וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: פיצוי לפלסטינים שעל אדמתם נבנה מאחז

24.6.2014 / 22:40

בהחלטה תקדימית אישר בית המשפט הסכם, לפיו תפצה המדינה בסכום כולל של 300 אלף שקלים שישה בעלי קרקע שעל אדמתם נבנה המאחז הבלתי חוקי עמונה. "יש דין": "הצדק נעשה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נמנעה מהתובעים הגישה לאדמות והיכולת לעבדן". המאחז עמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית משפט השלום בירושלים אישר היום (שלישי) הסכם תקדימי, במסגרתו תפצה המדינה בעלי אדמות פלסטינים שעל אדמתם נבנה המאחז הבלתי חוקי עמונה שבבנימין. מדובר בפעם הראשונה שבה המדינה תפצה פלסטינים שעל אדמתם נבנה מאחז לא חוקי. על פי ההסדר, שישה בעלי אדמות שתבעו את המדינה עקב אובדן הכנסה מעיבוד הקרקע יקבלו פיצוי כספי בסכום כולל של 300 אלף שקלים.

"קיימות לתובעים זכויות במקרקעין, שהינה קרקע פרטית מוסדרת", נכתב בהסדר. "עוד אין מחלוקת בין הצדדים, כי על חלק מחלקות אלה אשר, כאמור, הינן קרקע פרטית מוסדרת שאף אינה בתחומי יישוב, הוקמו מבנים ללא קבלת היתר כדין וחרף זאת, בתקופה שקדמה לשנת 2005, העבירו גורמים ממשלתיים כספים לצורך השקעה בתשתיות במקום. הגם שלאורך השנים נערכו הליכי פיקוח על ידי המנהל האזרחי, מרבית המבנים הבלתי חוקיים בחלקות הנדונות לא פונו עד היום. כתוצאה מאלה נמנעה מהתובעים הגישה לאדמות והיכולת לעבדן".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
מטח רקטות לדרום: נפילה בשדות נגב, 2 יורטו מעל אשקלון
"רפורמת הפרגולות" עברה: מה תוכלו לבנות בלי היתר?
הקרב על השר"פ: ועדת גרמן תציג מחר את מסקנותיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
.בעלי האדמות מתכוונים להקים בכספי הפיצויים קרן שתממן הגנה משפטית לפלסטינים שישראלים השתלטו על אדמתם. דחפורים הורסים מבנים בעמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאחז עמונה הוקם בשנת 1995 כאתר ארכאולוגי ושנתיים לאחר מכן החלו מתנחלים להתיישב במקום. במהלך ההליכים המשפטיים שהתנהלו במשך השנים על הקרקע נטען על ידי המתנחלים כי הם רכשו את הקרקעות במקום, אך הליך הרישום התעכב כדי לשמור על ביטחונם של המוכרים הפלסטינים. בשנת 2006 נהרסו תשעה מבני קבע במקום לאחר החלטת בג"ץ בנושא בעקבות עתירת "שלום עכשיו". לאחר ביצוע המהלך הוגשה עתירה נוספת לפינוי המאחז כולו על ידי ארגון "יש דין", ובמקביל הוגשה תביעת פיצויים בגין אובדן מקור הכנסה של הפלסטינים לבית משפט השלום בירושלים. לתביעה היו שותפים שבעה פלסטינים מבעלי הקרקע, ובמהלך השנים אחד מהם הלך לעולמו.

בעוד שהכרעה סופית של בג"ץ בנוגע לפינוי המאחז טרם התקבלה, היום נחתם הסדר בין הצדדים במסגרת התביעה האזרחית. לבד מהפיצוי הכספי אותו חייבת לשלם להם המדינה באופן מיידי, נקבע כי אם עד לסוף שנת 2015 לא יפונו כלל המבנים המצויים על חלקות התובעים, תשלם המדינה לתובעים סכום כולל נוסף של 48 אלף שקלים. בעלי האדמות מתכוונים להקים בכספי הפיצויים קרן שתממן הגנה משפטית לפלסטינים שישראלים השתלטו על אדמתם. מספר בעלי הקרקעות עליהם נבנה עמונה מוערך בעשרות, ואם יוגשו תביעות אזרחיות נוספות התקדים שהתקבל היום עשוי להוביל לפיצויים של מיליוני שקלים לפלסטינים רק בעמונה ובסכומים גדולים יותר אם יוגשו תביעות נוספות גם במאחזים בלתי חוקיים נוספים שהוקמו על אדמות פלסטיניות פרטיות.

"מדינת ישראל מפירה כבר שנים את חובתה כלפי בעלי אדמות פלסטינים בכל רחבי הגדה המערבית, שישראלים פלשו לאדמותיהם וגזלו אותן", מסרו היום עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, מהצוות המשפטי של "יש דין", לאחר אישור ההסכם. "מחדל זה, אליו מתלווה הזרמת כספי ציבור למאחזים בלתי מורשים, כפי שנעשה גם במקרה של עמונה, גורם לנזקים עצומים לחקלאים הפלסטינים. הפיצוי שתשלם המדינה בתיק זה הוא רק רכיב אחד של עשיית צדק עם בעלי האדמות. הרכיב המתחייב עתה הוא פינוי ואנו נמשיך להיאבק עד שהוא יתרחש".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully