וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמה הפסקת האש בשג'אעיה; 87 פלסטינים הרוגים

כתבי וואלה! חדשות

20.7.2014 / 18:05

ישראל נענתה לבקשת הצלב האדום להפוגה לצורך פינוי פצועים, אך תוך פחות משעה תקף מסוק חוליית מחבלים. למרות זאת, ישראל הודיעה על הארכתה עד 17:30. מהבוקר, צה"ל תקף 52 מטרות

צילום: שי מכלוף, יותם רונן, ניב אהרונסון, קובי אליהו, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

משדר מיוחד מאולפן וואלה! חדשות

LIVE

הלחימה ברצועה נמשכת ביומו ה-13 של מבצע "צוק איתן": למרות שקרסה מוקדם יותר, הודיע צה"ל היום (ראשון) אחר הצהריים על הארכת הפסקת האש ההומניטארית בשכונת שג'אעיה שבמזרח עזה עד לשעה 17:30. משעות הלילה תקף צה"ל בשכונה באופן מסיבי ביותר, ואנשי חמאס ביקשו הפוגה שתאפשר לפנות את הפצועים הרבים. צה"ל נענה לבקשת הצלב האדום בעניין, אולם בסביבות השעה 14:00 בצהריים תקף מסוק קרב של חיל האוויר חוליה של חמאס ולאחר כ-20 דקות תקף פעם נוספת. חמאס מצדו המשיך לירות לעבר הכוח. גורמי צבא הטילו את האחריות לקריסתה של הפסקת האש על חמאס, שהמשיך לנסות לפגוע בלוחמי צה"ל בשג'אעיה.

גורם ביטחוני בכיר מסר בצהריים כי "חמאס הפר את הפסקת האש בשג'אעיה בשיגורי רקטות ובניסיון לפגוע בחיילי צה"ל". לדבריו, התקיפות ממסוקי צה"ל "הן ממוקדות ובאות בתגובה לירי נשק קל ונשק נגד טנקים על כוחות צה"ל בשג'אעיה, וזאת תוך כדי המסדרון ההומניטרי". הוא הוסיף וציין כי הלחימה בשג'אעיה "היא קשה ומורכבת, אבל צה"ל ימשיך להילחם וכבר עכשיו הוא מביא להישגים". הגורם התייחס גם למאמצים לנהל משא ומתן מול חמאס: "המטה המדיני של חמאס עזה רוצה להגיע להפסקת אש, אבל הוא נתקל בקשיים בוויכוח מול חמאס חו"ל ובראשו חאלד משעל". לדברי הגורם, "הלחימה של צה"ל לא תיפסק".

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
עשרות מחבלים נהרגו הלילה: "היו היתקלויות רבות"
בשל המצב: היכן לא יתקיימו היום קייטנות ולימודים?
היום ה-13 | עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

עשן מיתמר משכונת שג'אעיה בעיר עזה – מבצע צוק איתן, 20 ביולי 2014. AP
עשן מיתמר בשמי שכונת שג'אעיה/AP

בסביבות השעה 13:00 בצהריים, לבקשת הצלב האדום, אישרה ישראל הפסקת אש בין 13:30 ל-15:30. אחר הצהריים הודיע צה"ל על הארכתה עד 17:30. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שוחח עם ראש הצלב האדום בישראל ועדכן אותו על אודות ההחלטה. האוכלוסייה המקומית נקראה להתפנות בשעתיים אלה משג'אעיה ולנוע מערבה, אל תוך העיר עזה. אלוף מרדכי הזהיר כי כל ניסיון לנצל את ההפוגה לירי ייענה בתגובה.

כוחות צנחנים בעזה במבצע צוק איתן. יולי 2014. דובר צה"ל
130 מחבלים נהרגו מאז החל השלב הקרקעי. כוח צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

שעה קלה לפני שנודע על הפסקת האש הקצרה והחלקית, אמר סמי אבו זוהרי, מדוברי חמאס ברצועה, כי משרד הצלב האדום טלפן לנציגי חמאס והציע לתווך כדי לקיים הפסקת אש הומניטרית לשלוש שעות, אך "הכיבוש סירב" ואינו מתיר פינוי נפגעים.

משעות הבוקר דיווחו בהרחבה כלי תקשורת פלסטיניים על פעילות נרחבת של צה"ל במהלך הלילה והבוקר בשג'אעיה. באתר א-ריסאלה המזוהה עם חמאס דווח כי צה"ל תקף באש ארטילרית כבדה באמצעות טנקים ותותחים. מאז שעות הבוקר תקפו כוחות צה"ל 52 מטרות, ביניהן 23 בתים אשר שימשו כתשתית פיקוד ושליטה לפעילות טרור, שבעה משגרים מוטמנים, שישה משגרי רקטות ומנהרת לחימה. בנוסף, עד כה נעצרו 22 מחבלים. מתחילת הפעילות הקרקעית תקף צה"ל כ-566 מטרות טרור.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית 87 פלסטינים נהרגו במהלך פעילות הכוחות בשג'אעיה. משרד הבריאות בעזה מסר כי בעקבות האירועים בששכונה, חצה מספר ההרוגים הפלסטינים מאז החל מבצע "צוק איתן" את רף ה-400.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי מקורות רפואיים, בין עשרות ההרוגים גם בנו של חליל אל-חיה, חבר ההנהגה המדינית של חמאס, שביתו הופצץ בשבוע שעבר. לפי הדיווחים, בין עשרות ההרוגים גם נשים וילדים, בהם אשתו ובנו של אל-חיה. חליל אל-חיה הגיב היום לאירועים ואמר: "אנו מבטיחים לכם ניצחון. דם בניי ממשפחת אל-חיה, בני שג'אעיה והעם הפלסטיני לא נשפך לשווא". עוד דווח כי אחד ההרוגים הוא צלם טלוויזיה בשם חאלד חמד. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו מפי מקורות רפואיים כי הצוותים הרפואיים עדיין מעבירים עשרות פצועים לבית החולים שיפא בעזה תוך כדי הפצצות צה"ל.

אלוף מרדכי הודיע כי צה"ל יפתח היום בית חולים שדה באזור מעבר ארז מצדו הישראלי. הוא מיועד לטפל בפצועים פלסטינים מעזה. מדובר צה"ל נמסר כי בית החולים יכלול שירותי מרפאה בסיסיים, כולל טיפול במקרים דחופים, לרבות נשים וילדים, וכן חדר לידה ואפשרות לאשפוז.

קרבות קשים בשג'עיה, עזה. יולי 2014. רויטרס
פצועים פלסטינים בשכונת שג'אעיה בעזה, היום/רויטרס

מוקדם יותר הבוקר כתב אבו זוהרי בדף הפייסבוק שלו: "טבח שג'אעיה נגד האזרחים הוא פשע מלחמה אשר לא שובר את רצון עמנו". הוא הבטיח כי "'ההתנגדות' תמשיך לגרום לאבדות רבות לישראל ולא תאפשר לישראל לדרוך על אדמת עזה". בהודעה לעיתונות שפרסם אחר כך הוסיף: "מספר גדול של הרוגים מוצג לקהילה הבינלאומית. ישראל מנסה לפצות על כישלונה באמצעות פגיעה באזרחים. רוב ההרוגים הם נשים, ילדים וזקנים. ישראל מנסה להוריד אותנו על ברכינו ולמנוע מאיתנו את האפשרות להגן על עמנו. זה לא יקרה. העם הוא זה שמבקש מההתנגדות להגיב על הפשעים של ישראל". אבו זהרי הדגיש כי "הנהגת החמאס היא חלק מהעם והאיום בהתנקשות בחברי ההנהגה לא מפחיד אותנו. הדם שלנו איננו יקר מדם הילדים הנשפך ברחובות עזה.

אישה ממתינה בחדר המיון של בית החולים בעיר עזה – 20 ביולי 2014. רויטרס
"ישראל מנסה להוריד אותנו על ברכינו". בית החולים בעזה/רויטרס

עדנאן אבו חסנה, דובר סוכנות האו"ם לפליטים אונר"א, אמר במשדר וואלה! חדשות כי 20 בני אדם נהרגו בעזה בשעות הבוקר: "באתי משיפא. יש שם 7,000-6,000 איש שחושבים כי מדובר במקום בטוח ולא יודעים מה לעשות. המספר אצלנו בבתי הספר יגיע אולי ל-80,000 איש. אין לנו מה לתת להם, רוב הציוד שלנו הלך. חסנה אמר כי השכונות שג'אעיה וזייתון התרוקנו מיושביהן: "יש הרבה פצועים. אמבולנסים לא יכולים להגיע לשם ורוב התושבים עזבו את בתיהם". לדבריו, "אנחנו בבלבול גדול. יש לחץ אדיר על אונר"א. היכולת שלנו מוגבלת. זה יותר גרוע מ'עופרת יצוקה'".

מסוק צה"ל בגבול רצועת עזה – 20 ביולי 2014. רויטרס
"מתכוונים להמשיך לפעול כדי להחליש את חמאס". מסוק ולוחם של צה"ל/רויטרס

גורם מדיני אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי ישראל מתכננת להרחיב את המבצע הקרקעי ברצועת עזה ולהוביל לפגיעה משמעותית בחמאס. הגורם הסביר: "אנחנו מתכוונים להמשיך לפעול כדי להחליש את חמאס. אין כרגע שום כוונה להוריד את הלחץ - ההיפך הוא הנכון. אנחנו נערכים לפעילות שתימשך לאורך זמן". לדברי הגורם, בשעות אלה אין "מאמץ אפקטיבי" להביא להפסקת אש, למרות מעורבותם של גורמים בכירים בקהילייה הבינלאומית. "הלחץ הבינלאומי הוא על חמאס, לא על ישראל", אמר הגורם. הערב צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני להתכנס בתל אביב ולדון באפשרות לגייס כוחות מילואים נוספים.

במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן צפוי להיפגש היום בדוחא עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, בניסיון להשיג הפסקת אש. לאחר מכן ייפגש אבו מאזן עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון השוהה גם הוא בבירת קטאר. אחר כך יצאו אבו מאזן ובאן לקהיר, ומחרתיים צפוי באן לנחות בישראל.

אמל"ח שנתפס במהלך פעולת צנחנים בעזה. יולי 2014. דובר צה"ל
אמצעי לחימה שצה"ל לכד/דובר צה"ל

הלילה הרחיב צה"ל את הפעולה הקרקעית ברצועת עזה, וכוחות יבשה גדולים הצטרפו לפעילות המבצעית. דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, מסר כי הפעולה יצאה לפועל בהמשך להחלטת הדרג המדיני ועל פי התכניות המבצעיות של צה"ל, וכי היא תימשך בהתאם להערכת מצב של המטה הכללי. עוד נמסר כי הכוחות נכנסו לפעילות לאחר תקופת אימונים מוגברת ותהליכי היערכות יסודיים. עיקר הפעילות היא בצפון הרצועה. "שלב זה מתבצע בהתאם לתכנון ובהמשך ליעדי המבצע שהושגו עד כה, ועל מנת להביא להמשך פגיעה קשה בארגון הטרור חמאס, ולמציאות ביטחונית טובה יותר", מסר דובר צה"ל לפנות בוקר.

מסוק אפאצ'י משחרר נורים בצפון רצועת עזה – 20 ביולי 2014. רויטרס
מסוק של חיל האוויר בשמי צפון הרצועה/רויטרס

הבוקר, במשדר וואלה! חדשות, הוסיף תא"ל אלמוז: "מערך המנהרות הוא משמעותי ונבנה כדי לעשות פיגועים משמעותיים בישראל. חיילי צה"ל פשוט מפרקים את המערך הזה, מנהרה אחר מנהרה". לדבריו, "לא ניתן להבטיח שנגיע לכל המנהרות". דובר צה"ל הסביר: "המצב מזמין היתקלויות רבות בטווחים קרובים. צה"ל פועל במערך אש גדול מאוד כדי לסייע. הפעילות היא בתוך שטח סבוך ומורכב". הוא הוסיף: "אנו נראים במקום טוב מאוד מול חמאס. למבצע יש גם מחירים, אבל כששופטים הישגים של חמאס, כשרואים שהוא לא הצליח בירי הרקטי שלו ואת פעילות המנהרות, ניתן לראות כי חמאס נכשל".

פינוי חיילים פצועים ממבצע צוק איתן ברצועת עזה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. 20 ביולי 2014. מור שמעוני, מערכת וואלה! NEWS
פינוי חייל פצוע לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, מור שמעוני

קצין בכיר בצה"ל אמר לפנות בוקר כי הלילה אירעו היתקלויות רבות עם מחבלים ברצועה. "איתרנו מחבלים רבים שיוצאים ממנהרות ופירים, חמושים במטולי RPG, נשקים ועוד", אמר הקצין הבכיר. לדבריו, הלילה "נהרגו עשרות מחבלים. מצאנו במנהרות סמי הרדמה שכפי הנראה יועדו לסייע בחטיפת חיילים. בתוך המנהרות מצאנו אמצעי קשר, חומרי נפץ, אמצעי לחימה, קווי קשר, ואפילו מיני-בונקר כדי להתמודד עם התקפות".

מנהרות שנחשפו בעזה במהלך מבצע צוק איתן. יולי 2014. דובר צה"ל
"נבדוק את המנהרות ונפוצץ אותן". חיילי צה"ליד עוד פיר של מנהרה שנחשף/דובר צה"ל

הקצין הוסיף וסיפר כי בקיבוץ נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון נחשפה "מנהרה מאוד משמעותית. יש מספר רב של מנהרות שנחפרו לתוך שטח מדינת ישראל: 14 מנהרות ו-36 פירי מנהרות", ציין הגורם. "אנחנו נבדוק ונפוצץ אותן. נראה שחמאס ברגע האחרון נותן הנחיה להפעיל אותן כי הוא מבין שאנחנו מגיעים אליהן".

מאז החל השלב הקרקעי של המבצע ביום חמישי בלילה הרג צה"ל 130 מחבלים ופצע 800. 36 פירי מנהרות נחשפו, וכן 14 מנהרות.

בהכנת הידיעה השתתפו אמיר בוחבוט, אמיר תיבון, אבי יששכרוף, מור שמעוני, שבתי בנדט ודנה ירקצי.

(עדכון ראשון: 10:59)

פינוי פצועים לסורוקה. יותם רונן
בית החולים סורוקה בבאר שבע, הבוקר/יותם רונן
חיילים על גבול עזה במבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
חיילי צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס
מסוק אפאצ'י משחרר נורים בצפון רצועת עזה – 20 ביולי 2014. רויטרס
מסוק של חיל האוויר משחרר נורים בשמי עזה, היום/רויטרס
מאות השתתפו בתפילה לשלום החיילים בכותל. עומר מירון
תפילה למען שלומם של חיילי צה"ל בכותל המערבי/עומר מירון
היום ה-13: המבצע הקרקעי מתרחב - קצין ולוחם נהרגו. שי מכלוף
פצצות תאורה בשמי הרצועה/שי מכלוף
פינוי פצועים לסורוקה. יותם רונן
בית החולים סורוקה, הבוקר/יותם רונן
כוח גולני בתדרוך ע"י מפקד החטיבה, אל"ם רסאן עליאן. יולי 2014. דובר צה"ל
תדרוך של מח"ט גולני לחייליו, לפני שנפצע/דובר צה"ל
קרבות קשים בשג'עיה, עזה. יולי 2014. רויטרס
תושבים נמלטים מבתיהם. רצועת עזה, הבוקר/רויטרס
קרבות קשים בשג'עיה, עזה. יולי 2014. רויטרס
פצועים בכניסה לבית חולים בעזה/רויטרס
כוחות צנחנים בעזה במבצע צוק איתן. יולי 2014. דובר צה"ל
חיילי צנחנים ברצועה, הבוקר/דובר צה"ל
אמל"ח שנתפס במהלך פעולת צנחנים בעזה. יולי 2014. דובר צה"ל
נשק שתפס צה"ל בפעילות ברצועה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully