וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לפחד לכבוש את עזה

6.7.2014 / 11:45

חמאס בוחן את ההרתעה שנשחקה לחלוטין מאז תום "עמוד ענן". אמנם מדובר במהלך שיישא מחיר כבד בצדו, אולם כדי לעקור לחלוטין את האיום מדרום, צריך לכבוש את הרצועה באופן זמני

לכל המודאגים מקבלת צווי 8, ממטחי קסאמים בלתי פוסקים וכיפות ברזל שצצו להם במקומות מוזרים בארץ - לא יהיה שום מבצע. גם אם חמאס ימשיך לירות לא יהיה מבצע. מה שכן יהיה זה המשך סיסמאות ריקות ומגוחכות של "שקט ייענה בשקט". מה היה עד עכשיו? במשך שלושה שבועות הדרום רועש והטפטוף הטורדני של הקסאמים גדל ככל שחולשתה של ישראל נחשפת, עד שהפך למבול של ממש. חמאס מריח את הפחד של ביבי ואין לו שום סיבה להפסיק לירות, אז "עושה לנו טובה" ויורה רק 25 ביום (נכון לכתיבת שורות אלו) ורק עד באר שבע.

מדהים איך ארגון טרור מחזיק מדינה שלמה אתם יודעים איפה ואנחנו מאפשרים לו. יש חשד שבאופן מזוכיסטי אחדים מאתנו מפיקים מכך הנאה חולנית. משהו שמצדיק לעצמם את תסמין ילד הכאפות, שמראה עד כמה ישראל היא יתוש קטן שתלוי באמריקאים ובאירופאים. מה נעשה אחרי שנכבוש את עזה? מה אז? בואו נתמלא כולנו ברגשות חוסר אונים יחדיו ונמשיך להתחנן לחמאס על הפסקת אש. אולי זה יעזור.

לראשונה מאז "עמוד ענן, רקטה יורטה בשמי העיר.
"חמאס עושה טובה ויורה רק עד באר שבע". רקטה שיורטה אמש מעל העיר

שלא יהיה לכם ספקות, אם נמשיך לא להגיב ולהסכים עם חמאס על בשר תותחים בדמות מיליון ישראלים בדרום, סביר שהיקף הירי יקטן עם הזמן. אבל איך ישראל יוצאת מהסיבוב הזה? ידו של החמאס על העליונה, הקסאמים ימשיכו לנחות בדרום באופן יומיומי, אם כי בדמות טפטוף ולא מבול. בכל פעם שנעז להגיב - על מטען בגדר המערכת, על הכנות לפיגוע גדול, על פגיעת קסאם קטלנית, גשם הטילים והאיום בהגדלת הטווח יחזור. הרי ברור לכולם שאין ברצוננו להתגלגל למבצע חדש בעזה וכל האיומים שמשמיע נתניהו בנושא הם ללא כיסוי. ככה זה שישראל מורתעת מחמאס הרבה יותר משהוא מורתע ממנה.

וישראלים הם אלופי התירוצים כשהם רוצים להאמין במשהו, גם אם אין לו אחיזה במציאות. בהתחלה סיפרו לנו שחמאס מעוניין ברגיעה, אחר כך שהוא לא זה שיורה ולכן אינו אחראי. אחר כך סיפרו שפעילי חמאס אמנם יורים, אבל מדובר בפלגים שקיבלו החלטה על דעת עצמם. ובסוף, שנגמרו כל התירוצים, נאלצנו להודות שלא משנה כמה ירו, אנחנו למבצע לא נצא. בשלב הזה גם התייתרו תקיפות הענשה של צה"ל על מבנים ריקים בלילות של עזה. זה כבר לא עשה רושם על אף אחד. ככה חיסלנו לחלוטין את שאריות ההרתעה שעבדנו עליה קשה מאוד במבצע "עמוד ענן". אם נתניהו באמת היה רוצה להשאיר סיכוי להמשך הרגיעה ולא להידרדר למבצע נוסף, הוא צריך היה להגיב חזק ומיד. אז היה לכך סיכוי.

ואני לא מדבר על תגובה מהבטן, אלא בחשיבה מהראש. תגובת בטן היא לא אסטרטגיה. ואסור להגיב כנקמה, אלא מתוך ההבנה שאיננו יכולים לאפשר לכוח צבאי עוין עם ארסנל טילים ענק שרק הולך ומתעצם להתקיים בחצר האחורית שלנו. אם אנו רוצים שיהיה איזה שהוא סיכוי לשלום בנינו לבין הרשות הפלסטינית, אסור שתתקיים מדינת חמאסטן שתוכל לטרפד כל התקרבות להסכם בטרור פיגועים או בירי תלול מסלול. אנחנו חייבים לסיים את הסאגה בעזה, בשביל השלום.

לא עוד הודנה

נכון, אני מבין שיהיה לנו פחות אקשן להתעסק אתו בדרום וכן, אולי נאלץ לייצר פחות כיפות ברזל ולהפנות את המשאבים היקרים שלנו לדברים אחרים, אבל כאדם שרוצה להקים כאן משפחה ולגדל את ילדיי במקסימום ביטחון - הדבר הזה מתחייב, ומוטב מוקדם מאשר מאוחר. כל עיכוב יתורגם בהחזרת החוב, בריבית גבוהה בדמות הדם שלנו. הגעה מאוחרת לפתרון תתורגם לעשרות טילי פאג'ר 5 בעלי ראש קרב שנושאים 90 קילוגרם חומר נפץ, שגם הממ"ד המושלם לא יעמוד בפגיעתם. ובשביל שלא נתגעגע לירי הגראדים, עדיף שנסיים את מה שהתחלנו במבצעים הקודמים בעזה – "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן". כן, זה יהיה קשה. כן זה יהיה מורכב ויהיו אבדות, אבל הרבה פחות אבדות כתוצאה מגשם הפאג'רים שינחת על תל אביב, ושיוביל אותנו, בסופו של דבר, אל אותה תוצאה.

אותי לימדו שאם אתה מתלבט ב"עשה ואל תעשה" בדבר מה חשוב, תבנה לך שני טורים, של פלוסים ומינוסים שיעזרו לך להחליט. אז בואו ננסה לחשוב, מה נותן לנו המשך הפינג פונג הקיים? כל כמה שנים מבצע גדול בעזה, כל מבצע טווח הטילים, הכמות, הדיוק ומשקל ראש הקרב עולה. בכל מבצע כזה אנו משלמים לא רק בכלכלה משותקת, אלה גם בהרוגים, אך התשלום העיקרי הוא ביחסים שלנו עם העולם: בתדמית, בדו"ח גולדסטון, בניתוק היחסים עם טורקיה, למשל. כל אלו מחירים כבדים ללא ספק. התמורה – דחיית ההתמודדות.

ואם חשבתם שבגלל שהתנתקנו מעזה אנו לא אחראים על 1.8 מיליון פלסטינים, טעות בידכם. החשמל והמים, חומרי הבנייה, המזון ואפילו התרופות - הכול עובר דרכינו, והרבה פעמים על חשבוננו. ואבוי למנהיג שיחשוב לחנוק את עזה במצור אמיתי. האחריות לכל משבר הומניטרי תרבוץ מיד על ישראל. לעומת זאת, מבצע בעזה שעלול להוביל לכיבוש מלא, יביא עמו מבול של טילים מכל הסוגים לטווח זמן מסוים עד תל אביב וצפונה. יגרום למותם של אזרחים, אבל גם חיילים. ייגרם נזק כבד לכלכלה ולתשתיות ובהחלט שניתן להניח שגם יגבר הלחץ הבינלאומי על ישראל.

אך התמורה תהיה שקט, שקט אמיתי. לא הודנה, אלא סיום עידן הקסאמים. לא החזרת התנחלויות או הישארות ממושכת – אלא כיבוש, ניקוי אורוות, הפלת החמאס ויציאה, עם אופציה לכניסה מחודשת ונקודתית בכל פעם שהצורך המבצעי דורש, בדיוק כפי שנעשה ביהודה ושומרון לאחר חומת מגן.

ודווקא המבצע הזה מעיד כי ניתן לשבור את הטרור בכוח צבאי. למעלה מאלף ישראלים נהרגו במהלך האינתיפאדה השנייה, רובם בפיגועי התאבדות שמספרם ירד לאפס לאחר מבצע חומת מגן. יהודה ושומרון הוא אזור גדול בהרבה מעזה, וגם מאוכלס ממנו. כיבוש עזה, על כל מורכבותו, אפשרי בהחלט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully