וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בצלם": 25 בני משפחה אחת נהרגו בהפצצה ברצועה

22.7.2014 / 16:24

לפי ארגון זכויות האדם, שלשום הפציץ צה"ל בניין ליד חאן יונס, שעה שמשפחת אבו ג'אמע סועדת את ארוחת האיפטאר. לפחות 10 ילדים נהרגו. היעד, איש חמאס, היה כנראה בין הנוכחים

25 בני משפחה אחת מרצועת עזה נהרגו שלשום (ראשון) בתקיפת צה"ל – כך עולה מתחקיר של ארגון "בצלם". על פי הארגון, ביתה של משפחת אבו ג'אמע בשכונת בני סוהילא שמצפון מזרח לחאן יונס הופצץ, מה שגרם לפגיעה קשה בחפים מפשע. ייתכן שבמקרה הזה לא ניתנה למשפחה התראה לפני ההפצצה.

"צוק איתן": סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
סמל אורון שאול הוא החייל הנעדר
הותר לפרסום: לוחם בצנחנים מבית שאן נהרג בעזה
מבצע "צוק איתן" בעזה: עדכונים שוטפים

הבניין שהופצץ הוא בניין בן ארבע קומות, שבו גרו בני משפחת אבו ג'אמע המורחבת. על פי העדויות, באותה העת ישבו אם המשפחה, פאטמה, ארבעת בניה, נשותיהם וילדיהם לסעודת האיפטאר לשבירת צום הרמדאן. מתחקיר ראשוני שערך בצלם עולה כי היעד להתקפה היה ככל הנראה אחמד סולימאן סהמוד, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס - שהגיע לבקר את אחד מבני המשפחה באותה העת.

כל מי ששהה בבית באותה השעה נפגע בהפצצה – 25 מבני משפחת אבו ג'אמע וסהמוד עצמו נהרגו. שאר הנוכחים נפצעו, ובהם לפחות שלושה מבניה של אם המשפחה ואחת מבנותיה. הנפגעים אושפזו במרכז הרפואי א-נסר בחאן יונס. גופות רבות של בני הבית נלכדו תחת ההריסות וחולצו רק אתמול בבוקר.

בין המתים אם המשפחה, פאטמה כבת 60, כלתה וכמה מילדיה, שהקטן שבהם בן ארבע, כלתה השנייה וחמשת ילדיה, שהקטנה שבהם תינוקת בת ארבעה חודשים, כלה נוספת ושלושת ילדיה, ובהם תינוק בן חצי שנה. כמו כן, נהרגו בנה וכלתה של פאטמה ושלושת ילדיהם, בהם פעוטה בת שנתיים, נכדה בן השבע של פאטמה ופעיל החמאס שהיה על פי ההערכה היעד לחיסול, וכן שניים נוספים.

"לא נורה טיל אזהרה"

"ככל שידוע לבצלם בשלב זה, לפני ההפצצה לא נמסרה התראה ולא נורה טיל אזהרה, אך הארגון ממשיך לתחקר את האירוע", נמסר מהארגון. "הזוועה בעזה מגיעה לממדים שכבר אי אפשר לשאת. ישראל מפציצה בתים על יושביהם, משפחות שלמות נקברות תחת ההריסות, רחובות נחרבים. עד עתה, מאות כבר נהרגו ורק ביממה האחרונה נוספו לרשימות עשרות הרוגים, רבים מהם נשים וילדים. מספר הפליטים הולך וגדל, עשרות אלפי אנשים שפשוט אין להם לאן ללכת ואין להם מקום בטוח, כי הרצועה סגורה ומופגזת".

בארגון הוסיפו כי מבחינת ישראל, כמעט כל יעד שנתפס כקשור לחמאס הוא מטרה, ומבחינת חמאס, מנגד - כל מקום בישראל הוא מטרה. "צד אחד יורה על אזרחים ומרבית הזמן כושל במטרתו בזכות מערכת 'כיפת ברזל'. צד שני יורה על אזורים המאוכלסים בצפיפות באזרחים, עם תוצאות קטלניות בהיקפים מזעזעים", נמסר. "חמאס אינו מתיימר כלל לפעול בהתאם לכללי הלחימה. ישראל כן מתיימרת, אך מטילה על חמאס את האחריות לתוצאות מעשיה שלה, להרוגים, לפליטים, לבתים ההרוסים", הוסיפו בבצלם. "אבל מעשיו הלא-חוקיים של צד אחד אינם יכולים להצדיק מעשים לא-חוקיים של הצד השני".

בתים שהופצצו בתקיפת צה"ל באזור חאן יונס בדרום רצועת עזה עם פתיחת מבצע צוק איתן – 8 ביולי 2014. רויטרס
"ירי על אזורים מאוכלסים בצפיפות באזרחים, עם תוצאות קטלניות בהיקפים מזעזעים". חאן יונס, במהלך המבצע/רויטרס

אתמול במהלך היום פנו עשרה ארגוני זכויות אדם ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה שזה ינחה את הממשלה להימנע מהפרת דיני הלחימה, ויבחן את מדיניות התקיפה ואת הוראות הפתיחה באש. כמו כן, דרשו הארגונים מווינשטיין לבחון את הייעוץ המשפטי שסיפקה הפרקליטות הצבאית במסגרת מבצע "צוק איתן" וקראו לו לפעול להקמת מנגנון חקירה חיצוני, עצמאי ואפקטיבי לבחינת החלטות הדרג המדיני והפיקודי.

במכתב הפנייה ציינו הארגונים כי מתחילת המבצע בעזה נהרגו יותר מ-400 בני אדם, רובם המכריע פלסטינים, ונפצעו אלפים. בין ההרוגים הפלסטינים יותר מ-80 ילדים. לפי הערכות האו"ם, שיעור האזרחים מקרב ההרוגים הוא 70%. "בהיעדר אזור מוגן שאליו יכולים התושבים להגיע בבטחה ושבו הם יכולים למצוא מחסה ומענה לצורכיהם ההומניטריים, המפקד הצבאי לא יכול לטעון כי הוא נקט אמצעי זהירות מספיקים למניעת הפגיעה", טענו הארגונים.

מדובר צה"ל נמסר: "לצה"ל סולם ערכים שמוביל את פעולותיו המבצעיות. הדין הבינלאומי ואמות מידה מוסריות מחמירות מנחים את צה"ל בכל פעולותיו. האויב שאיתו אנו מתמודדים מטמיע את יכולותיו המבצעיות והאסטרטגיות בטווח האזרחי. צה"ל עושה ככל שביכולתו לצמצם פגיעה בבלתי מעורבים - גם במחיר את התועלת המבצעית שלו, ביטול או הסטת משימות ושל סיכון מבצעי. בנוגע למקרים המדוברים הפרטים נמצאים בבדיקה".

פלסטינים שנפצעו בתקיפת צה"ל ברצועת עזה מגיעים לבית החולים – חאן יונס, 8 ביולי 2014. רויטרס
פלסטינים פצועים בבית החולים בחאן יונס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully