וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדרום לתל אביב יש מלחמת התשה

8.7.2014 / 12:40

החדשות הטובות הן, שחמאס לא שיגר עדיין רקטות לגוש דן. החדשות הרעות הן, שכל עוד שהירי לא יחרוג מרדיוס באר-שבע, לישראל – כמו לחמאס – לא יהיה תמריץ לסיים את הלחימה

צילום: טל אנגלנדר, גדעון צנטנר, דובר צה"ל, חטיבת דובר המשטרה, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בבוקר הראשון של מה שמכונה על ידי צה"ל מבצע "צוק איתן", החדשות הטובות הן שחמאס לא שיגר רקטות לאזור גוש דן, ומפגין שליטה מוחלטת ביכולת הירי שלו.

הירי המסיבי אתמול - שהגיע לטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה, ויצא לדרך במקביל למהדורות החדשות המרכזיות בישראל (ולסעודת האיפטאר שמסיימת את צום הרמדאן), נועד, במידה רבה, לשדר מסר מחמאס לישראל: הארגון אינו מעוניין בהסלמה רבתי. וכך גם ישראל. בירושלים ובתל אביב לא שואפים למבצע קרקעי, שיביא להתמוטטות חמאס. רוב התקיפות הלילה בעזה כוונו לשטחים פתוחים, ופגעו בבתי מבוקשים, שהיה צפוי שלא ישהו בבתיהם.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות
נתניהו: חמאס בחר בהסלמה והוא ישלם מחיר כבד
המתיחות בדרום - לייב בלוג עם כל העדכונים החשובים
כיצד להתגונן מהירי? אלו ההנחיות של פיקוד העורף

שיגור רקטות מעזה במבצע עמוד ענן, 2012. AP
תל אביב עדיין לא על הכוונת. שיגור רקטות מרצועת עזה/AP

החדשות הרעות של הבוקר, זהות כמעט לחדשות הטובות, אך נוגעות בעיקר לתושבי הדרום. עד שחמאס לא ישגר רקטות לאזור המרכז, חמאס וישראל לא ימהרו לסיים את סבב הלחימה הנוכחי. חמאס אולי אינו רוצה בהסלמה רבתי, אך מבהיר בכל הזדמנות כי הוא אינו מתכוון להפסיק את האש כל עוד דרישותיו החדשות לא ייענו: פתיחת מעבר רפיח למצרים, העברת משכורות פקידי הממשלה שלו ושחרור כל האסירים מקרב משוחררי עסקת שליט, שנעצרו לאחר חטיפת שלושת הנערים הישראלים. תנאי נוסף, כמובן, הוא חזרה למתווה הפסקת האש מ-2012.

ישראל, מצדה, ממשיכה להתנהל באיטיות ובזהירות, כאילו יורה חמאס על תושבי מדינה אחרת, ההיא, מדרום לגוש דן. התחושה היא שצה"ל לא יגביר את מאמץ הלחימה שלו ולא ישלח כוחות קרקעיים, כל עוד הירי מתמקד בעוטף עזה, ואולי אפילו עד אשדוד ובאר שבע. מכאן שהסכנה הגדולה לאזרחי הדרום ולתושבי עזה, היא שאנו עלולים להיקלע לסוג של מלחמת התשה, שאף אחד מגורמי השליטה בישראל וברצועה לא ימהר לסיימה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
כיפת ברזל משגרת טיל מיירט לעבר רקטות ליד העיר אשדוד – 8 ביולי 2014. GettyImages
מערכת כיפת ברזל משגרת טיל יירוט ליד אשדוד, הבוקר/GettyImages

תחילתו של מבצע "צוק איתן", ואולי אופן ניהולו בשעותיו הראשונות, מעידים על שוני מהותי בהשוואה לאופן ניהול האש ב"עמוד ענן", שהחל בחיסול של אחמד אל-ג'עברי, או למבצע "עופרת יצוקה", באותה התקפה על קורס השוטרים של חמאס.

במידה רבה, השוני הזה נובע מכך שישראל נגררה הפעם לתוך ההסלמה האחרונה, ולא יזמה אותה. הבעיה היא, שההתנהלות הזהירה נושאת משמעות בצד השני, בעזה, שבה אין תחושה ש"בעל הבית השתגע". ואולי להיפך: ישראל, בעל הבית, משדרת חשש אמיתי מפני לחימה.

בינתיים חמאס ממשיך להיערך לקראת השלב הבא של הלחימה. כלומר, שילוב בין שיגורים של רקטות ארוכות טווח לתל אביב וירושלים וכן מבצעים או פיגועים בתוך שטח ישראל באמצעות מנהרות התקפיות, כמו זו שנחשפה בימים האחרונים באזור רפיח. הארגון נמנע לעת עתה משיגורים לעבר גוש דן, מתוך הנחה שיהיו עוד כמה מדרגות ששני הצדדים יעלו בימים הקרובים. אפשר לשער שאם ישראל תחסל או תנסה לחסל את אחד מבכירי חמאס, או שישראל תפגע במספר גדול של אנשיו, אזעקות "צבע אדום", יישמעו גם במרכז.

דובר הזרוע הצבאי של החמאס מדבר במסיבת עיתונאים בעזה, יולי 2014. רויטרס
נציגי הזרוע הצבאית של חמאס, במסיבת עיתונאים בעזה בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully