וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הגרעין: איראן והמעצמות החלו לנסח הסכם קבע

שר החוץ של איראן הביע אופטימיות וציין כי ניתן להגיע להסכם סופי עד 20 ביולי, אך הוסיף: "חלק מהדרישות הן בלתי מציאותיות". עיקר המחלוקות: משך הסנקציות ושיעור העשרת האורניום

שר החוץ של איראן ג'וואד זריף עם נציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון. וינה, אפריל 2014. AP
אופטימיות זהירה בשיחות הגרעין בווינה. שר החוץ האיראני מוחמד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון/AP

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ראש צוות המשא ומתן של הרפובליקה האיסלאמית לדיוני הגרעין עם שש המעצמות, הביע אמש (רביעי) אופטימיות לגבי הסכם קבע בין הצדדים ואמר כי הם החלו בניסוח טיוטה - כך דווחה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית IRNA. עם זאת, ציין שר החוץ כי הצדדים ניהלו שיחות קשות ביומיים האחרונים. "חלק מעמדות הצד השני הן בלתי מקובלות לחלוטין", אמר.

סגן שר החוץ, עבאס ערקאצ'י, אמר כי איראן והמעצמות מקוות להגיע להסכם עד 20 ביולי, המועד הסופי לגיבוש הסכם קבע. על אף האווירה החיובית בשיחות, אמר עראקצ'י כי "איראן מצפה למשא ומתן קשה". הוא הוסיף כי "זאת לא תהיה קטסטרופה" אם המשא ומתן יוארך בעוד שישה חודשים. נקודות המחלוקת העיקריות הן לוחות הזמנים להסרה מלאה של הסנקציות האמריקניות והאירופאיות על איראן, ושיעור העשרת האורניום שיותר לרפובליקה האיסלאמית להמשיך לקיים.

סבב השיחות הנוכחי בין איראן ושש המעצמות – בריטניה, סין, צרפת, רוסיה, ארצות הברית וגרמניה – נפתח ביום שלישי האחרון בבירת אוסטריה, במטרה לגבש הסכם קבע. זאת על רקע העובדה כי בחודש הבא יפקע הסכם הביניים שנחתם בנובמבר בז'נבה.

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
אחרי 6 ימים: המשטרה השמיעה למשפחות את שיחת החטיפה
דנינו הקים צוות לבדיקת הטיפול בשיחת הנערים החטופים
עיראק ביקשה מארה"ב לתקוף אווירית בשטחה

פקחים מנטרלים סרכזות. מתקן ההעשרה נתנז, 20 בינואר 2014. סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, אתר רשמי
מתקן העשרת אורניום בנתנז/אתר רשמי, סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א

טרם תחילת השיחות ביום שלישי, נפגשה המשלחת האיראנית למו"מ להתייעצות עם נציגי המשלחות הרוסיות והסיניות. לאחר הפגישה, סגני שרי החוץ של איראן ורוסיה אמרו לכתבים שהפגישה הייתה מועילה וחיובית. "אנחנו מקווים להתחיל לעבוד ברביעי על מלאכת ניסוח ההסכם הסופי - לא הנושאים הגדולים, אבל המסגרת הכללית וההקדמה", אמר סגן שר החוץ ערקאצ'י. "יש עוד דרך ארוכה לפני שנוכל להגיע להסכם שיהיה מקובל על כל הצדדים".

מייקל מאן, דובר שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון, אמר בשיחה עם כתבים לאחר פתיחת השיחות שהצדדים ממוקדים בבניית התשתית לניסוח הסכם הקבע. לדבריו, הדבר החשוב ביותר כעת הוא שהמעצמות יישארו "מחויבות לחלוטין לעבודה קשה כדי להגיע להסכם עם איראן". עוד ציין כי האווירה בשיחות היא טובה ועניינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully