וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע "צוק איתן", היום השני: עדכונים שוטפים

נמשך הירי מהרצועה למרכז הארץ; מטח רקטות נורה לעבר דימונה. בשעות הערב, חיל האוויר התקיף כ-80 מטרות בעזה. מאז החל המבצע טופלו 9 פצועים קל ו-59 הוגדרו נפגעי חרדה

צילום: יותם רונן, שי מכלוף, שלומי גבאי דובר צה"ל, רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

00:06 צוותי מגן דוד אדום חילצו לפני זמן קצר (רביעי) שלושה בני אדם שנלכדו ברכב לאחר שהתנגשו בעמוד חשמל בכניסה לאשקלון. החובשים העניקו טיפול רפואי לפצועים, בהם אישה בת 37 שנפצעה בינוני, עם חבלות בטן, וגבר ואישה כבני 30 שנפצעו באורח קל.

23:56 נפילת רקטה אותרה הערב ברפת בקיבוץ בתחומי המועצה האזורית באר טוביה. כמה פרות נפגעו מנפילת הרקטה, ונזק נגרם למקום. לא דווח על בני אדם שנפצעו. כוחות חירום הוזעקו לזירה.

23:53 נהג שנבהל מאזעקה נכנס לפני זמן קצר בעמוד חשמל בצומת הכניסה לאשקלון. ברכב שלושה לכודים.

23:48 לפחות 20 בני אדם נפגעו הערב בהפצצת בית הארחה בחוף העיר חאן יונס, בדרום רצועת עזה – כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא". טרם התברר אם בין הנפגעים יש הרוגים.

23:41 שגרירי מדינות הליגה הערבית באו"ם קראו הערב לקיום דיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע למצב ברצועת עזה, במהלך פגישה שערכו עם יו"ר המועצה, שגריר אוגנדה באו"ם, יוג'ין ריצ'רד גסאנה - כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. "ביקשנו מנשיא הוועדה להתייחס למצב החמור בעזה ולהביא לעצירת האלימות הישראלית והענישה הקולקטיבית של העם הפלסטיני", הסביר השגריר הכוויתי, מנסור אל-קטיבי. נשיא הוועדה טרם השיב לבקשת המדינות הערביות, אך הבטיח כי "יעביר אותה הלאה".

23:36 בחצי שעה האחרונה שוגרו כ-30 רקטות, רובן לאזור קריית מלאכי. רקטות נוספות שוגרו לעבר אזור נתיבות ולמועצות האזוריות שדות נגב ויואב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

23:32 כיפת ברזל יירטה ארבע רקטות באזור קריית מלאכי. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

23:26 מערכת כיפת ברזל יירטה לפני זמן קצר רקטה בשמי אשדוד. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

23:17 מצרים תפתח מחר את מעבר רפיח בגבול רצועת עזה – כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". לפי הדיווח, המעבר ייפתח על מנת לאפשר פינוי פצועים. טרם התברר אם יותר מעבר בני אדם או סחורות.

23:11 שתי רקטות נפלו לפני זמן קצר בשטחים פתוחים במועצה האזורית שדות נגב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

23:07 מערכת כיפת ברזל יירטה לפני זמן קצר רקטה באזור נתיבות. רקטה נוספת יורטה בשמי קריית מלאכי. אין נפגעים.

23:00 לפחות עיתונאי אחד נהרג לפני זמן קצר בהפצצת צה"ל על מכונית בעיר עזה – כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא". לפי הדיווח, במכונית היו שמונה עיתונאים. טרם התקבל אישור רשמי לדיווח, וטרם התברר מצבם של שבעת העיתונאים הנותרים.

22:22 בשל החשש לחדירה לקיבוץ זיקים, כוחות צה"ל עורכים כעת סריקות נרחבות לאיתור מחבלים. התושבים מתבקשים להמשיך להסתגר בבתים.

22:18 קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שוחחה הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגינתה בפניו "ללא הסתייגות" את ירי הרקטות לעבר ישראל – כך מסר דובר הממשלה הגרמנית.

22:08 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח הערב עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ועדכן אותו בנוגע למבצע "צוק איתן" ובירי הרקטות לעבר ישראל מעזה. הולנד הביע את "הסולידריות של העם הצרפתי" עם ישראל, והוסיף: "על הממשלה הישראלית לנקוט בכל הצעדים על מנת להגן על אזרחיה מפני מעשים כאלה". כמו כן, הדגיש הולנד את הצורך "להימנע מהסלמה באלימות בין הצדדים".

21:58 חשש מחדירה לזיקים, במועצה האזורית חוף אשקלון. שני צוללנים חמושים זוהו לפני זמן קצר מתקדמים לשטח ישראל. התושבים התבקשו להסתגר בבתים.

21:53 כמה בני אדם נפגעו לפני זמן קצר בהפצצת צה"ל במטה "הסהר האדום" במזרח ג'בליה, בצפון רצועת עזה – כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא". כמו כן, דווח כי מטוסי חיל האוויר הפציצו את ביתו של חבר בהנהגת גדודי עז א-דין אל-קסאם, אימן מנסור, בעיר, אולם טרם דווח על נפגעים.

נפילת רקטה בגלריה לאמנות במועצה האזורית שער הנגב, יולי 2014. נועם מושקוביץ
המועצה האזורית שער הנגב, היום/נועם מושקוביץ

21:40 מניין ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה עלה הערב ל-53 – כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". זאת, לאחר שאישה ובתה ת ה-11 נהרגו בהפצצת חיל האוויר בשכונת א-סלאם ברפיח. כמו כן, דווח עד כה על 465 פצועים מאז תחילת מבצע "צוק איתן".

21:26 שגריר ערב הסעודית לאו"ם, עבדאללה אל-מועלימי, קרא היום לפעולות ישראל ברצועת עזה "ברבריות", והדגיש כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני נותר סוגיה מרכזית במזרח התיכון.

21:10 פצמ"רים נורו הערב לעבר כיסופים. צה"ל הגיב באש טנקים.

21:05 צבא מצרים העלה הערב את הכוננות ביחידות המוצבות בגבול עם ישראל ובגבול עם רצועת עזה – כך דווח באתר "עזה עכשיו". כמו כן, דווח כי בוטלו את חופשות החיילים.

21:02 על רקע האירועים הביטחוניים, משרד הכלכלה מפעיל החל מהערב חדר מצב למתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום המפוקחים, זכויות וחובות עובדים בחירום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים, מידע על תעריפי מוצרים בפיקוח בחירום ונושאים נוספים. המוקד יפעל בין השעות 7:30 ועד 20:00 ומספרו: 1800-201-180.

21:01 ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר היום כי טורקיה "תמשיך לצאת נגד האלימות הישראלית נגד העם הפלסטיני". ארדואן אמר את הדברים בעצרת לקראת הבחירות לנשיאות באנטוליה, והוסיף: "ישראל מפציצה אנשים חסרי הגנה", תוך מתיחת ביקורת חריפה על מועמד נוסף במירוץ לנשיאות שטען כי יש לשמור על משוא פנים בסוגיה הפלסטינית.

20:54 נשיא המדינה, שמעון פרס, ערך הערב ראיון מדיני בטחוני מיוחד לרשת CNN. בראיון הסביר הנשיא את עמדתה של ישראל בכל הנוגע להגנה על תושבי ישראל. "כל עוד חמאס ימשיך לירות על אזרחי ישראל בטילים קצרי טווח וארוכי טווח המבצע בעזה יימשך", אמר פרס. "עד כה נורו על אוכלוסייה אזרחית בישראל, על אימהות, על אלפי ילדים מעל 300 טילים. זהו מצב בלתי נסבל ובלתי אפשרי. חמאס משתמש באזרחים ומסכן את חייהם ועליו לדעת כי אם יימשך הירי אנו לא שוללים גם כניסה קרקעית".

20:50 ארצות הברית קראה היום לישראל ולפלסטינים להגיע לרגיעה במצב ברצועת עזה, והביעה דאגה בנוגע לביטחון אזרחים בשני הצדדים. דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן סאקי, מסרה כי שר החוץ, ג'ון קרי, שוחח מוקדם יותר היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ותכנן לשוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. סאקי הוסיפה: "אנו קוראים לכל הצדדים למנוע הסלמה של המצב".

20:39 90 רקטות שוגרו במהלך היום לעבר יישובי הדרום. 21 מהן יורטו באמצעות מערכת "כיפת ברזל".

20:33 מניין ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה עלה ל-51 – כך דווח לפני זמן קצר בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". לפי הדיווח, 451 בני אדם נפצעו מתחילת מבצע "צוק איתן" כתוצאה מתקיפות צה"ל.

20:30 צוותי מגן דוד אדום הערוכים בכוננות גבוהה העניקו טיפול רפואי ל-68 בני אדם, בהם תשעה פצועים קל שנפגעו במהלך ריצה למרחבים מוגנים ופונו באמבולנסים של מד"א לבתי החולים. בנוסף, 59 נפגעי חרדה טופלו ברחבי הארץ.

20:28 חיל האוויר התקיף בשעה האחרונה כ-80 מטרות ברצועת עזה. בכלי התקשורת הפלסטיניים דווח על תקיפות ברפיח, בבית קברות הנמצא ליד כיכר "פלסטין" שבעיר עזה, ובשטח פתוח ממערב לעיר. כמו כן, לפי הדיווחים, שני בני אדם נהרגו ואדם נוסף נפצע בהפצצה של חיל האוויר על בית משפחת חמד בבית חאנון, שבצפון הרצועה.

20:26 רקטה ששוגרה הערב אל עבר רחובות יורטה ממערב לעיר. שריפה משרידיה שנפלו ארצה. כוחות כיבוי במקום.

20:19 שלוש מתוך שבע רקטות ששוגרו הערב מרצועת עזה יורטו מעל שמי דימונה. ארבע נוספות נפלו בשטחים פתוחים בסביבות העיר.

20:10 גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודיע כי ירה לראשונה לעבר הכור הגרעיני בדימונה - כך דווח באתר "עזה עכשיו".

20:07 חיל האוויר תקף לפני זמן קצר משגר רקטות במרכז רצועת עזה. כמו כן, דווח כי כוח צה"ל פועל בצפון הרצועה.

שיגור מצפון רצועת עזה, יולי 2014. בן קלמר
שיגור מצפון רצועת עזה, היום/בן קלמר

20:00 מערכת כיפת ברזל יירטה לפני זמן קצר רקטה בשמי אשקלון. זאת, בפעם השלישית תוך דקות ספורות. לא דווח על נפגעים.

19:59 גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו לפני זמן קצר אחריות על הירי לעבר דימונה. לטענתם, נורו שלושה טילים מסוג 75M לעבר העיר. דווח על ירי של שבע רקטות, שלוש מהן יורטו בשמי דימונה.

19:55 סוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא" דיווחה הערב כי צה"ל פרץ לשידור מקומי פלסטיני בדרום רצועת עזה ושלח מסר מאיים להנהגת חמאס.

19:52 מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר שלוש רקטות שנורו לכיוון דימונה. ארבע רקטות נוספות נחתו בשטחם פתוחים. לא דווח על נפגעים או על נזק. זאת לאחר שנשמעה אזעקה באזור, לראשונה מאז תחילת סבב ההסלמה הנוכחי.

19:50 מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר שתי רקטות שנורו לעבר אשקלון. רקטה נוספת נחתה בשטח פתוח. כמו כן, רקטה נחתה בשטח פתוח באזור זיקים ונוספת באזור שדרות. כתוצאה מהנפילה באזור זיקים פרצה שריפת קוצים במקום, וכוחות כיבוי אש הוזעקו.

19:46 לראשונה בסבב ההסלמה הנוכחי, אזעקה נשמעה לפני זמן קצר באזור דימונה וירוחם. טרם דווח על נפילת רקטה או על יירוט.

19:33 בעקבות המצב הביטחוני, בית משפט השלום בבאר שבע יקיים החל ממחר (חמישי) ועד להודעה חדשה דיוני הארכות מעצר בכלא "אשל". מבית המשפט נמסר כי זאת על מנת להימנע משינוע מספר רב של אסירים וסוהרים בכבישי הארץ, לאור החשש לפגיעה בחיי אסירים ועצורים בעת תנועה מבתי הסוהר לבתי המשפט.

19:29 שלושה בני אדם נהרגו לפני זמן קצר מתקיפת חיל האוויר בבית חנון – כך לפי דיווח בכלי התקשורת הפלסטיניים.

19:28 עקב המצב הביטחוני ובתיאום עם גורמי ביטחון החליטו הערב כל חברות התחבורה הציבורית להפסיק את פעילות חלק מקווי הלילה בין חדרה לבאר שבע. קווי הלילה בצפון הארץ, באילת, במטה בנימין, ביהודה ושומרון וכן מבאר שבע לתל אביב יפעלו כסדרם.

19:21 פיקוד העורף הנחה הערב את הרשויות להתכונן לפתיחת מקלטים בכל אזורי הארץ בחיפה ומדרום לה.

19:02 מערכת כיפת ברזל יירטה לפני זמן קצר רקטה שנורתה לעבר המועצה האזורית חוף אשקלון. אין נפגעים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

18:45 רקטה שנורתה משטח רצועת עזה פגעה לפני זמן קצר בבניין המשמש כגלריה בתחומי המועצה האזורית שער הנגב. לא דווח על נפגעים, אולם נגרם נזק למבנה. רקטה נוספת נחתה בבניין מגורים, וגם במקרה זה לא דווח על נפגעים.

18:42 ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי. נתניהו אמר במהלך השיחות כי "אף מדינה לא הייתה מסכימה לעמוד בפני התקפות טילים בלתי פוסקות וניסיונות חדירה מהים ובמנהרות. חמאס מבצע פשע מלחמה כפול כשהוא מנסה לפגוע בצורה מכוונת באזרחי ישראל ומשתמש באוכלוסייה האזרחית של עזה כמגן אנושי". עוד הוסיף נתניהו כי חמאס מוכר בעולם כארגון טרור וכי על הקהילה הבינלאומית לגנות בתקיפות את הירי המתמשך של חמאס ושל ארגוני הטרור האחרים לעבר ישראל.

18:30 יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אמר היום לפעילי הארגון על רקע הלחימה ברצועת עזה: "עד שייעצר הכיבוש, חיפה תופצץ". משעל טען כי "האנשים במסגד אל-אקצא שמחים כאשר נופלים טילי בירושלים", אך הוסיף: "נתניהו מנהיג אתכם מכישלון לכישלון. הכריחו את ההנהגה להפסיק את האלימות. המלחמה נכפתה עלינו, לא בחרנו בה. נתנו את האפשרות לאו"ם, לאירופים, לערבים, לארגונים הבינלאומיים ולגורמים רבים – ואין לנו אלא להגן על עצמנו".

18:25 רקטה נפלה לפני זמן קצר בשטח המועצה האזורית שער הנגב. לא ידוע על נפגעים.

18:23 יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אמר היום (רביעי) לפעילי הארגון על רקע הלחימה ברצועת עזה: "היעדרות שלושת המתנחלים הגיעה בעקבות הזעם הפלסטיני". משעל גינה את רצח הנער מוחמד אבו חדיר ואת הכאתו של בן דודו, טארק, אותה הגדיר "פשע נגד האנושות". משעל הוסיף: "נתניהו מביע את תוקפנותו כלפי חוץ וכלפי פנים, וכעת הוא מפנה את תוקפנותו כלפי עזה. אם העולם רוצה לעצור את הדם ואת ההסלמה – על נתניהו להפסיק את האלימות ברצועת עזה, בגדה המערבית וישראל. הפלסטינים לא יכולים לחיות תחת תוקפנות. הכיבוש הישראלי הוא הכיבוש האחרון בעולם. אנו לא רוצים הסלמה. אנו רוצים שקט".

עזה במהלך תקיפות של חיל האוויר הישראלי, יולי 2014. רויטרס
פלסטינים בזמן תקיפת צה"ל. רצועת עזה, היום/רויטרס

18:15 דובר משרד החוץ של מצרים, בדר עבד אלטי, הבהיר היום בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית כי קהיר לא השתתפה במאמצי גישור בין ישראל לחמאס, על רקע הלחימה ברצועת עזה וירי הרקטות לעבר ישראל. "המאמצים הדיפלומטיים המצריים נעשים במטרה להפסיק באופן מידי את מעשי האלימות של ישראל ולעצור את סבבי הנקמה. מאמצים אלה לא הניבו תוצאות עד כה".

18:12 יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אמר היום לפעילי הארגון על רקע הלחימה ברצועת עזה: "אתם מייצרים את הניצחון". משעל הוסיף: "לפני זמן קצר, שמעתי את העמדה האמריקאית המגנה את חמאס ואת ההתנגדות הפלסטינית. היא מתרצת את המכות הישראליות באלימות של חמאס. השקט שהיה בגדה המערבית וברצועת עזה הוא לא טבעי, כי אנו חיים תחת כיבוש. נתניהו עושה את כל הפשעים וכל הטרור נגד עמנו. הוא מנסה לכפות את הסטטוס קוו, לייהד את ירושלים, מחזק את ההתנחלויות. הוא מתגרה בעם שלנו. כמו כן, נתניהו הביא את המו"מ לדרך ללא מוצא".

18:08 שלוש רקטות נפלו לפני זמן קצר בשטחים פתוחים במועצה האזורית מרחבים. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית שדות נגב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

17:56 יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, האשים היום את ישראל בביצוע "רצח עם" ברצועת עזה, שם לפי דיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים נהרו לפחות 43 בני אדם. "זהו רצח עם", אמר אבו מאזן במהלך פגישת חירום של ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, "מותן של משפחות שלמות הוא רצח עם שמבוצע על ידי ישראל נגד עמנו הפלסטיני".

17:49 רקטה נפלה לפני זמן קצר בשטח פתוח במועצה האזורית יואב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

17:48 הפלסטינים מדווחים כי במהלך תקיפות צה"ל היום ברצועת עזה, נפגע ביתו של מפקד צפון רצועת עזה בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, אחמד ע'נדור. על פי הדיווחים נפגע גם ביתו של פעיל נוסף.

17:48 מחנה הקיץ של תנועת הצופים ביער עופר, "צפונבורי", בוטל היום בשל המצב הביטחוני, על פי החלטת המועצה האזורית חוף כרמל. ביומיים האחרונים נשמעו אזעקות אמת והיו נפילות באזור. כ-2,000 החניכים הושבו לבתיהם בהסעות. בשעה זו מתקיים דיון הערכת מצב במועצה, אז יוחלט על המשך ההיערכות למצב הביטחוני.

17:38 רקטה פגעה לפני זמן קצר בבית במועצה האזורית אשכול. לא דווח על נפגעים, אך נגרם נזק רב. שתי רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים.

17:38 שר האוצר יאיר לפיד ושר הפנים גדעון סער החליטו היום על העברת סיוע מידי בהיקף של 15 מיליון שקלים לרשויות המקומיות בדרום הארץ, אשר נאלצות להתמודד עם הוצאות בלתי צפויות בעקבות "צוק איתן". הסיוע לרשויות יועמד בגין פעולות חירום מוניציפאליות בלתי צפויות ופעולות רכש והצטיידות חיונית בנושא חרום.

17:34 צוותים של מגן דוד אדום הוזעקו לטפל בכמה נפגעי חרדה באזור חולון, בעקבות ירי הרקטות לאזור בשעה האחרונה. לפני זמן קצר, שתי רקטות יורטו בשמי גוש דן ורקטה שלישית נחתה בשטח פתוח. לא דווח על נזק או על פצועים.

17:31 כ-70 רקטות נורו החל משעות הבוקר לעבר יישובי הדרום. שש פצצות מרגמה נפלו בתחומי המועצה האזורית אשכול. בנוסף, כיפת ברזל ביצעה 17 יירוטים בכל רחבי הארץ.

17:24 פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי קיבלו לפני זמן קצר אחריות על ירי הרקטות לעבר גוש דן. שתי רקטות יורטו ורקטה נוספת נחתה בשטח פתוח, ללא נפגעים ומבלי שנגרם נזק.

17:11 שתי רקטות יורטו לפני זמן קצר בשמי גוש דן, ורקטה שלישית שנורתה לאזור נחתה בשטח פתוח. קודם לכן, נשמעה אזעקה באזור חולון, בת ים ואזור. לא דווח על נפגעים או על נזק.

16:54 רקטה שנורתה לכיוון בית שמש יורטה לפני זמן קצר בשמי מטה יהודה. אין נפגעים.

16:52 תנועת הרכבות בקו שדרות-אשקלון הושבתה היום בהוראת משרד הביטחון. משרד התחבורה העמיד שירותי הסעות בחינם בתחנת שדרות לטובת התושבים. כמו כן, נמסר ממשרד התחבורה כי יפעלו להמשיך את נסיעות החינם ברכבת לתושבי שדרות והאזור עד להודעה חדשה.

16:50 ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) התייחס למבצע "צוק איתן" במשדר וואלה! חדשות, ואמר: "רקטות שמכוונות לאזרחים כדי לפגוע בהם זה פשע מלחמה, זה טרור, ואת הטרור הזה צריך לעצור. כי החובה הראשונה של מדינה זה להגן על האזרחים שלה". לדבריו, "פתרון השורש הוא רק פתרון מדיני. הפתרון חייב להיות דרך הרשות הפלסטינים, ככה שעזה על שני מיליון תושביה יהיו חלק מהפתרון מול אבו מאזן והרשות הפלסטינית". הורוביץ הוסיף כי "אני מיד הייתי פותח ביוזמה מדינית לצד המבצע הזה כדי שיהיה אופק ליהודים וערבים פה".

שריפה בקיבוץ ניר עם, יולי 2014. רויטרס
שריפה בשטחי המועצה האזורית שער הנגב, היום/רויטרס

16:37 הפעילויות שתוכננו למחר בחופי "חמישי חוףשי", של רשות הטבע והגנים, בוטלו בעקבות המצב הביטחוני. הכניסה לחופים בגנים הלאומיים אכזיב, בית ינאי, פלמחים ואשקלון עדין תהיה בחינם, אך פעילויות החינוך וההסברה שתוכננה בהם לא יתקיימו.

16:36 בית החולים קפלן ברחובות החל בשעה האחרונה בהעברת שתי מחלקות, טיפול נמרץ לב וניתוחי לב, אל בניין הילדים החדש והממוגן. פעילות מחלקת דיאליזה תועתק לבית חולים השרון בפתח תקווה. זאת, בהתאם להנחיות פיקוד העורף, היות ובית החולים נמצא בטווח של 40 קילומטרים מרצועת עזה

16:33 חמישה בני משפחה נהרגו היום ממתקפת צה"ל במחנה הפליטים מראזי שבמרכז רצועת עזה – כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". לפי הדיווח, בין ההרוגים, ילד בן ארבע, ילד נוסף שגילו לא נקבע ואמם של השניים.

16:30 לימודים, מבחנים, בחנים ואירועי תרבות לא יתקיימו באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע עד יום שבת הקרוב. במידה והמצב הביטחוני יאפשר זאת ויוחלט על חזרה לפעילות מלאה ביום ראשון, יחלו הבחינות ביום שלמחרת. כמו כן, מוקד של השירות הפסיכולוגי לסטודנטים זמין לסיוע מידי לסטודנטים וחברי סגל החשים חרדה ולחץ, בטלפון 08-6461088 או בכתובת דואר אלקטרוני psychserv@bgu.ac.il.

16:29 שש רקטות התפוצצו לפני זמן קצר במועצה האזורית אשכול. נזק נגרם למבנים ולכביש ונגרמה הפסקת חשמל. אין נפגעים.

16:27 עיריית הרצליה הודיעה כי בעקבות המצב הביטחוני ומתוך דאגה לשלום התושבים יבוטל מחר האירוע "ילדים יוצרים", אשר הי מתוכנן להתקיים ב"שער העיר".

16:27 החל מהלילה נהרגו ברצועת עזה 19 בני אדם - כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". לפי הדיווח, מניין ההרוגים מאז תחילת המבצע הגיע ל-40. כמו כן, יותר מ-350 בני אדם נפצעו.

16:26 זוהתה לפני זמן קצר נפילת רקטה בשדה חקלאי במועצה האזורית מרחבים. אין נפגעים.

16:17 אגודת "יד ביד" מפעילה מוקד טלפוני, "אוזן קשבת", לנפגעי טראומה או חרדה. המוקד פעיל בכל שעות היום. לייעוץ התקשרו: 050-5967026 או 03-6204999.

16:16 שרת המשפטים ציפי לבני, אמרה במשדר וואלה! חדשות: "אני לא מתונה בכל מה שנוגע לחמאס. ברגע שהם תוקפים אותנו, מדובר בארגון טרור איסלאמיסטי שלא מקבל את קיומנו כאן, וצריך לתקוף אותו בכוח". לבני התייחסה לתהליך השלום, והוסיפה: "אנחנו צריכים לראות איך אפשר ואם אפשר לחדש את התהליך. אני תמיד בעד שמירת קשר".

16:13 שגרירות ארצות הברית בישראל נסגרה למשך היום "בשל המצב הביטחוני בתל אביב" – כך נמסר בהודעה רשמית מטעם השגרירות. מקרי חירום יישקלו באופן פרטני, אולם שירותי הוויזות והשירותים לאזרחים אמריקניים לא יפעלו כרגיל. כמו כן, עובדי השגרירות קיבלו הוראה להישאר בבתיהם.

16:08 צה"ל תקף החל משעות הבוקר כ-130 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. מתחילת המבצע, הותקפו יותר מ-550 יעדים. בין המטרות שהותקפו היום, 31 מנהרות טרור, 60 משגרים מוטמנים, מוקדי פעילות טרור ואתר לאחסון אמצעי לחימה. כמו כן, תקף צה"ל את בתיהם של 12 פעילים בכירים של חמאס, אשר שימשו כתשתיות פיקוד ושליטה של הארגון.

אדם ליד שריפה שנגרמה מנפילת רקטה באזור שדרות, מבצע "צוק איתן", יולי 2014. רויטרס
אדם ליד שריפה שנגרמה מנפילת רקטה, היום/רויטרס

15:56 ארבע רקטות נפלו לפני זמן קצר בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

15:41 ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בצהריים כי "הפעולה תתרחב ותימשך עד שהשקט יחזור". בתום התייעצות ביטחונית, אמר ראש הממשלה כי "צה"ל ערוך לכל האפשרויות, חמאס ישלם מחיר כבד על הירי לעבר אזרחי ישראל, שביטחונם קודם לכל". לדבריו, "כולנו מאוחדים במשימה לפגוע בארגוני הטרור ולהשיב את השקט. אני מודה בשם אזרחי ישראל לכל חיילי צה"ל ולאנשי השב"כ שמשתתפים במבצע".

15:28 חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) ואמרה כי דמם של תושבי תל אביב "אינו סמוק יותר משל תושבי שדרות. יש כאן סוגייה שהיא משותפת לכל אזרחי ישראל". במשדר וואלה! חדשות הוסיפה יחימוביץ' כי אי אפשר להתעלם מכך שנתניהו נוהג עכשיו באחריות, "ומפגין סבלנות ואיפוק. גם אם יש לנו זכות מלאה להגן על תושבי הדרום ולהרוס את תשתיות חמאס, כל פעולה צריכה להתקבל בקור רוח. כל עוד הוא מתנהג ככה הוא יקבל גיבוי מלא ממפלגת העבודה".

15:18 משרד החינוך הודיע כי עקב המצב הביטחוני, תלמידים באזורים הנמצאים בטווח ירי הרקטות שלא ייגשו למועד ב' בבחינת הבגרות במתמטיקה שתתקיים מחר, יוכלו לגשת למועד ג', שיתקיים ב-7 באוגוסט.בנוסף, פתח המשרד מוקד טלפוני לשאלות בנושא בחינת הבגרות, שמספרו 02-5604222

14:50: ארגון החמאס הודיע כי ירה רקטה מסוג R160 לכיוון חיפה. זמן קצר קודם לכן נשמעה אזעקה בזכרון יעקב, ודווח על שתי נפילות בשטחים פתוחים: האחת במועצה האזורית חוף הכרמל והשנייה בצפון השרון.

14:45: אדם נפצע באורח קל כשנפל בעת הריצה למרחב מוגן בזכרון יעקב, ומטופל במקום.

14:36: שתי רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית חוף הכרמל. לא ידוע על נפגעים או על נזק. אזעקה נשמעה לפני כן בזכרון יעקב.

14:19: שריפה פרצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול בשל רקטה שנורתה מרצועת עזה לשטח ישראל. לא ידוע על נפגעים.

14:16: שתי רקטות ששוגרו מרצועת עזה לשטח ישראל יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בשמי העיר שדרות. לא ידוע על נזק או על נפגעים.

13:31: דובר משרד הבריאות בעזה, ד"ר אשרף אלקדרה אמר כי 32 בני אדם נהרגו בתקיפות צה"ל היום ברצועה. הוא הוסיף כי ישנם 92 פצועים.

13:20: שתי רקטות התפוצצו לפני זמן קצר: האחת בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב, אין נפגעים אך יש שריפה במקום. השניה במועצה האזורית חוף אשקלון, אין נפגעים אך נגרם נזק ללול.

13:12: יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט אמר כי כוחות חיל האוויר "מתקיפים מכה כואבת על חמאס". בסיור בדרום הוסיף בנט: "אני מודיע למחבלי החמאס ולמפקדים - אנחנו נגיע גם אליהם. המטרה שהצבנו לעצמינו היא אפס טילים על מדינת ישראל. צריך לומר שבהגנה לא מנצחים מלחמות".

חיילים ביד מרדכי. יולי 2014. בן קלמר
חיילים ביד מרדכי/בן קלמר

12:54: רקטה שנורתה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

12:19: שבע רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים במועצות האזוריות שדות נגב, מרחבים, אשכול וחוף אשקלון. כמו כן אותרה נפילה בסמוך לעיר אופקים. בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

12:18: גורם צבאי בכיר אמר כי מערכת "כיפת ברזל" רשמה יותר מ-90% הצלחה מתחילת מבצע "צוק איתן". לדבריו, מתוך כ-180 רקטות שנורו לעבר ישראל, 27% היו מכוונים לעבר שטח בנוי. ומתוכן, 6 רקטות פגעו בקרקע.

12:15: אלמונים ריססו כתובות גרפיטי ברחוב הרברט סמואל ובשדרות המאירי בירושלים, שבהן נכתב: "מוות לערבים" ו"תג מחיר". המשטרה פתחה בחקירה.

תקיפה בעזה במסגרת מבצע צוק איתן. יולי 2014. AP
תקיפה בעזה/AP

11:58: אזעקה נשמעה לפני זמן קצר באזור אשדוד, במועצה האזורית באר טוביה, במועצה האזורית חוף אשקלון ובמועצה האזורית אשכול. טרם דווח על נפילות.

11:43: הפלסטינים מדווחים כי צה"ל הרג שני בני אדם במהלך תקיפה של במחנה הפליטים נוסיראת במרכז רצועת עזה.

11:37: דובר ארגון אונר"א ותושב עזה, עדנאן אבו חסנא אמר כי אתמול הייתה יותר תנועה ברחובות "אבל היום אף אחד בעזה לא יוצא מהבית, הרחובות ריקים". לדבריו, "האבדות הבוקר ואתמול היו קשות מאוד - שבעה ילדים נהרגו ושלוש נשים. המצב מתדרדר כל שעה וכל שנייה".

11:36: ראש העיר באר-שבע רוביק דנילוביץ קרא לממשלה לפעול בדחיפות לגיבוש מנגנון פיצוי ושיפוי מידי למגזר העסקי בדרום הארץ. "חשוב שהממשלה תמצא פתרון הולם לעסקים הקטנים והבינוניים הנפגעים כלכלית נוכח האירועים הביטחוניים".

11:19: כביש 4313, שנחסם לתנועה לפני כשעה מצומת שער ירושלים לכיוון דרום בשל המצב הביטחוני, נפתח לתנועה.
11:13: 58 בני אדם נפגעו מאז ראשיתו של מבצע "צוק איתן" – כך נמסר ממד"א. בין הנפגעים שבעה באורח קל, שנפצעו במהלך ריצה למרחבים מוגנים ו-51 נפגעי חרדה.

11:05: ממשלת ירדן פרסמה הודעת גינוי לישראל שבה היא דורשת ממנה להפסיק לאלתר את פעולותיה הצבאיות ברצועת עזה. דובר משרד החוץ הירדני, ד"ר מוחמד אל-מומני, אמר כי אין הצדקה לפעולה, וקרא לישראל "להימנע מכל הסלמה והסתה".

תושבי תל אביב מסתתרים בזמן אזעקה בעת שיגור רקטות לעבר העיר – 9 ביולי 2014. רויטרס
נהגים שעצרו בצד הדרך בזמן האזעקה בגוש דן, הבוקר/רויטרס

10:52: שלוש רקטות יורטו בשמי אשדוד ואשקלון. לא דווח על נפגעים או על נזק.

10:50: ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר כי חיי השגרה בעיר צריכים להימשך תור ערנות ודריכות". בראיון למשדר וואלה! חדשות הוסיף חולדאי: "גם אם תהיה פגיעה בתל אביב, ויכול להיות שזה יקרה, אז אנחנו ערוכים ומוכנים כדי לטפל בבעיה בהתאם. אנחנו חיים את כל חיינו כשגרה, ויחד עם זה פתחנו את פתחנו את חמ"ל החירום ואת כל המקלטים. לא ביטלנו שום אירוע, ואנחנו מקבלים אינפורמציה ותדרוכים מפיקוד העורף, ומוסרים לציבור את מה שצריך".

10:44: חבר הכנסת אלי ישי, יו"ר הועדה למוכנות העורף, אמר הבוקר כי ישראל חייבת לעשות "כל שניתן להבטחת ביטחון אזרחיה". לדבריו, "יכולותיהם הטכנולוגיות של המחבלים באמצעי הלחימה, הדיוק ומרחקי השיגור השתכללו בכל סבב לחימה ולכן מחובתנו לקדם פעולה שתחזיר את עזה 40 שנה אחורנית בכל הקשור לתשתיות, טכנולוגיה ועוד. למדינה יש היכולת לעשות כן והמציאות מחייבת זאת".

10:40: השר ישראל כץ התייחס במשדר וואלה! חדשות לירי הרקטות מרצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן", ואמר: "אחרי אתמול בלילה והבוקר הדברים ברורים - צריך לתת צה"ל הוראה לרוצץ את ראש הנחש. צה"ל יודע טוב מאוד איך עושים את הדברים". לדבריו, "גם מנהיגות החמאס נושאת באחריות ולא מקבלת פטור, היא צריכה לדעת שאנחנו נפעל נגדה בכל דרך. צריך לחסל את ראשי החמאס. אין הנהגה מדינית שם, יש הנהגת טרור". בהמשך דבריו גם אמר כי יש לשקול את האפשרות לנתק את תושבי הרצועה מחשמל.

10:32: גורם במשרד הבריאות הפלסטיני אמר היום כי צה"ל הפציץ יעדים בסמוך לבית החולים האירופי בעיר עזה, ובשל כך מאושפזים רבים לקו בחרדה.

10:20: רקטה שנורתה לעבר ישראל יורטה מעל העיר אשדוד. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נפגעים או על נזק.

10:16: כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים כי צה"ל מפציץ בתים בעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה.

10:14: יותר מ-40 רקטות נורו משעות הבוקר מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. חלק מהרקטות יורטו וחלקן נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה מעל העיר אשדוד.

10:06: כביש 4313, מצומת שער ירושלים לכיוון דרום, חסום כעת (רביעי) לתנועה בשל המצב הביטחוני. מומלץ לנסוע דרך העיר רמלה.

תקיפה בעזה במסגרת מבצע צוק איתן. יולי 2014. AP
ממתינים במקלטים, הבוקר/AP

09:58: שר האוצר, יאיר לפיד התייחס הבוקר לפיצויים שיינתנו לנפגעי מבצע "צוק איתן". בוועדת הכספים אמר לפיד: "אנחנו מטפלים בסיוע לכל הניזוקים בהיבט של פיצויים. כבר עתה, יש מאה תביעות על נזקי רכוש בשווי עשרה מיליון שקלים בינתיים. צוותי מס רכוש מגיעים מהר לשטח ומסייעים למי שרכושם נפגע כיצד לפעול. הפיצוי נוכח מצב ביטחוני נבחן בתום המערכה. נטפל בהכל, גם על אובדן ימי עבודה וגם על נזקים ישירים".

09:54: סגן שר הביטחון דני דנון אמר כי חמאס "ירגישו את נחת זרוענו בימים הקרובים". במשדר וואלה! חדשות הוסיף דנון כי ברגע שהתקבלה ההחלטה, "גם אם באיחור, אנחנו מברכים ומגבים את הצבא. גם אנשים בקבינט שדיברו נגד תגובה מבינים היום שההבלגה לא הייתה כוח. אני חושב שצריך לפעול יותר, אנחנו לא פועלים מספיק".

09:48: כלי תקשורת בעזה מדווחים כי צה"ל חיסל רוכב אופנוע בצפון הרצועה. ההרוג זוהה כרפיק אלכפארנה, בן 30. עוד אדם נפצע.

09:34: השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ אמר הבוקר כי מטרת המבצע היא פגיעה קשה בחמאס והמבצע יימשך זמן. "אין זבנג וגמרנו, זו פעולה שתיקח יותר מימים וזה יכול להימשך. הצבא הגדיר לעצמו מטרות בתוך רצועת עזה ומכה חזק את החמאס וצריך לדעת שזה לא ייגמר בימים ולכן צריך אורך רוח וסבלנות".

09:30: אלוף פיקוד צפון לשעבר, יוסי פלד אמר במשדר וואלה! חדשות כי חמאס הבין שההתמודדות מול צה"ל היא בלתי אפשרית מבחינתן ולכן מצאו את הפתרון "שלדעתם פוגע בבטן הרכה שלנו וזה מרכזי אוכלוסייה". הוא העריך כי הירי לגוש דן עוד ימשך, "לכן חשוב שהקהל שומר על קור רוח".

09:15: דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז אמר במשדר וואלה! חדשות כי הירי הוא "תוצאה של הלחץ שמופעל בשעות האחרונות על ארגון החמאס בעזה". עוד הוסיף כי התנהגות הציבור "מאוד חשובה. אנחנו מדגישים שקיום הנחיות פיקוד העורף, הצורך במשמעת שקשורה באזעקות והתנהגות הציבור היא סופר חשובה".

09:14: כעשר רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים במועצות האזוריות אשכול, שדות נגב ומרחבים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

09:12: חברת הכנסת תמר זנדברג קראה במשדר המיוחד של וואלה! חדשות לראש הממשלה לשמור על איפוק. "התפקיד של ממשלה זה לנצל את ההזדמנות המדינית כדי להוציא אותנו מהמצב הזה, כדי שלא נגיע לרגעים שהשאלה על הפרק היא אך ורק צבאית".

09:10: מדובר צה"ל נמסר כי הלילה הותקפו כ-160 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. עד כה מתחילת המבצע נתקפו כ-440 יעדי טרור. בין היעדים שנתקפו הלילה: עשר מנהרות טרור ושש מטרות שלטון.

09:03: המועצה המקומית גדרה הודיעה כי לא יתקיימו היום קייטנות ופעילויות בכל מוסדות החינוך בגדרה, כולל במעונות היום והחינוך המיוחד.

09:01: במהלך פעילות צה"ל הלילה פוצץ ביתו של מפקד חטיבת חאן יונס, מוחמד סנואר. כמו כן פוצצה מנהרה עם אמצעי לחימה ברצועה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

8:56: שתי רקטות התפוצצו בשטח פתוח באשדוד. אין נזק ואין נפגעים.

8:45: הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על הירי לגוש דן.

8:30: 5 רקטות יורטו באזור המרכז. טרם היירוטים נשמעה אזעקה ביישובי גוש דן, בין היתר בתל אביב. כמו כן נשמעו אזעקות ביבנה, מודיעין ובאשדוד.

8:21: שתי רקטות התפוצצו במועצה האזורית אשכול, האחת בשטח פתוח והשניה בשטח חקלאי. אין נפגעים וטרם התברר אם נגרם נזק למשק החקלאי. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב, אין נפגעים ולא נגרם נזק.

8:15: רקטה התפוצצה בשטח פתוח בשער הנגב, אין נפגעים.

נפילה במועצה אזורית אשכול. יולי 2014. יניר יגנה, מערכת וואלה! NEWS
נפילה במועצה אזורית אשכול, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, יניר יגנה

7:35: שירות התעסוקה מסר כי לא תתקיים היום קבלת קהל בלשכות קריית גת, קריית מלאכי, אופקים ורהט. דורשי העבודה יתייצבו בלשכות ביום אחר במהלך חודש יולי וזכויותיהם יישמרו. לשכות התעסוקה באשקלון, באר שבע ושדרות יקיימו קבלת קהל כסדרן.

7:30: עיריית ירושלים הודיעה כי קייטנות ו"בתי הספר של החופש הגדול" של משרד החינוך הפועלים בעיר יפעלו כרגיל, במידה שהם נמצאים באתרים ומבנים שבהם קיים מרחב מוגן בטווח הגעה של עד דקה וחצי.

6:21: רקטה התפוצצה לפני זמן קצר בשטח פתוח במועצה האזורית שדות נגב. לא דווח על נפגעים או על נזק לרכוש. אזעקת "צבע אדום" נשמעה באזור טרם הפיצוץ.

תושבי אשקלון מסתתרים בזמן אזעקה בעת שיגור רקטות לעבר העיר – 8 ביולי 2014. רויטרס
תושבי אשקלון רצים למחסה בזמן אעקה, הבוקר/רויטרס

5:40: רשת אל-אקצא של חמאס דיווחה כי מטוסי חיל האוויר הפציצו בעזה את בתיהם של שניים מחמשת המחבלים שניסו לחדור אתמול לבסיס זיקים וחוסלו על ידי כוחות צה"ל. לא דווח על נפגעים בהתקפה.

3:51: שגרירות ארצות הברית בישראל, הממוקמת בתל אביב, הודיעה הלילה כי היא תפעל במתכונת מצומצמת עד להודעה חדשה, בשל ירי הרקטות לעבר העיר. כמו כן, היא ממליצה למשפחות עובדי השגרירות המתגוררות בתל אביב להישאר בבתיהן, ולהיות בקשר רציף אחת עם השנייה.

1:38: גורמים פלסטיניים דיווחו כי כלי טיס של חיל האוויר הפציצו ברפיח את ביתו של ראאד אל-עטאר, בכיר בעז א-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס. על פי הדיווחים, אל-עטאר לא שהה בביתו בזמן ניסיון החיסול.

1:29: מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה ששוגרה מרצועת עזה לעבר באר שבע. שמונה רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים באזור. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אתמול שוגרו כ-150 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully