וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי בא לבגדאד; צבא עיראק מתפורר לעיני המורדים

אחרי שכבשו 4 ערים, החמושים הסונים השתלטו גם על שדה תעופה בצפון. צבא ירדן בכוננות אחרי שמעבר הגבול נפל לידי המורדים. "מפת ההשתלטות" האיסלאמיסטית - ישראל בלב השריעה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, בא הבוקר (שני) לביקור חירום בבגדאד. קרי ידון עם מנהיגי עיראק במשבר המתחולל במדינה ויתאם את הסיוע האמריקני לכוחות הביטחון המקומיים. אתמול, בביקורו בקהיר, הזהיר קרי כי המורדים הסונים מאיימים לא רק על עיראק, "אלא על האזור כולו". קרי טס לבגדאד תחת איפול תקשורתי, והידיעה על הגעתו לעיראק הותרה לפרסום רק אחרי נחיתתו.

שר החוץ ג'ון קרי בפגישה עם ראש ממשלת עיראק נורי אל-מאלכי – בגדאד, 23 ביוני 2014. AP
ראש הממשלה מאלכי והשר קרי, הבוקר בבגדאד/AP

קרי נפגש במשך שעה בבגדאד עם ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי. הפגישה התנהלה באווירה קשה, ברקע הדיווחים כי ארה"ב דורשת ממאלכי השיעי להתפטר - ואף תומכת במנהיגים המקומיים הפועלים להדיחו. עיתונאים שהתלוו לקרי דיווחו כי שפת הגוף של שני האישים העידה על מבוכה רבה ועל מתח רב. בצאתו מהפגישה אמר קרי: "זה הלך טוב מאוד".

חדשות נוספות מהעולם
חמינאי מזהיר את אובמה: אל תתערבו במשבר בעיראק
סקנדל בפולין: על כוס וודקה, הנגיד סחט את הממשלה
רצח בבית האבות: בת 102 חנקה את השכנה בת ה-100

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
צבא עיראק יורה אש ארטילריה לעבר המורדים הסונים במחוז דיאלה מצפון לבגדד – 23 ביוני 2014. רויטרס
חיילים עיראקים מפציצים את מוקדי המורדים, הבוקר מצפון לבגדאד/רויטרס

המורדים הסונים, המאוגדים תחת השם "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" (ISIL), כבשו ביומיים האחרונים ארבע ערים והשתלטו על מעברי הגבול לסוריה ולירדן. כמו כן, הם כבשו את שדה התעופה הצפוני תל-עפר, סמוך לעיר מוסול. ארה"ב נמנעת בשלב זה מלתקוף אווירית את שיירות המורדים, בטענה כי אין בידיה מידע מודיעיני מדויק על תנועתם. הנשיא ברק אובמה שיגר לעיראק 300 יועצים, שאמורים לסייע לכוחות הביטחון העיראקיים לבסס מודיעין לקראת תרחיש שכזה.

"תכנית החומש" האיסלאמיסטית - ישראל זו רק ההתחלה

אתמול, חשבונות טוויטר המזוהים עם ISIL הפיצו מפה המתארת לכאורה את "תכנית החומש" של הארגון. המפה - שלא ידוע מה מקורה - מציגה אזורים נרחבים ביותר, ממזרח אסיה ועד מערב אפריקה, צבועים שחור ועליהם מתנוסס דגל הארגון עם כתובת ה"שהאדה".

המפה, גם אם אינה בהכרח פרסום רשמי, ואינה מציגה תכנית ריאלית, מתארת את השאיפות הטריטוריאליות הנרחבות של המורדים הסונים, השואפים להקים מדינת שריעה שבסיסה בלבנט.

מאז סוף השבוע, הצליחו אנשיהם להתקדם גם לכיוון מערב, אחרי שהשתלטו על הדרך המרכזית בין בגדאד לגבול עם ירדן. צבא ירדן העלה את הכוננות בגבול בין שתי המדינות, שנמתח לאורך 181 ק"מ, במסגרת "מוכנות לאיומים ביטחוניים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", צבא עיראק נמצא בעמדת נחיתות קשה במאבקו מול המורדים, בין השאר בשל ציוד לקוי, עריקות רבות וייאוש רב בקרב המפקדים והלוחמים. "אנשי כוחות הביטחון ששירתו במוסול, בזמן שהדיביזיה השנייה של צבא עיראק התפוררה, סיפרו כי ההנהגה 'התאיידה' מול המהלומה של המורדים", נכתב בדיווח. "קצב ההתמוטטות הוביל להאשמות מצד חלק מהחיילים, לפיהן המנהיגים משתפים פעולה עם האויב".

בתוך כך, דווח הבוקר כי 69 עצירים נהרגו בהסתערות של חמושים על שיירה של ממשלת עיראק, שהובילה אותם בין בתי כלא באזור בגדאד. בשבוע שעבר נרצחו 44 אסירים בהסתערות על בית כלא בעיר בעבוקה, פרבר של בגדאד.

לוחמים שיעים ליד נג'ף – עיראק, יוני 2014. AP
לוחמים ממליציה שיעית בסיור ליד נג'ף, השבוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully