וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל במרוץ נגד הזמן, שהולך ואוזל במהירות

19.6.2014 / 17:01

אם האקדח המעשן לא יימצא בקרוב, המבצע יגלוש אל הרמדאן. הפלסטינים יהיו מתוחים ועלולים לאבד סבלנות. בלית ברירה, הדרג המדיני יידרש לשחרר את טבעת החנק, דבר שיתפרש כניצחון חמאס

צילום: אמיר בוחבוט, דובר צה"ל עריכה מתן חדד

כוח של חיל ההנדסה מאייש מחסום בכניסה לחברון, מרחק שתי דקות נסיעה מהחטיבה המרחבית יהודה. החום, העייפות והמשימה השוחקת ניכרת היטב על פני הלוחמים. לפני ימים אחדים הם היו עוצרים לבידוק כל רכב שחולף במקום.

ההנחיות השתנו היום (חמישי) כדי להפחית את רמת הלחץ על האוכלוסייה הפלסטינית. רק דמויות וכלי רכב חשודים מתבקשים לעמוד בצד לבידוק. המטרה היא להפעיל לחץ עקיף על החוטפים ולמנוע אפשרות של העברת החטופים ממקום למקום. לפעמים גם הכוח מאבד סבלנות ומרים את הקול על פלסטינים. מש"ק של המנהל האזרחי, חייל בשירות סדיר מהכפר מע'אר, מרגיע את האווירה ופונה בנימוס לנהג שבטעות נפל לבור כשניסה לעקוף את המחסום.

חטיפת הנערים - כותרות נוספות:
"גם את המחבלים מאיתמר עצרו רק אחרי שבועיים"
אחרי 6 ימים: המשפחות שמעו את שיחת החטיפה
חטאם של החטופים היא הכיפה הסרוגה?

חיילי פועלים בחברון לאיתור הנערים שנחטפו. אמיר בוחבוט,
ההנחיות השתנו כדי להפחית את הלחץ. תושב חברון במחסום, היום/אמיר בוחבוט

בלילות, לא הרחק משם פושטים כוחות צה"ל על כפרים, עיירות וערים במטרה לעצור חשודים, לאסוף מודיעין, לסרוק מבנים ולהפגין נוכחות. אחד מחוקרי השבויים שהתלווה שלשום לכוח של חטיבת כפיר הציץ בטלפון הנייד של אחד העצורים והקריא למפקד בשטח את אחד המסרונים: "הצבא היהודי פושט על הכפר כמו נמלים". צה"ל אכן פושט על מוקדי הטרור בכוחות גדולים מאוד. בצבא מעריכים כי היקף הכוחות בשטח, שעולה על 12 אלף חיילים בשירות סדיר, מרתיע את הרחוב הפלסטיני מלעורר מהומות. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תרם לאווירה היציבה בנאום שבו קרא להשבת הנערים החטופים, תוך כדי איום שהופנה לחמאס: "מחר לא יהיה כפי שהיה".

בשלב זה לא נתקל צה"ל בהתנגדות, למעט אירועים נקודתיים ביותר. עד כה נעצרו כמעט 300 פלסטינים, מרביתם אנשי חמאס, ונסרקו יותר מ-900 מבנים. במערכת הביטחון מבינים כי לאורך זמן לא יוכל הצבא להחזיק את הכתר על נפת חברון, לאייש בתי פלסטינים בלב האוכלוסייה כחלק מניסיון הפעלת הלחץ ולעשות פשיטות ענק. מצד אחד, יש אפס חיילים פצועים או הרוגים למרות המעצרים במחנות הפליטים והקסבות; מנגד, הלחץ על האוכלוסייה הפלסטינית הולך וגדל. 6,000 פועלים מחברון לא יוצאים לעבודה בישראל והסחר עם סוחרים ישראלים נפגע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נאפס אבו סנינה, מנכ"ל חברת קרמיקה מחברון. 19 ביוני 2014. אמיר בוחבוט,
"כולם נפגעים". איש העסקים נאפס אבו סנינה מחברון/אמיר בוחבוט

נאפס אבו סנינה מחברון, מנכ"ל חברת קרמיקה גדולה, הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כי ההכנות לחג הרמדאן שיחל בעוד עשרה ימים כבר נפגעות. "הפועלים לא יכולים להרוויח כסף וזה מלחיץ כי בחג יש הרבה הוצאות", אמר. אבו סנינה, המשתייך לאחת המשפחות העשירות בחברון - בחלקה מזוהה עם חמאס - אמר כשהוא אוחז בעיתון "אל-קודס" ומצביע על חיילים רעולי פנים וחמושים בנשק הולכים ברחובות חברון: "כל האוכלוסייה נענשת בגלל המצב. כולם נפגעים. תראה את העיתון. החיילים של צה"ל נמצאים בכל מקום. אנחנו מבינים את המצב של ישראל ומקווים שזה יסתיים כמה שיותר מהר".

רמדאן אבו ערפה, איש עסקים חברוני, הצטרף לשיחה והסביר כי "זה מצב קשה לכולם. אנשים יושבים בבית, לא יוצאים לחנויות מרוב שיש חיילים בחוץ. גם סוחרים מבאר שבע מפחדים לבוא". בעודי יוצא מהשכונה הפלסטינית בחברון, נכנס אליה ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף דוד מנחם, כדי לשוחח עם פלסטינים ו"להריח" את רמת המתיחות.

כוחות משטרה ומג"ב פועלים בחברון להשבת הנערים החטופים. חטיבת דובר המשטרה,
הלגיטימציה עלולה להישמט תחת רגלי צה"ל/חטיבת דובר המשטרה

אם האקדח המעשן לא יימצא בטווח של עשרת הימים הקרובים, המבצע הרחב של צה"ל ביהודה ושומרון יגלוש אל תוך הרמדאן. הציבור הפלסטיני בתקופה זו צם, ומטבע הדברים עצבני, מתוח ועלול לאבד את סבלנותו. הלגיטימציה של פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, הן מהקהילה הבינלאומית, הן מהרשות הפלסטינית והן מממשלת ישראל, עלולה להישמט תחת לרגליו.

התסכול הפלסטיני מהאווירה עלול לגלוש לפסים אלימים. הדרג המדיני יידרש להביא בחשבון תרחישים קיצוניים של אי-מציאת החטופים, כמו פרשת אילן סעדון שגופתו נמצאה אחרי שנים, ולאפשר בלית ברירה את הסרת החנק והלחץ – מה שעשוי להתפרש כניצחון של חמאס. לכן, פועלים בצבא ובשב"כ במרץ נגד הזמן החולף כדי להשיג את "ידיעת הזהב" שתביא לפתרון התעלומה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully