וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה בגבול: "ירדן תגברה כוחות ליד עיראק"

לפי דיווחים, הצבא הירדני שלח שריון, ארטילריה וחי"ר לגבול בשל הישגי המורדים הסונים. בעמאן חוששים מהתעוררות של תא מורדים מקומי. קרי: תמיכת ארה"ב תהיה אינטנסיבית ומתמשכת

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

צבא ירדן תגבר היום (שני) את כוחותיו בגבול עם עיראק, שאורכו 181 קילומטרים, בשל השתלטותם של המורדים הסונים מארגון המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה (דאעש) על מעבר הגבול טריביל – כך דיווחו כלי תקשורת בממלכה הערבית.

גורם בממשלת ירדן צוטט אומר כי "התגבורים האלה צפויים ואין מנוס מהם". גורם צבאי בכיר בצבא ירדן שוחח היום עם העיתון "אל-ערב אליום" והכחיש כי התגבור נעשה בשל הסכנה הנשקפת מהמצב בעיראק. לדבריו, מדובר בפעולות שגרתיות שמטרתן להימנע מהפתעות. הוא הודה כי התגבור כולל כוחות שריון, טילים ונשק כבד וכן כוחו מחיל רגלים.

עיראק מתפוררת - כותרות אחרונות:
קרי בא לבגדד; צבא עיראק מתפורר לעיני המורדים
חמינאי מזהיר את אובמה: אל תתערבו במשבר
המורדים הסונים בדרך לתקיפת בגדד ממערב

חיילים של צבא עיראק ליד הגבול עם ערב הסעודית. 23 ביוני 2014. רויטרס
"תגבורים צפויים שאין מנוס מהם". חייל של צבא עיראק, היום/רויטרס

רשת אל-ערבייה דיווחה הערב כי בירדן גובר החשש מפני התעוררות של תא מקומי של דאעש, וכי הדבר מטריד את הממלכה הערבית יותר מפעילות הארגון בסוריה או בעיראק השכנות. הרשת דיווחה כי כ-2,000 ירדנים משתתפים בלחימה בשורות של ארגונים אסלאמיים חמושים בסוריה וחלקם חזרו לארצם אחרי שהתמקצעו. החשש בעמאן גבר בימים האחרונים, אחרי שביום שישי נערכה תהלוכת התמיכה הראשונה של דאעש במחוז מעאן בירדן, המרוחק כ-200 קילומטרים מהבירה. משתתפי התהלוכה קראו לביטול הגבולות שנקבעו בהסכם "סייקס-פיקו" שחתמו בריטניה וצרפת לפני כמעט מאה שנים.

רשת אל-ג'זירה סקרה היום את הישגי המורדים בעיראק בשבועות האחרונים. מחוז נינווה, שם נמצאת העיר מוסול, השנייה בגודלה במדינה, נמצא כמעט לחלוטין בשליטת המורדים. אלה השלימו אתמול את ההשתלטות על העיר תל עפר. במחוז צלאח א-דין הצפוני השתלטו המורדים על כמה ערים, בהן תיכרית, עיירת הולדתו של סדאם חוסיין, וכן בייג'י, שבה בתי זיקוק גדולים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בשגרירות ארה"ב בבגדאד. 23 ביוני 2014. רויטרס
קורא לאחדות בעיראק. קרי בשגרירות בבגדד, היום/רויטרס

במחוז דיאלי הצליחו המורדים להשתלט על העיר חאנקין הנמצאת בקרבת הגבול עם איראן ובשטחה שדה נפט, אך הבדלנים הכורדים השתלטו עליה מחדש. ממערב לחאנקין, החמושים השתלטו על העיר ג'לולא וכעת ניטשים קרבות עם הכורדים.

באל-אנבר, הישגם האחרון של המורדים הוא השתלטות על ארבע ערים ראשיות במערב המחוז – אל-קאאם, א-רבטה, עאנה וראווה. אתמול הצליחו המורדים להשתלט על מעבר אל-וליד בגבול עם סוריה. מדובר במעבר הגבול השלישי והאחרון שממשלת עיראק איבדה את שליטתה עליו. מחוז כירכוכ העשיר בנפט ננטש על ידי צבא עיראק כוחות הממשלה ללא קרב לאחר השתלטות החמושים על העיר מוסול.

באשר לבירה בגדד שבה שולטת עדיין הממשלה, דווח כי אין בה קרבות לפי שעה. עם זאת, יש קרבות בפאתי העיר – מצפון, ממערב ומדרום לה.

שר החוץ ג'ון קרי בפגישה עם ראש ממשלת עיראק נורי אל-מאלכי – בגדאד, 23 ביוני 2014. AP
ממשלה חדשה עד לשבוע הבא. קרי עם אל-מאלכי, היום/AP

אחר הצהריים כינס שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, מסיבת עיתונאים בבגדד. קרי נחת הבוקר לביקור חירום בבירת עיראק ונועד עם ראש הממשלה נורי אל-מאלכי ועם מנהיגים שיעים וסונים בולטים. קרי אמר לכתבים כי ארצו התחייבה לספק לעיראק "תמיכה אינטנסיבית ומתמשכת", ולדבריו, "אם מנהיגי עיראק ינקטו את הצעדים הנדרשים כדי לשמור על אחדותה של המדינה, זה יהיה יעיל".

"עיראק עומדת בפני איום קיומי ומנהיגיה חייבים להכיר בכך", אמר קרי לכתבים. "העתיד הקרוב של עיראק תלוי בהחלטות שיתקבלו בימים ובשבועות הקרובים ועתידה של המדינה תלוי בעיקר ביכולת של מנהיגיה להיות מאוחדים נגד המורדים. לא בשבוע הבא, לא בחודש הבא, אלא כעת", הדגיש. קרי ציין כי אל-מאלכי אשרר את מחויבותו לכונן ממשלה חדשה עד ה-1 ביולי, יום שלישי הבא. הוא הוסיף כי לשום מדינה אין הזכות לקבוע לעיראק מי יהיו מנהיגיה, וכי הדבר "תלוי בעם העיראקי". משרדו של אל-מאלכי שחרר אחרי הפגישה עם קרי הצהרה שבה נאמר כי המשבר מהווה איום לא רק לאיראן, אלא גם לאזור ולשלום העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully