וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמים פטורים מצום תשעה באב

31.7.2014 / 20:22

כך פסקו הרבנים הראשיים וציינו גם כי כל דיני האבלות אינם חלים עליהם. מדובר בהוראה כללית אל החיילים ולא רק ללוחמים בקו החזית. "כל מי שעוסק בלחימה - פטור מהצום"

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014/רויטרס

הרבנות הראשית לישראל, פרסמה היום (חמישי) פסק הלכה הקובע כי חיילים הלוחמים במבצע ?צוק איתן? פטורים מצום תשעה באב, יום אבל שנקבע לזכר חורבן בית המקדש הראשון ובית המקדש השני ויחול בעוד חמישה ימים. הרבנים ציינו גם כי כל דיני האבלות אינם חלים עליהם.

בפסק עליו חתומים הרבנים הראשיים, דוד לאו והראשון לציון יצחק יוסף, נכתב: ?בימים אלו עת חיילי צה"ל עומדים בקו החזית ולוחמים ומוסרים את נפשם למען עם ישראל וארץ ישראל, הננו להודיע כי על פי ההלכה חיילים הנמצאים בקו החזית פטורים מלצום בתשעה באב, וכל דיני האבלות אינם חלים עליהם?.

הרבנים סיימו את קביעתם ההלכתית ?בתפילה שהקדוש ברוך הוא ישמור צאתם ובואם לחיים ולשלום, יעטרם בכתר ניצחון, ונזכה לראות בנחמת ציון וירושלים מתוך השקט ובטח?.

בשיחה עם וואלה! יהדות הסביר הרב לאו כי מדובר בהוראה כללית אל החיילים ולא רק לחיילים הלוחמים ממש בקו החזית. "כל מי שעוסק בלחימה - פטור מהצום, מדובר בחיילים שצריכים הרבה כוחות כדי להילחם ולהגן על העם, ואין עליהם חובה לצום או לקיים את דיני האבלות".

הרב לאו הוסיף כי בשבועיים האחרונים, מאז החלו ימי האבל על חורבן בתי המקדש - הוא קיבל פניות רבות בנושא, "פנו אלינו אמנים וזמרים דתיים ששאלו אם מותר לשמח חיילים בימים אלו למרות שלפי ההלכה אין לשמוע מוסיקה בגלל האבל על החורבן. פנו לוחמים שאכילת בשר היא חשובה ומהותית עבורם כדי שיהיו להם מספיק כוחות למלאכתם, והתרנו להם את הדברים.

שני הרבנים הראשיים: הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, אוגסט 2013. יואב דודקביץ'
הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו/יואב דודקביץ'

?אין ספק שהימים הללו הם ימים בהם עם ישראל כולו מתאבל על חורבן הבית ונכתבו הלכות פסוקות בעניין, אך הלוחמים שבתפקידם ובמעשיהם מגנים על העם כולו ופועלים במסירות נפש של ממש - פטורים מהצום ומדיני האבלות, ובוודאי שמותר לזמרים ולאמנים לשמח אותם כשמתאפשר, מאחר והדבר נותן להם כוחות להילחם ונותן להם לפעול מתוך עידוד ותקווה, אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא".

הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף, הוסיף כי ?גם אם ירצו, אסור לחיילים להחמיר ולצום ומצוה עליהם לאכול?. לדבריו, ?צום תשעה באב מכוון על חורבן בית המקדש, וחיילי צה?ל שעוסקים במניעת חורבן נוסף, צריכים להיות חזקים ברוחם ובגופם במשימתם זו?.

תשעה באב הוא היום האחרון בתשעת ימי האבל מראש חודש אב ועד למחרת תשעה באב, הכלולים ב?ימי בין המצרים? - כינוי לשלושת השבועות (21 ימים) שבין י"ז בתמוז לתשעה באב, שבהם נוהגים מנהגי אבלות ההולכים ומחמירים ככל שמתקרב מועד תשעה באב - שמסמל את ראשית הגולה ופורענויות רבות שארעו בו ולכן נחשב ליום אבל לאומי.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully