וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחליטו: פירוק חמאס, או חיפוש הנערים

מי שהיה קצין האג"ם של אוגדת איו"ש ביקש לא לשפוט את צה"ל בטרם עת שכן איתור הנערים שנחטפו אורך זמן. אולם, הכוחות שסורקים את אזור חברון נמצאים בסכנה תמידית לחייהם

קריאת מאמרו של ארז וינר עלולה להוביל למסקנה מוטעית: אויבו של צה"ל ושל מערכת הביטחון כולה איננו החמאס אלא אותם פרשנים ומומחים המותחים ביקורת כזו או אחרת על המערכת הפועלת 24 שעות כדי להביא את הבנים החטופים הביתה. סף הסבלנות המאוד נמוך של הישראלים ושל כלי התקשורת מקשה על התנהלות המבצע. מצער שוינר נתלה על וו כה רופף.

חטיפת הנערים - כל הכתבות

לא תהיה זו הפרזה אם נקבע שיציאת מערכת הביטחון למערכה הקשה של איתור החטופים והחוטפים הייתה מלווה בתמיכה מקיר אל קיר, הן במערכת הפוליטית והן בעיתונות. הס מלדבר כאשר הכוחות פועלים. אין צורך לערוך מחקר מייגע כדי לבדוק קביעה זו אלא יש לקרוא את מרבית המאמרים ודברי הפרשנות, מאז תחילת המבצע ועד היום, ולהיווכח שמעטים מאוד, אם בכלל, התבטאו נגד צה"ל או השב"כ. מי שקבע מפורשות שהמקרה הנוכחי עבר מתחת לרדאר של צה"ל והשב"כ לא היה אחר מאשר שר הביטחון, משה יעלון. כדאי להזכיר לוינר שיעלון איננו איזה פרשן או מומחה מתחזה.

הרוח מגיעה מהקבריניטים

זאת ועוד: אין אזרח ישראלי ולא עיתונאי ישראלי הרוצים לתקוע מקלות בגלגלי צה"ל והשב"כ המנסים להביא את הנערים הביתה בריאים ושלמים. מי שנתן את הטון והחל בהתלהמות אלה הם קברניטי המדינה וח"כים אשר טענו, וממשיכים לטעון גם היום, שמטרות צה"ל ביהודה ושומרון אינן רק החזרת החטופים הביתה אלא מיטוט חמאס, פגיעה בתשתיות אזרחיות ביהודה ושומרון וסגירת חשבון עם גורמים וארגונים פלסטיניים אחרים. אלה מטרות שנויות במחלוקת לא משום שמישהו מבקש למנוע את מיטוט חמאס או פגיעה בכל תשתיותיו, אלא משום שקיים חשש ממשי שאין אפשרות להשיג מטרות מסוג זה או שמא כל ניסיון שהוא מעבר להבאת החטופים הביתה ומעצר המחבלים וחוטפים עלולים לגרום לנזקים כבדים מאוד.

וינר כותב: "הפעילות המתבצעת כרגע בשטח, היא הפעילות הנכונה והנדרשת, שילוב של פעילות סריקה ומעצרים שנועדה לעורר את השטח ולייצר רעשים ותנועות ולצדה רובד של פעילות חקירה ואיסוף מודיעין שתזהה את השגיאות הקטנות שיעשו ותייצר את המפתח לתעלומה. פעילות שכזו בשטח נרחב ומורכב כגון זה בו פועלים הכוחות בדרום הר חברון, לוקחת זמן ומצריכה שאר רוח. אסור לעמוד עם סטופר ביד ולשאול בכל בוקר עד מתי. צריך להבין שמדובר בפעולה מתמשכת שמניסיון העבר בגזרה זו תמיד הניבה תוצאות, גם אם אלו לקחו ימים או שבועות". אין ויכוח שהפעילות המתבצעת היא נכונה. אין לדעת, לעומת זאת, עד כמה היא אפקטיבית. אך גם אם נקבל את דברי וינר שהפעילות אפקטיבית, אסור לשכוח עובדה נוספת: ככל שכוחות הביטחון נמצאים יותר ויותר זמן בשטח, הם עלולים חלילה להפוך למטרות, לעורר את השטח למהומות ומעשים אחרים שוודאי וינר לא רוצה בהם. אין ספק שהחיפושים עורכים זמן רב, מעבר למה שהציבור הישראלי מורגל. מאידך, אל ישכח וינר שיש שרים וח"כים מתלהמים המבקשים להשיג מטרות העלולות לגרום לתוצאות הרות אסון.

ועוד כותב וינר על מטרות המבצע: "העברת מסר ברור על המחיר שהארגון ישלם על פעולות מסוג זה. מסר דומה הועבר במלחמת לבנון השנייה לחיזבאללה ,וגם שם, בניגוד לחוכמת הפרשנים, היה אפקטיבי ביותר והעניק לישראל עד כה שמונה שנים שקטות (לא מעט במונחים מזרח תיכוניים)". בכל הכבוד הראוי לוינר, אין דין לבנון כדין יהודה ושומרון. וינר יודע היטב שהח"מ כתב לא אחת על מלחמת לבנון השנייה וטען שההרתעה הייתה אחת התוצאות המצוינות של המלחמה. אמרתי זאת גם לרמטכ"ל אשכנזי בשיחת טלפון שיתכן ווינר, שהיה עוזרו, היה נוכח בה. לעומת לבנון, יהודה ושומרון בתוכנו וכך יהיה לעולם. אין דין שכנים קרובים מאוד כדין שכנים משכונה אחרת. אסור לשכוח שיש גם מחר. המתלהמים שבקרבנו מסרבים לזכור זאת ומשום ההצעות הבלתי ריאליות שלהם חיי החטופים עלולים להימצא בסכנה. לא וינר ולא אך אחד אחר רוצה זאת. על המנהיגים חובה לנווט את הספינה בחוכמה. אני בטוח שצה"ל וגורמי הביטחון האחרים מייעצים לקברניטים כפי שצריך. יש לקוות שאלה האחרונים ינהגו בתבונה.

הכותב הוא מומחה לצבא וביטחון לאומי

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully