וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שמצא את גופת אחותו של מאיר הר ציון

הרבה דם זרם במדבר יהודה ובנגב לפני 60 שנה. שושנה הר ציון נרצחה על ידי בדואים בזמן טיול. שבט אחר, אבו רביעה, התבקש לסייע במציאות הגופות, וסלימאן הצעיר עמד בראש הצוות שאיתר אותן במערה מבודדת. זה נגמר בפעולת נקם של הלוחם האגדי והאכזר

צילום: שי מכלוף

סלימאן סבייח אבו רביעה כבר בן 86. הוא מתגורר יחד עם בני משפחתו סמוך ליישוב כסייפה, קרוב לערד. סלימאן מבלה את ימיו ישוב על כיסא מחוץ לביתו, בידו משקפת שבה הוא צופה במדבר, אהבתו הגדולה. שמיעתו אינה במיטבה, אך לאחר שכוסות התה מתרוקנות ושמה של שושנה הר ציון עולה בשיחה, סליאמן מספר בשטף על האירועים הדרמטיים שבהם לקח חלק לפני שישים שנה.

סלימאן סבייח אבו רבעיה, בדואי מהכפר כסייפה שמצא את גופתה של שושנה הר ציון, אחותו של מאיר הר ציון, יוני 2014. ספק
דייב בוימוביץ, דייב בוימוביץ'
בקי בהיסטוריה. סלימאן/דייב בוימוביץ', ספק דייב בוימוביץ

כשסלימאן היה צעיר בן 26, באו אנשי צבא לשבט אבו רביעה שחי בנגב וביקשו מאנשיו עזרה בחיפושים אחרי גופותיהם של שושנה הר ציון, אחותו בת ה-18 של מאיר הר ציון, ושל חברה עודד וגימסטר. שושנה הייתה חובבת טיולים מושבעת. כשהייתה בת 15, טיילה בצפון הכינרת ונפלה בשבי הסורי. היא שוחררה כעבור כמה חודשים. שבוע לפני שהייתה אמורה להתגייס לצה"ל, יצאה שושנה לטיול במדבר יהודה יחד עם חברה, ובידיה כלי נשק שהיה שייך לאחיה מאיר. באזור נחל ערוגות הותקפו השניים בידי בדואים, ניהלו עמם מאבק קצר ולבסוף נרצחו. גופות השניים נלקחו ונקברו תחת גל אבנים. לאחר שהחיפושים אחריהן העלו חרס, פנה צה"ל לעזרת שבט אבו רביעה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאיר הר ציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הצבא הגיע אלינו מכיוון שהאזור שבו הם יצאו לטייל היה צמוד לגבול עם ירדן", מספר סלימאן. "הם ביקשו שנקים צוותים שיחפשו את שושנה והחבר שלה. אנחנו היינו אלה שמוכרים בצבא כשולטים בשטח, הכרנו את האזור טוב". גם היום נחשב סלימאן למומחה בשטח. אין פיסת אדמה בנגב שכף רגלו לא דרכה בה, והוא בקי גם בהיסטוריה של כל מקום ומקום.

סלימאן עמד בראש אחד מצוותי החיפושים, שסרקו את השטח באזור ים המלח ומדבר יהודה. אחרי כמה שבועות ללא תוצאות, הגיעו המחפשים לשטח שבו חיו בני שבט אבו ראשידה. "פתאום ראינו אישה בדואית, רועת צאן, והתחלנו לשאול אותה שאלות לגבי האזור. היא סימנה לנו למערה סמוכה, שאולי כדאי לחפש שם. במקום היו כמה מערות ובאר מים. בהתחלה חשבנו שהם נפלו לתוך הבאר אבל הם לא היו שם. סרקנו את המערות ואז גילנו את שני הגופות, של שושנה ועודד, מכוסות". לדברי סלימאן, הם הודיעו מיד לצבא על מציאת הגופות ועל מיקומן בתוך המערה. "לאחר זמן קצר אנשי הצבא באו לקחת אותם", הוא מספר.

גם מקומה של הנקמה של מאיר הר ציון לא נפקד מסיפור המעשה. "כולם פה זוכרים מה עשה הר ציון לאחר שגילנו את הגופות", אומר סלימאן. לאחר שנודע לו על מציאת הגופות, רצח הר ציון יחד עם עוד שלושה לוחמים לשעבר, יורם נהרי, זאב סלוצקי ועמירם הירשפלד, חמישה בדואים מהאזור שבו נרצחה שושנה. הדבר נודע בישראל והר ציון נעצר לאחר שחזר ממסע הנקמה. בישראל היו מי שרצו להעמידו לדין בגין רצח, אך בסופו של דבר, בעיקר עקב הלחץ מצמרת המדינה, הוחלט שלא להעמידם לדין בהיעדר הוכחות מספקות. פעולת התגמול הפרטית של הר ציון זכתה לביקורת רבה במשך השנים וגם לאחר מותו. הר ציון, כהרגלו, לא התייחס לביקורת נגדו. הוא קרא למקום שבו גר עד יום מותו, "אחוזת שושנה" בכוכב הירדן, על שם אחותו האהובה.

סלימאן סבייח אבו רבעיה, בדואי מהכפר כסייפה שמצא את גופתה של שושנה הר ציון, אחותו של מאיר הר ציון, יוני 2014. דייב בוימוביץ'
סלימאן אבו רביעה מחוץ לביתו/דייב בוימוביץ'

מי שהגיע באחרונה לסלימאן אבו רביעה וחשף את סיפורו הם אנשי בית ספר שדה כפר עציון, שעוסקים בין היתר בחקר אירועים היסטוריים שהתרחשו באזור. הם ערכו בשנה האחרונה ערבים בנושא פעולות התגמול והמסעות לפטרה. לאחר מותו של מאיר הר ציון, לפני כמה חודשים, ערכו בבית הספר יום עיון לזכרו וחיפשו זווית חדשה על אירועים הקשורים לעברו. ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, סיפר להם את סיפורו של אבו רביעה ואנשי בית הספר הרימו את הכפפה. "הלכנו לראיין את אבו רביעה ולשמחתנו הוא זכר הכול בצורה בהירה וכך יכולנו לאסוף עוד מידע וזווית שונה על מה שקרה אז", מסכם מנהל בית הספר, ירון רוזנטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully