וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגש נדיר: ישראל ומדינות ערב ישוחחו על הגרעין

24.6.2014 / 0:01

נציגי ישראל ומדינות ערב שונות ייפגשו בז'נבה לדיון נוסף בנושא פירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית. עם זאת, לא מדובר במגעים ישירים, ובין הצדדים ישנו פער גדול

הפגנה נגד הגרעין הישראלי בתל אביב. AP
הפגנה נגד הגרעין הישראלי בתל אביב/AP

שיחות גרעין בין ישראל למדינות ערב: בז'נבה שבשוויץ ייפתח היום (שלישי) סבב דיונים נוסף בנושא פירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, בהשתתפות נציגים ממדינות ערב ונציג בכיר של ישראל, לצד נציגים מכמה מדינות מערביות. סבב הדיונים יימשך יומיים ויתמקד בניסיון לכנס ועידה בינלאומית למען פירוז אזורי עוד לפני סוף השנה.

עוד בוואלה! חדשות
החיפוש אחרי הנערים: ישנים בשטח, נדחסים במוצבים
סוריה מגיבה לתקיפת ישראל: הפרה בוטה של ריבונותנו
ישראל נגד שובתי הרעב: כך יזינו אסירים בכפייה

מדובר בפעם הרביעית בשנה האחרונה שנציגי מדינות ערב וישראל נפגשים בפורום משותף כדי לדון בסוגייה. את ישראל מייצג בדיונים הסמנכ"ל לעניינים אסטרטגיים במשרד החוץ, ג'רמי יששכרוף, שמוביל גם את הטיפול בנושא הגרעין האיראני במשרד. רוב מדינות ערב שמשתתפות בדיונים, ישלחו לז'נבה את שגריריהן בשוויץ.

במשרד החוץ מדגישים כי למרות ההישג התקדימי בכך שנציגי ישראל ומדינות ערב משתתפים יחדיו בפורום אזורי, לא מתקיימים מגעים ישירים בנושא הגרעין בין ישראל למדינות האזור. הצדדים יושבים סביב אותו השולחן, אך הפערים ביניהם משמעותיים מאוד: ישראל לא שותפה לחזון המזרח התיכון הנקי מנשק גרעיני, מתעקשת לשמור על עמימות בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלה ומסרבת להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

המדינה שמובילה את הדיון בנושא הפירוז האזורי היא מצרים, שדוחפת מאז שנת 2012 לקיים ועידה בינלאומית בנושא. אחראי תחום הגרעין במשרד החוץ המצרי, כארים חגאג, אמר אתמול לוואלה! חדשות כי "מצרים בוחנת את הנושא הגרעיני מנקודת מבט אזורית: הרבה מדינות במזרח התיכון מתכננות לפתח אנרגיה גרעינית בשנים הקרובות, ואם לא תתגבש תפיסת ביטחון אזורית משותפת, יכולות להיווצר סכנות". חגאג הוסיף כי "סירובה של ישראל לחתום על חזון של מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני הוא מכשלה רצינית לגיבוש מדיניות אזורית".

בין המדינות המזרח-תיכוניות שמתקדמות לעבר פיתוח אנרגיה גרעינית ניתן לציין את סעודיה שמתכננת להקים 16 כורים גרעיניים לצרכי אנרגיה, טורקיה שמתכננת להפעיל כורים גרעיניים לצרכי אנרגיה עד לשנת 2019, ומצרים שנשיאה החדש, עבד אל-פתח סיסי, הכריז לאחרונה על רצונו לחדש את תכנית הגרעין שלה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully