וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערים של מאות שקלים: היכן תשלמו ביוקר על קייטנה?

קייטנות הקיץ שמפעילות העיריות מסובסדות מכיסי התושבים, אולם בחלק מהמקומות המחירים מטפסים עד 2,000 שקלים: "עושים עלינו קופה". בהתנחלויות ובירושלים הכי זול, והיכן יקר?

אייטם גנים באוגוסט. מערכת וואלה!
"גובים המון כסף ואנחנו לא יודעים לאן הוא הולך"./מערכת וואלה!

החופש הגדול בפתח והקייטנות העירוניות שמסובסדות על ידי העירייה ואמורות להיות שוות לכל כיס, מתגלות כנטל כלכלי: על פי נתונים שיתפרסמו היום (שני) בוועדת פניות הציבור בכנסת והגיעו לידי וואלה! חדשות, עולה כי עלות קייטנה לילד אחד מתחילה בכאלף שקלים ומאמירה גם ל-2,000 שקלים. באין אלטרנטיבה אחרת, נאלצים ההורים לשלם את המחירים הגבוהים, מבלי לקבל הסבר מדוע עלות קייטנה המסובסדת מכיסם באמצעות מסים עירוניים מטפסת לסכומים כה גבוהים. "אנחנו מגלים שהעירייה עושה עלינו קופה", אמרה ליאורה ניאזוב, אמא לילדה בת חמש מראשון לציון.

לדברי ניאזוב, אין סיבה לגבות מחירים גבוהים כל כך. "עיריות מסתכלות אחת על השנייה וממש מעתיקות את המחירים. גובים מאיתנו המון כסף אבל אנחנו לא יודעים לאן הוא הולך", אמרה. לאחר פניות רבות של הורים לכנסת, הנושא ידון מחר בוועדה לפניות הציבור בכנסת, בראשות חברת הכנסת עדי קול (יש עתיד). בנוסף, בימים אלו מתארגנת פניה מסודרת לשר החינוך פירון, בדרישה שיתערב במשבר ויוריד עלויות.

עוד בוואלה! חדשות:
”ייתכן שישראל ביימה חטיפת שלושת הנערים”
”אבו מאזן סיכן את חייו כשיצא נגד החוטפים”
נהרג בגבול סוריה ביום הראשון לחופש: ”לא התריעו”

ילדי בית הספר דוד ילין יוצאים לחופש הגדול, יוני 2011. שי אוקנין
ילדים מסיימים את שנת הלימודים/שי אוקנין

כל עיר או רשות מקומית מאפשרת לתושביה לרשום את ילדי היישוב לקייטנה עירונית במהלך שלושת השבועות הראשונים של חודש יולי. מדובר בקייטנה שאמורה להיות מסובסדת ומהווה אלטרנטיבה סבירה להורים עובדים. בפועל, המציאות היא הפוכ, וכאשר מדובר בשני ילדים שהוריהם מחפשים להם סידור לחודשי הקיץ, הנטל הופך לכבד במיוחד. בעיר גבעתיים, למשל, קייטנות המתקיימות בגני ילדים עולות 1,320 שקלים לילד. שעות הפעילות, כמו ביתר המקומות, הן 13:00-08:00.

בנוסף, מרבית ההורים נאלצים לשלם גם לצהרונים המופעלים בשעות אחר הצהריים, בעלות של 810 שקלים לילד. בעיר כפר סבא, למשל, מינה ראש העירייה, יהודה בן-חמו, צוות לבדיקת הנושא לאחר שהתקבלו פניות של תושבים שהתלוננו על כך שטרם הוחלט על עלויות הקייטנות בקיץ הנוכחי. בעיר חיפה, בה מעניקה העירייה שירות לכ-3,000 ילדים בגיל הרך (6-3) עלות קייטנה היא 1,600 שקלים. בשכונות מסובסדות מחירה יורד ל-600-200 שקלים לילד, לא כולל עלות צהרונים. אולם בשונה משאר הערים, הקייטנה אורכת חודש שלם ולא 21 יום.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

הקייטנות בהתנחלויות זולות יותר

נתון בולט נוסף היא עלות נמוכה במיוחד של הקייטנות ברשויות המקומיות הדתיות ובהתנחלויות. עלות קייטנה בבתי הספר של גוש עציון עומדת על 300 שקל לילד, והמתנ"ס המקומי הוא זה שמפעיל אותה בשטחי בתי הספר במקום. בעיר בני ברק, עלות הקייטנות העירוניות עומדת על 300 שקלים לילד, והורה השולח את ילדו לקייטנות של גנים ממלכתיים דתיים ל-15 יום ישלם פחות מ-200 שקלים. בעבור קייטנה של בתי ספר חרדיים לבנות, שאורכה 13 יום, ישלמו ההורים 260 שקלים.

"זה שירות עירוני שיש בו חובה לציבור ושירות לאזרח. החוק לא מחייב את העיריות לפרסם את הדוחות הכספיים ואין לנו מענה", אמרה ניאזוב, שגיבשה פנייה לוועדת פניות הציבור בכנסת יחד עם הורים נוספים ממרכז הארץ בדרישה לבחון מדוע הקייטנות העירוניות כה יקרות. בעיר מגוריה, עלות קייטנה עירונית היא אלף שקלים. במקרה של הארכת שעות הפעילות עד 16:00, מאמיר המחיר ל-1,400 שקלים, ואם עד 17:00 - ל-1,500 שקלים. "אם אנחנו צריכים לשים את הילדים בקייטנה גם באוגוסט, אנחנו מגיעים למינימום של 2,000 שקלים לילד, כשבפועל אנחנו מעריכים שאפשר להוזיל את זה לחצי", הוסיפה.

ניאזוב סיפרה כי היא נכחה בשנה שעברה בישיבת מועצה בה דנו בדוחות של העירייה משנת 2012. במהלך הישיבה חברות המועצה אמרו שהקייטנות יקרות, ואילו מנכ"ל העירייה אמר שהן זולות. הן שאלו אותו באופן מפורש כמה זה עולה לעירייה, אבל הוא לא ידע מה לומר. עם השנים, לטענתה, המחירים ממשיכים לעלות.

"אימהות חד הוריות נכנסות להיסטריה לפני הקיץ"

המחירים הנקובים הם בעבור קייטנות בסיסיות ביותר בגני הילדים. במקרים של קייטנות עם קונספט מיוחד - כמו קייטנות מדע, סוסים, כדורסל וכדומה - המחירים מטפסים ל-1,500 שקלים לילד ואף יותר. "ברשויות הם גובים 1,800-1,500 שקלים לקייטנה כזאת - והעיריות מעודדות את זה. הם מחלקים לילדים שלנו פלאיירים ביציאה מבית הספר, מדליקים את הילדים, קייטנת סוסים, קייטנת ערוץ הילדים. ואז אנחנו מתקשרות ומגלות שהמחירים מטורפים", אמרה בובה לוי, אם חד הורית לארבעה ילדים וממקימות "הקול הנשי", ארגון הפועל למען אימהות חד הוריות ומפרנסות יחידות.

"זה אמור להיות מבוקר כל הנושא הזה. אנחנו הקמנו צעקה גדולה, מאחר שאנחנו מפרנסות יחידות, אבל אנחנו לא מקבלות הנחות אם אנחנו עובדות במשרה מלאה. בשנה שעברה שילמתי 7,000 שקלים על קייטנות וצהרונים. אני לא מסוגלת לעמוד במחירים המטורפים האלו גם אם הייתי נשואה", אמרה לוי. "החודשים יולי-ספטמבר מהווים רבעון מאד יקר בשנה, האימהות החד הוריות נכנסות להיסטריה מאוד גדולה לפני הקיץ. האבות של הילדים שלנו נעלמו ולא משלמים. לשלם 1,300 שקלים לילד, כאם חד הורית, זה מטורף. מאחר שיודעים שאין הרבה קייטנות, אז הם עושים שוק, סחר על חשבון הילדים, על חשבוננו. זאת מכירה פומבית ואנחנו תקועים".

יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, חברת הכנסת עדי קול, אמרה לקראת הדיון שיערך היום: "ביקשתי מכל הרשויות המקומיות, ואף פניתי בעמוד הפייסבוק שלי להורים, על מנת לקבל נתונים על עלות הקייטנות. מצאתי שיש הבדלים אדירים בין מקומות שונים בארץ, לא פעם בין ערים סמוכות. ההורים אינם יכולים לשמש מטיל הזהב של הרשויות המקומיות להגדלת הכנסותיהם".

מהשלטון המקומי נמסר כי נושא הקייטנות העירוניות וקביעת עלותן היא באחריות הרשויות המקומיות, כל אחת בפני עצמה.

עדכון ראשון: 23:10

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully