וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריות לגנים פרטיים: רוצים מיגון לרקטות? שלמו

מעונות יום מסובסדים פותחים את שעריהם על אף שאין בהם מרחב מוגן תקין, וגנים פרטיים, שרובם לא ממוגנים, סגורים כי העיריות דורשות מאות שקלים עבור שכירת מבנים ממוגנים חרף המצב

צילום: טל אנגלנדר, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

מבצע "צוק איתן" נכנס ליומו השביעי ומאות אלפי הורים במרכז הארץ נמצאים ללא מענה לילדיהם. הנחיות פיקוד העורף מאפשרות פתיחת גני ילדים ומעונות יום, אשר יש בהם מרחבים מוגנים ביישובים בטווח של בין 40 עד 80 קילומטר מרצועת עזה, אך בפועל גנים רבים פותחים את שעריהם למרות שאינם מחזיקים במרחב מוגן תקין. במקביל, גנים רבים באזור המרכז סגורים לחלוטין עקב היעדר מרחב מוגן תקין, מה שגורם להורים רבים להישאר בבית עם ילדיהם ולסכן בכך את מקום עבודתם. כמה עיריות מצאו פתרון ציני למצב הקיים ומציעות לגנים לשכור מבנים השייכים לעירייה בעלות של כמה מאות שקלים ליום.

"הגן של הבן שלי סגור כבר שלושה ימים בגלל שהקצין הביטחוני העירוני קבע שאינו בטיחותי דיו, ואני נאלצתי להישאר איתו בבית", מספרת ליאת, אמא לילד בן שלוש הרשום לגן של נעמ"ת בתל אביב. "אבל כשהתקשרנו לעירייה לקבל תשובות או מענה חלופי אמרו שגני נעמ"ת אינם שייכים לעירייה, ולכן לא נמצאים באחריותם".

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:
ראשי המועצות בדרום: לא נשלח את הילדים ללימודים
בגרות בצל הרקטות: תלמידי הדרום נבחנו במקלטים
בן 8 נפצע קל בהתפוצצות רקטה בחצר בניין באשדוד, 2 יורטו

גן הילדים בקרית אתא בו הסייעת חשודה בכך שדרשה מילדים בגן בקריית אתא להכות בן 3 . ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
"למה במשך שלוש שנים הגן לא היה מוגן ואף אחד לא עדכן אותנו?"/אדריאן הרבשטיין

ביום שישי האחרון הגיע צוות של נעמ"ת לבדוק את הגן וקבע שאין מרחב מוגן לילדים. אתמול (ראשון) שלחה נעמ"ת מכתב להורים שמודיע שעקב תלונות הם פותחים את הגן מחדש. "למעשה, לא השתנה שום דבר מיום רביעי האחרון, אפילו את ההצעה שלנו ההורים לשים דבק נצמד לחלונות הם לא קיבלו", אומרת ליאת. "אני לא שלחתי גם היום את הילד שלי. לא נראה לי סביר לשלוח את הילד כשאין פתרון אמיתי למצב".

ליאת מספרת כי הגן עבר שיפוץ רציני לפני ארבע שנים, אך השיפוץ לא כלל הקצאת ממ"ד לטובת הילדים. בסמוך לגן יש מקלט ציבורי, אך לטענתה לא ניתן לפנות אליו 90 ילדים בדקה וחצי עקב המדרגות התלולות שמובילות אליו. הפתרון המאולתר שנמצא בגן הוא "לדחוס את כל הילדים למסדרון צר", לדברי ליאת. "למה במשך שלוש שנים הגן לא היה מוגן ואף אחד לא עדכן אותנו", היא זועמת, "איפה האחריות?".

טלי בריל, חברה בתנועת "הורים דורשים מהפך בחינוך", סיפרה כי היא מקבלת פניות רבות מהורים שנאלצים לשלוח את ילדיהם למרחבים מוגנים ומאידך גנים בהם יש מרחב מוגן אבל המנהלות מפחדות לפתוח "אין אחידות ואין פיקוח. אין להורים עם מי לדבר. גם הפעם לצערי ההורים נאלצים לשלם את המחיר" היא מספרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"כולם מתנערים מאחריות"

תלונות רבות התקבלו גם מהורים שילדיהם רשומים לגנים של ויצ"ו, שכמו נעמ"ת מתוקצבים על ידי הממשלה ונמצאים באחריות משרד הכלכלה. שירי גייגר מראשון לציון, שבנה בן השנה וחצי רשום לגן ויצ"ו בעיר, נאלצת מאז יום חמישי האחרון להישאר עמו בבית בשל העדר מרחב מוגן בגן. "כשפניתי לויצ"ו אמרו לי לנסות להתארגן יחד עם כמה הורים ולשמור על הילדים, זאת תשובה?", תהתה שירי. "ניסיתי גם בגנים אחרים של ויצ"ו בעיר ואמרו לי שאין מקום. יש לי תסכול וכעס גדול. בנוסף לזה שאני היחידה שמפרנסת בבית, אני לא יכולה להישאר בבית עוד, אני חייבת לשמור על מקום העבודה שלי".

במקביל, פנתה שירי לעיריית ראשון לציון על מנת שזו תספק לה פתרון חלופי, אך לא זכתה למענה. "כולם מתנערים מאחריות", היא אומרת. "אחד זורק על השני את האשמה ואנחנו האמהות נופלות בין הכסאות. פשוט לאף אחד לא אכפת. כל גוף שפניתי אליו נתן לי תשובות סותרות ואף אחד לא עוזר לנו".

הבעיה האמיתית הינה בקרב ילדים בני שלושה חודשים עד שלוש שנים. בחלק מהיישובים שסובלים ממטחי הרקטות התדירים סייעו העיריות לאתר מבנים חלופיים עבור גנים של ארגונים כמו ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה. אולם, הבעיה היא שארגונים אלו מחזיקים מספר מצומצם של גנים בכל עיר ורשימת ההמתנה אליהם מתארכת מדי שנה. כתוצאה מכך, הורים רבים נאלצים לפנות לגנים פרטיים ולרשום אליהם את ילדיהם.

ראש עיריית ראשון לציון דב צור. קובי אליהו
"העירייה עושה מאמץ בניסיון לסייע לבעלי הגנים הפרטיים". ראש עיריית ראשון לציון דב צור/קובי אליהו

הורים רבים בראשון לציון פנו לעירייה כדי לקבל מענה בטיחותי לילדיהם הרשומים בגנים הפרטיים. העירייה טענה שכדי לטפל בנושא, הגננות צריכות לפנות אליה. וכשפנו הגננות לעירייה נמסר להן כי היא מוכנה להשכיר להן מבנים חלופיים לגנים בעלות של כמה מאות שקלים ליום. היו גננות שסיפרה כי ביקשו מהן 800 שקל שכירות ליום, סכום שלא מאפשר לגן לפעול ברווחיות.

עיריית ראשון לציון מסרה בתגובה לפניית וואלה! חדשות כי "העירייה עושה מאמץ בניסיון לסייע לבעלי הגנים הפרטיים ולאתר עבורם מבנים עירוניים בעלי מרחב מוגן על מנת שהפעילות תוכל להימשך גם בימים אלה. העירייה אינה יכולה לאפשר שימוש לעסק פרטי במבנה עירוני ללא כל תשלום, אך תעניק את המבנים בשכירות מינימלית שתכסה הוצאות בלבד בעלות של 70 שקל ליום בלבד".

אולם, לא מדובר רק בבעיה פרטנית לעירייה זו או אחרת. במהלך חודשי הקיץ הורים רבים באזור המרכז שולחים את ילדיהם לגנים פרטיים. מדובר במסגרות חינוכיות המתנהלות כעסק פרטי לכל דבר ועניין. "כל הגנים הפרטיים בעיר שלנו הם במבנים פרטיים ישנים, בגן של הילדה שלי יש 60 ילדים אבל אין שם מיגון ובגלל זה נשארתי איתה בבית", מספרת שושי נווה, אם לילדה בת שנתיים וחצי מפתח תקווה. "היום שלחתי אותה לגן בלב כבד. אני לא יכולה לקחת עוד ימי חופש מהעבודה ואין לי פתרון. מכיוון שזה גן פרטי אין מי שיתן מענה, העירייה לא לוקחת אחריות על גנים פרטייים, והגננת אומרת שמבחינת פורמלית כל עוד יש לה מרחב מוגן כלשהו, מסדרון של מטר בקושי, הילדה יכולה לבוא, אבל היא ממליצה לקחת חופש ולהישאר איתה בבית אם אפשר". לדבריה של שושי, "התגובות בעבודה לא אוהדות. כשהודעתי לבוסית שלי שאני לא אוכל להגיע כי אני צריכה להיות עם הילדה היא שאלה למה אני צריכה להישאר בבית ולא בעלי".

נעמ"ת: "אכן, הבלבול גדול"

מנעמ"ת נמסר בתגובה: "בעקבות דרישת משרד הכלכלה והנחיות פיקוד העורף, כל המעונות של נעמ"ת ביישובים שבטווח של 40 ק"מ ומעלה פתוחים ופועלים. אכן, ישנם מעונות ממוגנים היטב, מעונות ממוגנים חלקית ומעונות שאין בהם מרחב מוגן. אנו עושות כמיטב יכולתנו ופועלות בהתאם להנחיות. בנוסף ביקשנו תגבור הורים כדי לסייע לצוות במקרה של אזעקה. אכן, הבלבול גדול, בין השאר בשל הנחיות סותרות ו\או לא ישימות של הגורמים הרלוונטיים".

מויצ"ו נמסר בתגובה: "ההחלטה על פתיחת מעון, או על אי קיום פעילות, מתקבלת בהתאם להנחיות פיקוד העורף ובאישור הגורמים הרלוונטיים. אנו פועלים ללא לאות כדי לאפשר לילדים ולהוריהם שהות בטוחה בחירום ומקיימים פעילות בכל מעון שבו מתאפשר הדבר".

במשרד הכלכלה, המחזיק בין היתר בסמכויות הרגולטוריות על מעונות יום, משפחתונים וצהרונים, מבהירים כי בתום מבצע "צוק איתן" תערך ישיבה בה ידונו האוצר והמעסיקים בסוגיית פיצוי ימי עבודה. יצויין כי במקרים דומים בעבר עובדים במשק קיבלו פיצוי. "משרד הכלכלה פועל בהתאם להנחיות פיקוד העורף במטרה לאפשר להורים להמשיך בשגרת החיים, תוך ידיעה כי ילדיהם נמצאים במסגרת מוגנת ובטוחה", נמסר ממשרד הכלכלה, "בישובים שמרוחקים מעל 40 קילומטר מעזה נדרש לפי פיקוד העורף קיומו של 'מרחב הכי מוגן שיש' בלבד. למרות זאת, ארגונים מסוימים מביעים חשש, עקב אוכלוסיית הפעוטות עימם אנו עוסקים, ומחליטים ללא תיאום אתנו לסגור מעונות אלה. בכל מקרה כזה אנו דורשים מהארגונים חזרה לפעילות. לגבי האחריות למציאת פתרונות, הארגון המפעיל, באמצעות מנהלת המעון, יבצע פעילות אל מול הרשות המקומית לקביעת מבנה חלופי אליו יועבר המעון בשעת חירום (בית ספר סמוך, מבנה ציבורי וכו') לאחר גיבוש הפערים בתחום המיגון התקני במעונות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully