וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הדליף את שיחת החטופים למוקד 100?

עו"ד דן חי

6.7.2014 / 9:00

כיצד התגלגלה הקלטת שיחתו של גיל-עד שער למוקד 100 לרשות הציבור? האם רשויות הביטחון הדליפו אותה במסגרת עסקה סיבובית עם כלי תקשורת? הדבר מחייב חקירה מעמיקה

פרסום הקלטת שבה אחד משלושת הנערים שנרצחו נשמע לוחש "נחטפתי" בשיחה עם המשטרה, היה ללא ספק כואב ומזעזע. אבל מטרידה לא פחות השאלה, איך הגיעה אותה קלטת למהדורת החדשות בערוץ 10 שהתהדר בפרסום?

התופעה הזו, במסגרתה מידע, מסמכים וקלטות המצויים בידי רשויות האכיפה, דולפים כמו במסננת אל התקשורת, חוזרת על עצמה, לצערנו, לעתים די קרובות. כך, לפני שבועות אחדים היינו עדים להדלפה חמורה מתוך פרוטוקול חקירה במשטרה של השחקן יהודה לוי, לפיו בעת חקירתו הודה כי צרך סמים לאור שיברון לב עת נפרד מקשר זוגי עם הזמרת נינט טייב. קדמו לכך הדלפות מחקירתם של שרון גל, עמנואל רוזן והחמורה מכל בעניינו של הזמר אייל גולן. הזיכרון הרחוק יותר לוקח אותנו לחקירת הנשיא לשעבר משה קצב, ולמעשה נראה כי המשטרה, ובמקרה הזה אולי אף השב"כ, מדליפים מידע לתקשורת, כדי לשרת בדרך כלל אינטרסים אישיים זרים.

החטופים שילמו בחייהם על השיחה למשטרה? דעה

הדלפת פרטים מתוך פרוטוקולים של חקירה במשטרה והדלפת קטעי וידאו או שמע מתוך אותם תיקי חקירה מנוגדת לחוק ומהווה עבירה פלילית. יש בכך, בין היתר, משום פגיעה חמורה בפרטיותם של הנחקרים, בזכותם להליך משפטי ראוי ובזכותם כי הפרטים ישמרו חסויים. פגיעה זו מתעצמת עקב מעמדם הציבורי של רבים מהחשודים ולאור אי היכולת "להשיב את הגלגל לאחור" במידה ויוסרו החשדות. ההדלפות אף משבשות את הליך החקירה לאין שיעור ומקשות על החשודים להוכיח חפותם.

לחקור באמת

תוכן הפרטים שהודלפו, כמו מקרה קלטת קולו של הנער שנחטף, מעלה חשד כבד כי המקור להדלפות אלו הינו במשטרה או בשב"כ. אם אכן כך, המאזן ברור: מישהו במשטרה או בשב"כ בוגד במערכת לטובת מאזן אימה שהוא עורך עם התקשורת. הפעם הם קיבלו ממנו חומר עסיסי ומעניין ובפעם הבאה הם ידאגו לו. הכול על חשבון המשפחות הנפגעות, במקרה הזה ובמקרים האחרים על חשבון אותם נחקרים, שפעמים רבות כלל לא מוגש נגדם כתב אישום, בסופה של החקירה.

התופעה הזו חמורה במיוחד אל מול חוסר האונים של הצד שעניינו היה רגע לפני הפרסום בחדרי חדרים ופתאום הוא נחלת הכלל בכותרות הראשיות. אסור לה לחברה הישראלית לקבל ולסבול תופעות שכאלו. זו מכת מדינה שצריכה להדיר שינה מעיניהם של ראש הממשלה והשרים הממונים על הגופים המדליפים. תופעה כזו הופכת את ישראל לרפובליקת בננות, בה איש הישר בעיניו יעשה, פוגעת באמינות של רשויות האכיפה ומאיימת על תפקודה של כל מערכת האכיפה המשפטית. לא במדינה כזו רובנו ככולנו רוצים לחיות.

רצח שלושת הנערים - כל הכתבות

ראוי היה למגר אחת ולתמיד את התופעה הזו, באמצעות חקירה יסודית ומקיפה בנושא, וככל ולא ימצא כי מקור ההדלפות במשטרה או בשב"כ, ינוקה שמם. מנגד, ככל וימצא אחרת, יש לפעול למיצוי ההליכים עם האחראיים לכך.

כדי שבדיקה ראויה אכן תעשה יש לצפות כי הממונים על ארגוני אכיפה אלו, המפכ"ל וראש השב"כ, לא יתנו במקרה הנוכחי לדברים לעבור לסדר היום, כפי שנתנו בכל הפעמים הקודמות, ויורו הפעם על חקירה מקיפה, יסודית ואחראית, למען אחת ולתמיד תמוגר הפגיעה הדורסנית הזו בזכויות האזרח ונוכל כולנו לחיות במדינה נאורה ומתוקנת.

הכותב הינו עורך-דין המתמחה בהגנה על הפרטיות ומרכז את תחום הפרטיות בלשכת עורכי-הדין

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully