וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חורים במגן האנושי

פרופ' עמנואל גרוס

13.7.2014 / 18:09

מכיוון שאיננו מוגדר כמדינה, חמאס לא כפוף לדין הבינלאומי, לרבות אמנת ז'נבה שמעניקה לאזרחים באזורי קרבות מעמד מיוחד. הצד השני של המטבע הוא שישראל רשאית לפגוע באזרחים

כמי שחוקר את נושא הנורמות המשפטיות והמוסריות של מאבקה של דמוקרטיה בטרור מזה כ-20 שנים ופרסם ספרים בארץ ובחול ספרים ועשרות מאמרים, אני מבקש להעיר ולהאיר על התנהלות החמאס במהלך מבצע "צוק איתן" בהקשר השימוש הנפסד באזרחים שלו כמגן אנושי.

עדיין אין אור בקצה המנהרה של חמאס / אבי יששכרוף

דיני המלחמה של המשפט הבינלאומי, שעוצבו משך דורות רבים, מתבססים על הסכמת המדינות לרסן את השימוש בכוח מתוך הבנה שלא כל האמצעים כשרים וכדי להגיע להכרעה לא צריך להשמיד את האויב. דיני המלחמה עוצבו על ידי מדינות, אלא שחמאס הוא לא מדינה - הוא ארגון טרור, ולכן איננו צד לאמנות ז'נבה ולא רואה עצמו מחויב להוראותיהן. למרות זאת, מדינת ישראל החליטה להמשיך ולכבול עצמה להוראות המשפט הבינלאומי.

מבצע "צוק איתן" - כל הכתבות

הוסרה החסינות

העיקרון החשוב של המשפט ההומניטרי הוא עיקרון ההבחנה. לאמור - להבחין בין לוחם, המשתתף במלחמה, לבין אזרחים שאינם מעורבים בלחימה. אלו מוגנים מפני כל התקפה או נזק. ארגוני המחבלים, כולל חמאס, מתאפיינים בזלזול מוחלט במעמדם המיוחד של אזרחים בדין הבינלאומי לא רק של הצד האחר אלא גם בצדם שלהם, ראו טרור המתאבדים והאזרחים אותם הם מאלצים לשמש כמגן אנושי.

כך הפסיד חמאס את תמיכת העולם / דני אילון

ההנחה שלהם היא שאם יסתתרו מאחורי האזרחים, למשל באמצעות הטמנת רקטות מתחת לביתם, במסגדים או בתי חולים שהם לכאורה מוגנים מפני תקיפה, הם ייהנו מחסינות, אך לא כך קובע המשפט הבינלאומי. המשפט הבינלאומי מלמד אותנו כי ניצול ציני של אזרחים כמגן אנושי יזכה את הצד השני מפגיעה באותה מטרה ובלבד שהנזק לאזרחים לא יהיה ללא פרופורציה להישג הצבאי המצופה.

לסיכום, בשעה קריטית זו, זכותה של מדינת ישראל להתגונן מפני הירי הלא חוקי והמבזה של החמאס כלפי מדינת ישראל. חוסנה של מדינת ישראל הוא בכך שהיא לבדה מקפידה על כיבוד דיני המלחמה ושומרת על צביונה כמדינה דמוקרטית, גם אם היא נאבקת בטרור כשיד אחת קשורה לה מאחורי גבה.

הכותב הוא מומחה למשפט וטרור

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully