל-ערביה" בסוף השבוע, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, תומכת ביוזמה.

(עדכון ראשון: 8:50)

בהכנת הידיעה השתתף אילן זלאיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully