וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: יוענקו צל"שים על גבורה במבצע בעזה

7.8.2014 / 0:31

לקראת סיומו של מבצע "צוק איתן", כבר מתקיימים תחקירים שבסופם ייקבע למי יוענק צל"שים או עיטורים. אחד המועמדים הבולטים הוא סגן איתן, שרדף אחר מחבלים במנהרה ברפיח

צילום: דובר צה"ל, עריכה: מתן חדד, קריינות: אביב אברמוביץ'

לקראת סיומו של מבצע "צוק איתן", החלו בצה"ל לערוך תחקירים מבצעיים רחבי היקף בכלל האוגדות, החטיבות והכוחות שלקחו חלק בלחימה, על מנת לקבוע למי מגיע עיטור או צל"ש על תפקודו. בצה"ל אישרו כבר בשלב זה כי ישנם כמה אירועים שככל הנראה יומלץ להעניק למי שהשתתף בהם עיטור או צל"ש לאות הוקרה.

"כנראה שהאירוע שבו לקח חלק סגן איתן, סגן מפקד סיירת גבעתי, הוא דבר היסטורי, שמנע מחמאס לשנות את פני המערכה ולהפוך מאירוע טקטי לאסטרטגי", אמר קצין באוגדת עזה. "החתירה שלו למגע, הנחישות וחירוף הנפש שלו מנעו ממדינת ישראל שרשרת אירועים מורכבים בעתיד, כמו במקרה גלעד שליט".

מלחמה בדרום - כל הכותרות
נתניהו ענה לבאן: "חמאס אשם בהרג האזרחים בעזה"
מגעים להפסקת אש בקהיר; אירופה תשוב למעבר רפיח?
מפקד "כיפת ברזל" בגוש דן: "עוברים להסתכל צפונה"

תיעוד: כך נראית המנהרה שלתוכה נחטף סגן הדר גולדין. צילום מסך
המנהרה שאליה נכנס סגן איתן במרדפו אחר החולייה ששבתה את סגן הדר גולדין/צילום מסך

הקצין הוסיף כי "אין ספק שמח"ט גבעתי, אלוף-משנה עופר וינטר, ימליץ להעניק עיטור לסגן איתן על כך שחדר לתוך מנהרה וניהל מרדף אחר חוליית החוטפים של סגן הדר גולדין". קצין בחטיבת גבעתי הדגיש כי "מדובר באירוע יוצא דופן, שלא היה כמותו במערכה וגם לא בכל השנים האחרונות".

לוחם נוסף שלו נשקלת הענקת צל"ש הוא חייל בשם יוגב, מגדוד 931 של חטיבת הנח"ל. במהלך פעילות בבית חאנון, שבה נפגעו מפקד המחלקה ומפקד הפלוגה ממטענים ומירי נ"ט, לקח יוגב פיקוד על בלימת המחבלים תוך פתיחה באש, ואף פיקד על חילוץ הפצועים כשהוא סובל מרסיסים. לאחר מכן התמוטט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סגן איתן בביקור תנחומים אצל משפחת גולדין. אוגוסט 2014. "יוקי צלמים" באדיבות איתמר כהן, מערכת וואלה! NEWS
"מנע מאירוע טקטי להפוך לאסטרטגי". סגן איתן, במהלך השבעה בבית משפחת גולדין/מערכת וואלה! NEWS, "יוקי צלמים" באדיבות איתמר כהן

באירוע שהתרחש ברפיח ביום שישי, שעות ספורות לפני תחילתה של אחת מהפסקות האש, זיהה כוח של סיירת גבעתי תצפיתן של חמאס על גג מבנה בפאתי השטח החקלאי של רפיח. כוח בפיקודו של רב-סרן בניה שראל החל לסרוק את מבנה הבית ואת החצר. כשעה ורבע לאחר תחילתה של הפסקת האש יצא מחבל מפיר מנהרה בחצר ופתח באש לעברם. אז, ככל הנראה, הוא פוצץ את עצמו בקרבתם. כתוצאה מכך נהרגו רס"ן שראל וסמל-ראשון ליאל גדעוני.

כוח בפיקודו של סגן מפקד הסיירת, סגן איתן, שמע את הירי ופתח באש לעבר מחבל נוסף שהיה במקום. הוא גילה את המחבל לבוש מדי צבא, כשהוא שרוע על רס"ן שראל. סגן איתן שלף את מכשיר הקשר שלו ועדכן את מפקדיו. "קודקוד (רס"ן שראל, א"ב) הרדוף (מת). אני לוקח פיקוד". בצד השני של רשת הקשר הייתה דממה ארוכה, כשבכירים בצבא, בהם מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, מתקשים לעכל את הבשורה הקשה.

סגן מפקד הפלוגה הבחין שסגן הדר גולדין, שחיפה על רס"ן שראל, נעלם. הוא הבין שגולדין נחטף ונלקח דרך פיר המנהרה. הוא הודיע על כך למפקד גדוד הסיור של חטיבת גבעתי, סגן-אלוף א', ועל כך שהוא יורד בגפו ובניגוד לפקודות לתוך המנהרה על מנת לבצע מרדף אחרי החוליה.

המנהרה שלתוכה נחטף סגן הדר גולדין ברפיח. אוגוסט 2014. רשת אלג'זירה, צילום מסך
הבית ברפיח שבו הייתה המנהרה שדרכה ברחה חוליית המחבלים/צילום מסך, רשת אלג'זירה

סגן איתן התקדם בתוך המנהרה עם אקדח שלוף וצעד מרחק של כ-750 מטר כשהוא מזהה את סימני הדם והגרירה של מפקד הצוות גולדין. אחרי דקות ארוכות הבחין כי המנהרה מסתעפת לכמה כיוונים ושבמקום יש שלטים בערבית לכל כיוון - עדות לעיר התחתית שנבנתה מתחת לפני הקרקע. מכיוון שהקשר עם המפקדים נותק בשל עומק המנהרה, ולאחר שאיבד את הכיוון שאליו נמלטו החוטפים, החליט הסמ"פ לעצור ולחזור על עקבותיו.

לאחר שהעביר למפקדו, סא"ל א', את המידע החיוני שאסף, הוסר הספק והוכרז נוהל חניבעל. בעקבות ההכרזה החלו כלי טיס, כוחות שריון וסוללות ארטילריה להפציץ יעדים חשודים במרחב כדי לסכל את בריחת החוליה שבידיה הוחזק גולדין. בתום יממה של התקפה מסיבית על רפיח, שעל פי כמה מתושביה הייתה הקשה ביותר אי פעם, הוחלט להפסיק את החיפושים. זאת עקב ההערכה כי ההפצצות על מתחם המנהרה והסביבה הביאו לקריסתה על החוטפים ועל גולדין.

גם על הפשיטה בחוף סודניה ישקלו להעניק עיטורים

קצינים בחיל הים רמזו כי מתחקיר הפשיטה על חוף סודניה, עולה כי "היה בו אומץ לב ותעוזה", ועל אף שהכוח נחשף ישקלו בחיל אם להמליץ על הענקת צל"ש. באירוע נפצעו ארבעה לוחמי שייטת 13 באורח קל במהלך, כשפשטו על מתחם משגרים ברצועת עזה, שממנו נורו רקטות ארוכות טווח לעבר ישראל.

בנוסף לכך, טענו קצינים בפיקוד דרום שחטיבת גולני וחטיבת הצנחנים דיווחו על אירועים מורכבים, שבהם לקחו חלק מפקדים בכירים שגילו נחישות ואומץ לב, ובתום תחקיר מקיף ישקלו אם להעניק על כך צל"שים.

(עדכון ראשון: 20:31)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully