וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אפשר לעזור לכלבים נפגעי החרדה מירי הרקטות?

12.7.2014 / 5:07

לא רק שירותי החירום: עמותת "תנו לחיות לחיות" הפעילה חמ"ל המטפל בקריאות של בעלי כלבים הסובלים ממטחי הירי, ובבעלי חיים שננטשו בדרום. "גם הם צריכים שיעניקו להם ביטחון"

כלב שהתמלא בצבע לאחר הפיצוץ במפעל הצבע בשדרות, יוני 2014. רויטרס
"הם נפגעי חרדה לא פחות מאזרחים שנקלעים לצערנו לסיטואציה דומה". כלב שנפגע מנפילת הרקטה על מפעל "דנבר" בשדרות/רויטרס

עם תחילת ירי הרקטות המסיבי לעבר יישובי הדרום לפני כעשרה ימים, לשירותי החירום הצטרפה גם עמותת "תנו לחיות לחיות", שהחלה להפעיל "חמ"ל" המטפל בקריאות המצוקה הרבות לקליטה של בעלי החיים שנפגעו ולטיפול בהם. הפגיעה הישירה שספג מפעל הצבע "דנבר" בשדרות זכתה לתשומת לב ציבורית רבה, ולמרות שלא דווח על נפגעים בנפש, הסתתר לו מאחורי הקלעים סיפורם של שלושת כלבי השמירה של המפעל, שנפגעו בגופם ובנפשם.

אמבולנס של העמותה הגיע לזירה וחילץ את שלושת הכלבים, שהתכסו בצבע בעקבות פיצוץ חומרי הגלם במפעל והיו מבוהלים מאוד. "הבאנו אותם לכלבייה שלנו בכפר רות ושטפנו אותם מהצבע, שהיה דבוק לגופם במשך יומיים וגרם להם לכוויות", סיפרה אתי אלטמן, ממייסדות העמותה. "הכלבים שהיו במפעל בזמן הפיצוץ, הם נפגעי חרדה לא פחות מאזרחים שנקלעים לצערנו לסיטואציה דומה", הוסיפה.

"צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
אבו מאזן: "הפתרון היחיד - לשוב אל שולחן המו"מ"
הרופאים הצילו את ידו של הפצוע קשה מרקטה באשדוד
מתקפת רקטות על ישראל: פגיעה בבית בבאר שבע
ירי לגוש דן; נתניהו: "שום לחץ בינלאומי לא ישפיע עלינו"

ישראל ברוך קוגן עומד במפעל הצבע השרוף שלו בשדרות. רויטרס
"הצבע היה דבוק לגופם במשך יומיים וגרם להם לכוויות". מפעל "דנבר" בשדרות, לאחר הפגיעה/רויטרס

דויד מנצור, מנהל פינת החי של עיריית שדרות העיד גם הוא על התגובות הנפשיות הקשות של בעלי החיים במקום. "החיות הוותיקות כבר רגילות למצב", הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות, "הן אמנם נכנסות ללחץ אבל לא כמו החיות החדשות שקלטנו לאחרונה. בעלי החיים החדשים נכנסים לסטרס מאוד רציני".

מנצור הוסיף: "החיות הגדולות, כמו הסוסים והחמורים, משתוללים מרוב לחץ וטראומה כשהם שומעים את ה'בומים', היונים והעופות למיניהם קופאים במקום מרוב פחד, אבל הכלבים הם הכי מסכנים בגלל חוש השמיעה המפותח שלהם". יללות בכי, חוסר שקט וחיפוש אחר מקומות מסתור הן בין התופעות השכיחות שמפגינים הכלבים שעה שהם שומעים את קולות הנפץ.

עם זאת, במקרים חריגים ישנם כלבים שמגיבים בבריחת שתן כתוצאה מהחרדה שהם חשים, בריצה היסטרית ובלתי פוסקת עד כדי חריכת הציפורניים וכריות הרגליים, רעידות ואפילו מצוקה נשימתית. "הייתה לי כלבה שבמהלך מלחמת לבנון השנייה קפצה לתוך אמבטיה מלאה במים מרוב לחץ בעת נפילת הקטיושות באצבע הגליל", סיפר ד"ר רענן רפאלי, וטרינר מקריית שמונה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ילדים תופסים מחסה בצינור בטון בזמן אזעקת צבע אדום ליד אשדוד. יולי 2014. רויטרס
"הכלבים הכי מסכנים בגלל חוש השמיעה המפותח שלהם". ילדים תופסים מחסה בזמן אזעקה באשדוד/רויטרס

"אם תופעות החרדה הן קלות יחסית, אז בעל הכלב יכול לעזור לכלב שלו בעצמו", הוסיף רפאלי, "אפשר לחבק, ללטף, לדבר ולהרגיע. במובן הזה הכלבים הם כמו בני אדם וגם הם צריכים שיעניקו להם ביטחון. יש בעלי כלבים שגם מרחיקים אותם מקולות הנפץ באמצעות הכנסתם לחדרים השקטים יותר בבית, אבל כלבים שסובלים מחרדה קיצונית זקוקים להתערבות ממשית של רופא וטרינר".

רפאלי הסביר כי קיימים כדורי הרגעה וזריקות הרגעה שניתן לתת לכלבים, ויכולים לעזור במקרי חרדה. הטיפול הספציפי נבחר על ידי הווטרינר בהתאם למצב החרדה של בעל החיים. "אם הכלב בחרדה ממש קיצונית, אנחנו יכולים לעזור גם עם תרופות חזקות, אפילו עם פרוזאק", הוסיף.

מאז תחילת הירי מרצועת עזה בימים האחרונים, נרשמה בעמותת "תנו לחיות לחיות" עלייה של 20-30% במספר הקריאות לסיוע לבעלי חיים, רובן מדרום הארץ. אתי אלטמן סיפרה כי החרדה הנפשית אינה מסתכמת רק בהתנהגות בלתי שגרתית. "אנחנו כל הזמן מקבלים הודעות על כלבים שברחו מהפיצוצים והטילים, ואיבדו את דרכם הביתה או שננטשו על ידי בעליהם", סיפרה. לדבריה, קריאות מסוג זה מגיעות בעיקר משדרות, אשקלון ובאר שבע.

"בגלל שאנחנו נמצאים בחופשת הקיץ, הכלבייה שלנו בתפוסה מלאה בגלל כלבים שהושארו בארץ למשמורת על ידי בעליהם שטסו לחו"ל", הוסיפה, "מאותה סיבה שאנשים יוצאים עכשיו לחופשות שלהם, גם מספר האימוצים בעונה הזאת הוא קטן מאוד. אין לנו מקום לקלוט את הכלבים והחתולים המסכנים מהדרום ואנחנו לא יודעים מה לעשות. הלב שלנו פשוט נשבר, אבל איפה נשים אותם?".

בימים האחרונים, יצאה העמותה בקריאה לציבור לפתוח את ביתם וליבם ולהתנדב לשמש כ"משפחות אומנה", על מנת שיהיה ניתן לפנות את כלביית העמותה לטובת קליטת כלבים מהדרום. כל המעוניין לסייע ל"תנו לחיות לחיות" מתבקש לפנות לאתי אלטמן בכתובת הדואר האלקטרוני eti@letlive.org.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully