וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיוס קרב? הבדלנים באוקראינה הצטרפו להפסקת האש

בתום פגישה בדונייצק בהשתתפות נציגי רוסיה, אוקראינה ואירופה הודיעו הבדלנים שינצרו את האש עד יום שישי, בדומה להכרזת קייב. אובמה שוחח עם פוטין והזהיר מסנקציות נוספות

צילום מסך

סוף המשבר מתקרב? הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה הסכימו הערב (שני) להפסקת אש עם כוחות הביטחון המתוכננת להימשך עד יום שישי הקרוב. ההחלטה התקבלה בתום פגישה בעיר דונייצק, מעוזם של הבדלנים הפרו-רוסים. השתתפו בה נציגים מטעם רוסיה, אוקראינה, הבדלנים והארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE). ביום שישי הודיע נשיא אוקראינה החדש פטרו פורושנקו על תכנית פיוס הכוללת 15 סעיפים – בהם ביזור סמכויות ויצירת אזור חיץ בין רוסיה לאוקראינה – ועל הפסקת אש בת שבוע, וכעת נענו הבדלנים לנקוט צעד דומה.

מתנדבים עצמאים לגדוד "אזוב" בקייב טרם צאתם להילחם בבדלנים במזרח אוקראינה. 23 ביוני 2014. רויטרס
מתנדבים שיצאו להילחם בבדלנים, טרם צאתם מקייב למזרח המדינה/רויטרס

את הבדלנים ייצג בפגישה אלכסנדר בורודיי, העומד בראש "הרפובליקה העממית של דונייצק" – ישות שהכריזה על עצמאות מקייב אחרי הדחתו של הנשיא הקודם ויקטור ינוקוביץ', וכן נציגים מלוהנסק, שם גם כן הכריזו על עצמאות מאוקראינה. את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייצג מקורבו ויקטור מדבדצ'וק המתנגד לממשל הנוכחי בקייב, וכן השגריר הרוסי מיכאיל זורבוב. נשיא אוקראינה לשעבר לאוניד קוצ'מה שימש נציג מטעם פורושנקו. כמו כן, נכחה בפגישה גם היידי טגליאביני מה-OSCE.

"אנו מקווים כי במהלך הפסקת האש שני הצדדים יצליחו להגיע להסכמה ולהתחיל התייעצויות על המשך השיחות והסכם שלום", אמר בורודיי אחרי הפגישה.

עוד חדשות מהעולם:
סודאן: שוחררה הצעירה שנידונה למוות אחרי שהתנצרה
סוריה עמדה ביעד: פינתה כל הנשק הכימי משטחה
מצרים: שבע שנות מאסר לשלושה עיתונאי אל-ג'זירה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נציגי אוקראינה, רוסיה והארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה בפגישה בדונייצק. 23 ביוני 2014. רויטרס
התחלה חיובית? נציגי רוסיה, אירופה ואוקראינה בפגישה בדונייצק, היום/רויטרס

הערב דנו במשבר באוקראינה נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בשיחת טלפון שניהלו. הבית הלבן מסר כי אובמה הפציר בפוטין לתמוך בפיוס בין הצדדים באוקראינה. הנשיא האמריקני אף הזהיר, כפי שעשה פעמים רבות בחודשים האחרונים, שאם מוסקבה לא תנקוט צעדים להפחתת המתיחות באזור, היא תישא ב"מחיר" נוסף.

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר לכתבים בוושינגטון הבירה כי אובמה "שוחח עם הנשיא פוטין וקרא לו פעם נוספת לתמוך בפיוס במקום לאפשר אספקה של אמצעי לחימה וציוד מעבר לגבול ולהמשיך לתמוך בחמושים ובבדלנים שמערערים את המצב באוקראינה. "רוסיה תישא במחירים נוספים אם לא נראה פעולות ממשיות להפחתת המתיחות", הוסיף ארנסט באשר לדברי אובמה לפוטין.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אירלנד הצפונית, יוני 2013. רויטרס
שיחה ואיומים. פוטין ואובמה/רויטרס

במקביל, נמסר מהקרמלין כי שני המנהיגים דנו ביישום תכנית השלום שהציע נשיא אוקראינה וכי "פוטין הדגיש שיש לתת עדיפות לעצירת פעולות הצבא ולפתוח במשא ומתן ישיר בין הצדדים". נשיא רוסיה בירך על ההכרזה של פורושנקו על הפסקת אש ביום שישי, אבל הוסיף כי זו תוכל להתממש רק אם הממשלה בקייב תנהל שיחות עם המורדים.

עוד קודם להסכמת הבדלנים לנצור את האש, נערכו בלוקסמבורג שיחות בנושא בהשתתפות שרי החוץ של האיחוד האירופי. השתתף בהן גם שר החוץ החדש של אוקראינה, פבלו קלימקין. מועצת האיחוד קראה לרוסיה "לאמץ צעדים יעילים לעצור את זרם הלוחמים, הנשק והציוד בגבול עם אוקראינה ולהפעיל את השפעתה על הבדלנים לעצור את האלימות ולהניח את הנשק". הבדלנים הודיעו זה מכבר כי יסכימו להתפרק מנשקם עד שחיילי אוקראינה יעזבו את מזרח המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully