וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האפריקני: חסינות למנהיגים בבית הדין לצדק

1.7.2014 / 23:47

ראשי מדינות היבשת החליטו כי לא יהיה ניתן להגיש כתבי אישום נגד ראשי מדינות מכהנים ו"בכירים" נוספים בבית הדין האפריקני לזכויות אדם - כך חשף אמנסטי. "בגידה בקורבנות"

נשיא קניה אוהורו קניאטה וסגנו ויליאם רותו בשובם מוועידת האיחוד האפריקני, ניירובי. AP
נאשמים בבית הדין בהאג. קבלת הפנים של נשיא קניה וסגנו בשובם מוועידת האיחוד האפריקני הקודמת/AP

ראשי המדינות שנפגשו בוועידת האיחוד האפריקני בשבוע שעבר בגינאה המשוונית קיבלו החלטה המעניקה להם ולמקורביהם חסינות מפני העמדה לדין בגין פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם בבית הדין האפריקני לצדק ולזכויות אדם – כך חשף היום (שלישי) ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל".

זאת, על רקע אישומים עומדים בגין הפרת זכויות אדם נגד נשיא קניה, אוהורו קניאטה, וסגנו, ויליאם רותו, ונשיא סודאן, עומאר אל באשיר, בבית הדין הבינלאומי בהאג. "אמנסטי" הגדיר את ההחלטה, שהתקבלה בתום הצבעה בדלתיים סגורות, "צעד אחורה במלחמה נגד התחמקות מעונש ובגידה בקורבנות של הפרות חמורות של זכויות אדם".

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
קלטת ממנהיג דאעש: "מוסלמים, מהרו למדינה החדשה"
יפן מותחת שרירים: הוסרה ההגבלה על פעילות הצבא
מאות אלפים הפגינו בהוג קונג: "לא נציית לסין"

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה ונשיא סודאן עומאר אל באשיר בוועידת האיחוד האפריקני, אדיס אבבה. AP
נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה עם נשיא סודאן עומאר אל באשיר, הנאשם ברצח עם, בוועידת האיחוד האפריקני הקודמת/AP

נטסאנט בלאי, מנהל אזור אפריקה בארגון, אמר: "שעה שהיבשת האפריקנית מתקשה להביא לדין את האחרים להפרות חמורות של זכויות אדם, אין זה אפשרי להצדיק החלטה שכזו".

לפי הדיווח, ההחלטה התקבלה בהצבעה שנערכה ביום שישי, וההודעה עליה נמסרה רק אמש, במסגרת הודעה על תוצאות הוועידה. לפי התוספת לפרוטוקול בית הדין האפריקני, תיאסר הגשת תביעות נגד מנהיגים אפריקנים מכהנים, כמו גם "בכירים", המוגדרים באופן מעומעם למדי.

42 ארגונים אפריקניים ובינלאומיים לזכויות אזרח ולזכויות אדם הביעו התנגדות להחלטה במכתב פתוח שפורסם טרם כינוס הוועידה. לטענתם, איסור ההעמדה לדין מפר את החוק במדינות השונות ונוגד את המשפט הבינלאומי, כמו גם את חוקת האיחוד האפריקני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראשי מדינות אפריקה בוועידת האיחוד האפריקני, אדיס אבבה. AP
"לא יהיה להם מה לאבד והם ישתפו פעולה". מנהיגי מדינות אפריקה בוועידה הקודמת של האיחוד האפריקני/AP

סיימון אליסון מהמכון ללימודי ביטחון בדרום אפריקה טען מנגד כי להחלטה עשויות להיות גם השלכות חיוביות. לדבריו, החסינות שניתנה לבכירים האפריקנים עשויה לעודד את מדינות היבשת לשתף פעולה עם בית הדין האפריקני, שהוקם לאחרונה, ולמלא את החלטותיו.

"אם מנהיגי אפריקה לא מודאגים בנוגע לגורלם, לא יהיה להם מה לאבד והם ישתפו פעולה", הוסיף אליסון במאמר שפרסם לקראת הוועידה. בכך, אולי יצליח בית הדין האפריקני להימנע מלערב פוליטיקה בהליכיו – טענה שהושמעה פעמים רבות בגנות בית הדין הבינלאומי בהאג.

ראשי מדינות רבים האשימו את בית הדין בהאג בהיטפלות למנהיגים אפריקניים. מוקדם יותר השנה, קרא האיחוד האפריקני למדינות החברות "לדבר בקול אחד" בגנות הליכים משפטיים נגד נשיאים מכהנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully