וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב הפיצויים של בעלי העסקים בדרום: "הנזק אדיר"

16.7.2014 / 4:03

בעלי עסקים רבים נפגעו כלכלית בשל ירי הרקטות מעזה. סחורות מתעכבות, הזמנות מבוטלות ומס רכוש מערים קשיים. כעת, הם נערכים יחד לשיפור תהליכי הפיצוי. "המדינה אחראית"

צילום: יותם רונן, בני ואינר, קובי אליהו, אביעוז דוד - דוברות ברזילי, רויטרס; עריכה: מתן חדד; קריינות: לירון בארי

בעלי עסקים רבים בדרום הארץ נפגעו כלכלית כתוצאה מירי הרקטות הנרחב על האזור במהלך שמונת ימי מבצע "צוק איתן". אתמול (שלישי) נציגיהם התכנסו במפעל "משכן התכלת" באזור התעשייה עמק שרה שבבאר שבע כדי להיערך לשיפור תהליכי הפיצוי של מס רכוש וקיצור הבירוקרטיה עמם הם נאלצים להתמודד. במפגש השתתפו יו"ר שדולת העסקים הקטנים בכנסת, ח"כ אראל מרגלית (העבודה), נציגי התאחדות התעשיינים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים מהאזור.

גם מבצעי צה"ל הקודמים ברצועת עזה, "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה", פגעו כלכלית במפעלים ובבתי העסק באזור וניסיון העבר בהתמודדות מול קרן הפיצויים של מס רכוש הותירה אותם מתוסכלים. לכן, בעלי העסקים נחושים להיאבק מול המדינה, שהיא האחראית למצבם.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
"דרור נהרג מפצמ"ר כשעשה את מה שהכי אהב - לתת"
בדואים בנגב: "אין לנו מקלט, אנחנו מופקרים"
אחרי הביקורת - נתניהו פיטר את דנון: "חסר אחריות"

נפילת רקטה בשדרות. יולי 2014. יותם רונן
אזור נפילת רקטה בשדרות, אתמול/יותם רונן

מנכ"ל "תעשיות לכיש", גרשון גולדנברג, טען שמצב הלחימה ברצועה משנה את כל התמונה עבור החברה. "הפעם לא נגרם נזק למפעל בגלל 'כיפת ברזל' אך הספקים ואנשי השירות שאמורים להגיע ולטפל במכונות או לקבל הדרכה לא מוכנים לבוא", סיפר גולדנברג. "זה פוגע בתפעול הרגיל של עבודת המפעל. בנוסף, גם העובדים לא מצליחים להתנהל בצורה רגילה, קשה לחזור לעבודה כרגיל וזה פוגע בתפוקה".

בנוסף, כך לטענת גולדנברג, המפעלים הקטנים והבינוניים נפגעים אנושות משיעור ההירתמות הגבוה לגיוס המילואים. "במפעל כמו שלי, ובכלל במפעלים קטנים ובינוניים, בניגוד לגדולים, יש בעלי תפקידים שהם חיוניים ואין להם מחליף", אמר. "מהמפעל שלי לקחו שישה עובדים ששניים מהם הם בעלי תפקיד חיוני שאין להם תחליף. ניסנו להסביר ולפעול לשחרורם וזה לא הולך והנזק הוא אדיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
היערכות כוחות של צה"ל, יולי 2014. דובר צה"ל
"גיוס המילואים פוגע אנושות במפעלים קטנים ובינוניים". חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, השבוע/דובר צה"ל

גולדברג אף פירט על הפגיעה במכירות החברה בשל המבצע. "הייתה לי הזמנה שקיבלתי עליה תשלום ראשון ומתוך חשש שהעבודה לא תבוצע במועד הם ביטלו אותה. למען היחסים הטובים עם אותה מדינה החזרתי להם את התשלום הראשון. אין לזה פיצוי והנזק גדול ומוחשי", אמר גולדנברג. הנחה בארנונה לפרק זמן מוגבל של שנה או שנתיים לעסקים בדרום היא אחת ההצעות שהוא מעלה על הפרק כדי לסייע למפעלים לעמוד חזרה על הרגליים לאחר שמצב הלחימה גרם להם להפסדים.

מנכ"ל "עוזת 2000", שמואל בר זיו, טוען שאחת הבעיות המרכזיות עבורו ועבור עסקים אחרים בדרום היא ההתנהלות מול מס רכוש. לדבריו, אף על פי שנקבעת נוסחת פיצוי, פקידי רשות המסים משנים בפועל את הנוסחה ועושים ככל העולה על רוחם. "במבצע 'עמוד ענן' המפעל שלנו חטף פגיעה ישירה. המצב כל כך מגוחך שאתה מגיש תביעה על פי הכללים שמאושרים ומס רכוש מתווכח איתך", סיפר בר זיו. "אחרי 'עמוד ענן' הגשתי תביעה. הם חתכו אותה בחצי וקיבלתי את הכסף רק שמונה חודשים אחרי".

בר זיו מספר כי בעלי המפעלים מגיעים למצב שהם מוכנים לקבל פיצוי חלקי רק "בשביל לקבל משהו". לדבריו, "הם לא מקבלים את הפיצוי על הנזק האמיתי שנגרם ואחר כך הם צריכים להתמודד עם ההשלכות". בר זיו שיתף גם מניסיונו האישי. "הפגיעה שספגנו ב'עמוד ענן' גרמה נזק לאחת המכונות. מס רכוש היה מוכן לשלם על תיקון המכונה רק לאחר הפחתת שווי הפחת. בינתיים לא יכולתי לא לקבל מכונה חלופית ולא לתקן את המכונה כיוון שעלות התיקון גבוהה יותר ממחיר המכונה. עלות ההפסד על השבתת המכונה למספר חודשים גבוה הרבה יותר ואין עם מי לדבר".

רקטה פגעה במפעל שהתלקח באזור התעשייה שדרות. שי מכלוף
"המצב כל כך מגוחך שאתה מגיש תביעה על פי הכללים שמאושרים ומס רכוש מתווכח איתך". שריפה במפעל בשדרות עקב נפילת רקטה/שי מכלוף

אחד המשתתפים במפגש, הוסיף כי תהליך הגשת תביעת הפיצויים למס רכוש מורכב משני מסלולים: המסלול ירוק, המהיר יותר, שכולל פיצוי רק על חלק מהנזק והמסלול אדום, שלוקח יותר זמן, אך כולל פיצוי על כל הנזק. בעל עסק יכול לבחור רק באחד המסלולים. "הבעיה היא שבעלי העסקים בלחץ ורוצים לקבל פיצוי חלקי לפחות ובוחרים במסלול הירוק. במסלול האדום אולי הם יקבלו פיצוי גדול יותר אבל ייקח להם המון זמן. לא משנה מה תעשה בסופו של דבר אתה בהפסד", אמר.

"שהמדינה תכיר באחריות שלה כלפינו"

ח"כ מרגלית אמר במהלך המפגש כי "העסקים הקטנים והבינוניים בדרום מופלים לרעה בכל רמה לעומת שאר הארץ ללא קשר למצב מלחמה". לדבריו, אפשרויות האשראי בדרום מוגבלות ותנאי התשלום במכרזים לא גמישים מספיק עבור אותם עסקים. ח"כ מרגלית ביקש מהמשתתפים להפנות אליו את הצעות כדי שהוא יוכל להעלות אותם לדיון בוועדות הכספים והכלכלה של הכנסת. עוד הוסיף מרגלית, שבכוונתו לפעול לחקיקת הוראת שעה בנושא כדי לזרז את הפיצוי לעסקים הקטנים.

יו"ר האגף לתעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות התעשיינים, ליאור לוי, אמר שבכוונת התאחדות התעשיינים לקדם שלושה צעדים כדי לסייע למפעלים בדרום. "החלטנו ללכת על פרויקט ערבות הדדית בין בעלי העסקים ושמפעלים בצפון שלא נפגעו בעקבות המצב יסייעו למפעלים בדרום", סיפר לוי. "בנוסף אנו פועלים מול הבנקים כדי להגדיל את האשראי של אותם עסקים בחמישה אחוזים כדי להקל על ההתאוששות שלהם". לוי אמר כי בתקופות לחימה נגרמים עיכובים בנמלי הים ולכן בכוונת השדולה "לפעול לתעדוף עסקים קטנים ובינוניים בכניסת והוצאת סחורות. למפעלים גדולים קל יותר להתמודד עם עיכובים כאלו בעוד שעבורנו זה קשה בצורה משמעותי".

המפגש הסתיים בנימה אופטימית כשבעלי העסקים יצאו עם תקווה שלאחר סיום מבצע "צוק איתן" תהיה להם כתובת סבירה לקבלת פיצויים. בהתאחדות התעשיינים מבטיחים להמשיך לפעול בנושא וח"כ מרגלית מבטיח מצדו להביא את המאבק לכנסת. "אנחנו מקווים שהמדינה תכיר באחריות שלה כלפינו", אמר אחד המשתתפים.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully