וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולנו צו 8": היוזמה שמסייעת לנשות המילואימניקים

פעילות ייחודית שצוברת תאוצה בימים האחרונים, מביאה מתנדבים רבים לסייע לאמהות שבעליהן גויסו בצו 8 בניהול משק הבית ובטיפול בילדים. "מדהים שאנשים מוכנים להתנדב. מצווה אדירה"

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
הבעלים גויסו, והנשים נאלצות להתמודד לבד עם ניהול משק הבית ועם הילדים. חיילים בגבול הרצועה/רויטרס

במהלך 25 הימים בהם מתנהל מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, גילו מרבית הישראלים סולידריות עם לוחמי צה"ל. בין השאר, דווח על רבים אשר שלחו חבילות לחיילים בחזית וביקרו פצועים בבתי החולים ברחבי הארץ. מלבד פעילויות אלה, החל גם לפעול גם חמ"ל התנדבותי מיוחד, אשר מטרתו לסייע לנשים שבני זוגן גויסו בצו 8.

החמ"ל, אשר מתנדבים בו כאלף בני אדם, התפתח כתוצאה מסטטוס אחד בפייסבוק אותו פרסמה רחל עזריה, סגנית ראש עיריית ירושלים. מדי יום יוצאים מתנדבי החמ"ל לנסות ולסייע לנשים, שנותרו להתמודד לבדן עם ניהול משק הבית והטיפול בילדיהן.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד
מ-8:00: הפסקת אש הומניטרית ל-72 שעות, הצדדים ייפגשו בקהיר
מתן גוטליב נטמן: "לקחו את הפרח של חיינו"
הלוחמים פטורים מצום תשעה באב

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
"בני הזוג שלנו כבר גויסו בעבר ואנחנו מבינות את הצורך בעזרה". חייל צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס

"כולנו בוגרות צו 8", סיפרה עזריה. "בני הזוג שלנו כבר גויסו בעבר ואנחנו מבינות את הצורך בעזרה". היא הוסיפה כי בתחילת המבצע, כשפירסמה סטטוס שקרא לגולשים לסייע לנשים שבעליהן גויסו, הגיעו מתנדבים רבים – אך רק נשים מעטות ביקשו עזרה. "לפני עשרה ימים הרעיון תפס תאוצה אדירה לאחר שהתחלנו סוג של 'מלשינון', ביקשנו מאנשים שיגידו לנו מי הוקפץ למילואים ולפיכך מי צריכה עזרה", אמרה. לדבריה, "את חלקן היינו צריכים ממש לשכנע לקבל עזרה, אבל ככל שהתקדם המבצע האמהות הפכו לשדודות וזועקות לעזרה".

עד היום, עזרו המתנדבים לכ-400 משפחות בירושלים וביישובים סביבה, כמו גם ברעננה. העזרה מתמקדת בעיקר בבישולים ובשמירה על הילדים, אפילו בעת שהאמהות בבית, וזאת על מנת לאפשר להן לישון או להירגע במהלך היום. לדברי עזריה, מיילדות הוצבו לצדן של נשים אשר כורעות ללדת, על מנת לתמוך בהן במקום בעליהן.

מבצע "צוק איתן" - עדכונים שוטפים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
"פשוט תחזירו לי את בעלי הביתה". חיילי צה"ל מעודדים זה את זה בגבול הרצועה/רויטרס

בעלה של רחל דואק שוורץ מירושלים, אמא לפעוט בן שנתיים וחצי ולתינוק בן ארבעה חודשים, גויס לפני כשלושה שבועות לשירות מילואים במסגרת המבצע וטרם שב לביתו. השבוע גילתה דואק על היוזמה, ומיד נעזרה במתנדבים. "נדהמתי מזה שאנשים מוכנים להתנדב לעשות את זה", הודתה. "בשבוע הבא יעזרו לי וישמרו על הילדים, ומישהי הגיעה לעזור לי עם הניקיון לקראת שבת. זאת מצווה אדירה".

את בעלה של רחל גייסו בבוקר שלאחר חתונת אחותו, יחד עם אחיו. "השבתות נהיו מאד ארוכות וקשות עם הזמן, הבדידות עצומה", שיתפה. "כשהתקשרו המתנדבים הם שאלו אותי מה אני צריכה. אמרתי להם: 'פשוט תחזירו לי את בעלי הביתה'".

"קמה מעוד חלום, רועדת, הלב בספיד"

היוזמה אמנם ירושלמית, אך עם הזמן החלו מתנדבים מערים נוספות להציע עצמם והפיצו את רוח ההתנדבות. דף פייסבוק בשם "נשות צו 8" הוקם לפני כמה ימים על מנת להעלות את המודעות לנושא, ומונה כעת כ-2,500 אוהדים. אף שבתחילה רוב הנשים התרחקו מקבלת הסיוע, כעת הן נפתחו אליה ועכשיו הן אפילו מוצאות בדף מקום נח לפרוק בו את רגשותיהן בתקופה הקשה.

"איזה לילה, העשירי או ה-11 שאני עם ארבעה ילדים לבד, אבל מי סופר", שיתפה בדף הפייסבוק שלה מור, אחת האמהות. "אני הולכת לישון אחרי 1:00, אחרי שעברתי על הפייסבוק ועל כל החדשות ווידאתי שלא פיספסתי כלום משבת (...) ב-5:15 קמה מעוד חלום, רועדת, הלב בספיד. בודקת שוב באינטרנט. עוד שני הרוגים, מתחילה לבכות. למרות שהבטחתי לעצמי שלא אעשה את זה, בודקת אם נראה לאחרונה בוואטסטפ, אבל אין שינוי. מחכה שהילדים יקומו ואהיה עסוקה בהם אבל לא רוצה שיראו אותי בוכה. אני יודעת שכמוני יש אלפי אמהות ונשים. אבל זה לא עושה את זה יותר קל".

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
"למרות שהבטחתי לעצמי שלא אעשה את זה, בודקת אם נראה לאחרונה בוואטסטפ, אבל אין שינוי". לוחמי צה"ל ברצועה/רויטרס

עם צבירת התאוצה של דף הפייסבוק, הוקמו קבוצות סיוע בתל אביב, בחיפה, ברחובות ובמודיעין. חלק מהמתנדבים עוזרים בדברים הקטנים כמו להוריד כלבים לטיול, וחלק מהמתנדבות מגיעות לישון בביתן של נשים שחוששות מהתמודדות עם האזעקות בלילה. "אם לשלושה ילדים פחדה שלא תספיק לאסוף את כולם ולהוריד אותם למקלט, אז מתנדבת ישנה אצלה", סיפר משה פורת ממודיעין, אשר הקים את דף הפייסבוק "מילו-עים". הדף מונה כ-430 אוהדים ומציע סיוע לנשות המילואימניקים במודיעין וביישובי השפלה.

השבוע התקיים בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת דיון בנושא מענה ארצי ל"נשות צו 8". את הדיון יזמו הפעילים כדי ליצור מערך כולל שיסייע להן. "כולם מסכימים שזה חשוב, זה מאד יפה בעיניי שיש לאנשים קשב לנשות מלחמה", סיפר רחל עזריה. " רגע אף אחד לא יתעסק בזה, אבל הדיון היה לקראת המבצע הבא, שהלוואי שלא יהיה, אבל אם כן – לפחות נהיה ערוכים".

- לצירוף נשות מילואמניקים בירושלים - לחצו כאן
- להתנדבות - הירשמו כאן
- להצטרפות לקבוצת המתנדבים בפייסבוק - לחצו כאן

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully