וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשש מהבאות": עבור יהודי התפוצות המלחמה לא תמה

7.8.2014 / 14:45

הרשויות לא משתלטות, ברחובות מפחיד בלילה, וכבר לא בטוח שיש כאן עתיד: גם עם שוך הקרבות בדרום, היהודים באירופה ובארה"ב עוד חוששים מגל האנטישמיות, ומהרהרים באפשרות העלייה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(הפגנות נגד המבצע בפריז ובלונדון)

לא רק התושבים בעוטף עזה, גם היהודים בארצות הברית ובאירופה חוששים: המלחמה בדרום שנמשכה כמעט 30 יום גרמה לעלייה משמעותית באירועים אנטישמיים נגד יהודים בעולם. עם סיומו של המבצע, יהודים בארצות הברית, צרפת, בריטניה ובעוד מדינות נוספות חוששים מפני העתיד וחושבים על הגירה או עלייה לישראל.

"אי אפשר להתעלם מכך שבזמן "צוק איתן" היה באירופה אי-שקט מוחלט", אומר הרב פנחס גולדשמיט, רבה של מוסקבה ונשיא 'ועידת רבני אירופה', בשיחה לוואלה! חדשות. "החשש מהעתיד חזק מתמיד. ישנם יהודים באירופה, בעיקר בצרפת ובמדינות נוספות בהן יש מיעוט מוסלמי מאורגן, שחושבים על הגירה או על עלייה לישראל".

מבצע צוק איתן - סיקור מיוחד
לאחר ההפגנות באירופה: ”חוששים שאסון בריסל יחזור”
אחרי ההפגנות האלימות: צרפת מבטיחה להיאבק באנטישימות
עשרות נעצרו בהפגנה סוערת בפריז: ”ישראל רוצחת”

הפגנה פרו-פלסטינית סרסל, פריז – 20 ביולי 2014. AP
"אי שקט מוחלט". הפגנה נגד יהודים בפריז בזמן המבצע/AP

הלחימה בעזה העלתה שאלה מדאיגה אצל היהודים במדינות אירופה, שלדברי גולדשמיט חוששים בעיקר מפני העתיד הרחוק. "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מתמודדים עם אירועים אנטישמיים בעקבות מבצעים נגד הפלסטינים. התגובה היהודית היא לא מה יקרה מחר, אלא מה יהיה בעוד 20 או 30 שנה. היהודים שואלים את עצמם האם יש לנו או לילדנו עתיד. האם נוכל להמשיך לחיות כאן בשקט ובשלווה?".

הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל "מרכז רבני אירופה", ששוהה בבריסל הסביר כי האנטישמיות באירופה מתקיימת כל הזמן, "השאלה היא אם היא מתבטאת". לדבריו, "יש חשש עכשיו ברחובות מסוימים במדינה. יהודים נזהרים להסתובב בשעות מאוחרות בחוץ וכשהשלטונות נמצאים לעיתים בחוסר אונים מול ההתפרעויות יש לכך השפעה גדולה על היהודים".

הרב פנחס גולדשמיט, נשיא ועידת רבני אירופה. אלי איטקין, מערכת וואלה! NEWS
"השאלה היא לא מה יקרה מחר, אלא מה יהיה בעוד 20 או 30 שנה". גולדשמיט/מערכת וואלה! NEWS, אלי איטקין

לא רק באירופה, גם בארצות הברית הבינו כי "האנטישמיות חיה ובועטת", כפי שמכנה זאת שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב ומתגוררת בבוסטון. "המבצע הזה הוכיח בצורה בוטה עד כמה האנטישמיות היא מנת חלקם של יהודי ארה"ב ולמדיה החברתית היה חלק גדול בכך.

"המוסדות היהודיים באזורים מסוימים הגבירו את האבטחה מחשש לפגיעה באזרחים בכלל ובילדים בפרט. יש דריכות והיא תישאר כאן גם בימים הקרובים". לדבריה, "הדריכות הזו תוביל לצעדים מעשיים יותר כמו למשל מול הממשל האמריקני במטרה למגר ככל האפשר את האנטישמיות".

הפגנה נגד מבצע צוק איתן - פריז, 19 ביולי 2014. AP
הפגנה נגד המבצע בפריז/AP

הההפגנות הפרו-פלסטיניות שהתקיימו בלונדון ובפריז בימים האחרונים עוררו חששות רבים בקרב היהודים ואף העלו לתודעה את תחושת האנטישמיות הגדולה מימים עברו. לאחר שבשבת נאלצה משטרת פריז להתעמת עם אלפי מפגינים שמחו על מבצע "צוק איתן", הגיב חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב: "בשנת 2014 יהודים מוצאים את עצמם נצורים בבתיהם ובבתי הכנסת כאשר בחוץ אלפים צועקים 'מוות ליהודים' ו'נהרוג אתכם'. אני חושש שאסונות כמו בטולוז ובבריסל יחזרו על עצמם".

בהפגנה ההיא נעצרו 38 בני אדם ו-14 שוטרים נפצעו מאבנים ומבקבוקים שהושלכו לעברם. ההפגנה התכנסה אף על פי שמשרד הפנים אסר את קיומה. האיסור להפגין בפריז וב-15 ערים נוספות ברחבי צרפת, פורסם לאחר ששבוע קודם לכן הידרדרה הפגנה דומה לפסים אלימים, למצור על בית כנסת ולעימות בין מוסלמים לעשרות צעירים יהודים. "העם הצרפתי התחיל להבין שגם כאן יש אינתיפאדה", אמר חביב. "המוני יהודים נמצאים במצב של חוסר אונים ויש רבים שרוצים לעזוב. זה לא קל בכלל, הדאגה שלי עמוקה ואני מאוד פסימי".

הפגנה נגד מבצע צוק איתן , 19 ביולי 2014. רויטרס
יהודים מפחדים להסתובב ברחובות. הפגנה בלונדון נגד המבצע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully