וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד מתי חברון תמשיך להתייחס לחוטפים כגיבורים?

16.6.2014 / 17:50

ברשות מבינים שהפיוס נקבר ויש לפעול נגד חמאס, אך החטיפה העלתה מאוד את התמיכה בארגון. השאלה היא אם תושבי העיר ימשיכו להרגיש כך גם לאחר כתר ארוך שיפגע בהכנסותיהם

צילום: זוהר גואטה, קובי אליהו, ניב אהרונסון, דו"צ, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

עיתוי פרסום הגינוי הפלסטיני לחטיפת שלושת הנערים, שיצא הבוקר (שני) מלשכתו של יו"ר הרשות מחמוד אבו מאזן, כמו גם שיחת הטלפון בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, אינם מקריים. ב-48 השעות האחרונות נראה כי גם בצמרת הרשות והפתח נפל דבר. אבו מאזן ואנשיו הבינו שלמעשה הסכם האחדות בא לקצו מרגע החטיפה. בשיחות סגורות אומרים מקורבי יו"ר הרשות כי חמאס ישלם מחיר יקר על החטיפה, לא רק בגלל פעולותיה של ישראל, אלא גם לאור שלל הצעדים שמתכננת הרשות נגד הארגון בגדה.

חטיפת הנערים - כותרות אחרונות
המשטרה תבדוק: מי מאחורי הודעות הווטסאפ על החטופים?
אסתר פולארד למשפחת פרנקל: "ג'ונתן מתפלל בגיהנום"
דעה: להגיד לילדי המתנחלים את האמת

מהלך הפיוס של פתח מול חמאס נתפס כהימור, נוכח עמדתה השלילית של ישראל נגד ההסכם וכן לאור העמדה האמריקנית הבלתי תומכת. ועדיין, אבו מאזן החליט לנסות ולבדוק בפעם המי-יודע-כמה אם בכל זאת פיוס עם חמאס אפשרי. עבורו הייתה זו נקודה קריטית. במהלך "המשמרת" שלו אירע הפיצול בין עזה והגדה, והוא קיווה כי במהלכה גם יסתיים. אולם מהרגע שנחתם ההסכם, כשבועיים לפני החטיפה, התברר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים שחמאס מנסה לערער את השקט בגדה ולהגביר את התסיסה נגד ישראל ונגד הרשות גם יחד.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל – דוחה, קטר, 5 במאי 2014. רויטרס
הפיוס עלול לעלות ביוקר. אבו מאזן וחאלד משעל/רויטרס

שביתת האסירים במובנים רבים, הפכה לכלי בידי חמאס כדי לחולל מהומות, לחזק את מעמד הארגון האיסלאמיסטי ובמקביל להחליש את הפתח. מכאן גם הפעילות היחסית נמרצת של כוחות הביטחון הפלסטינים בימים שלפני החטיפה, נגד פעילי חמאס. המנגנונים עצרו כמה מאנשי הארגון כמו גם מקרב הג'יהאד האיסלאמי ובמקביל פיזרו הפגנות שארגן חמאס ברחבי הגדה כדי "להזדהות עם האסירים שובתי הרעב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

האם הפלסטינים יישברו?

ואז באה החטיפה. המשמעות המידית של פעולה שכזו, היא עלייה בתמיכה בחמאס, אפילו בחברון. שם מתמודדים התושבים עם סגר על העיר שמשמעותו מניעה של כניסה לישראל או יציאה לירדן. ועדיין, החטיפה נתפסת שם כמעשה גבורה של ממש. עם זאת, השאלה היא אם תושבי העיר ימשיכו לראות בחוטפים גיבורים גם בעוד חודש של כתר, שמן הסתם יביא עמו פגיעה קשה בהכנסות המקומיים. חברון נחשבת במידה רבה לבירת המסחר של הגדה וסגר מתמשך עלול להפוך לאסון כלכלי לתושבים.

בינתיים התגובה של הנהגת חמאס לחטיפה מגומגמת ולא ברורה. מצד אחד מברכים בכירי הארגון על "המבצע" ומנגד הם מבהירים כי אין להם שום מידע על מה שהתרחש, בגדר "לא שמענו, לא ראינו". ייתכן שהם צודקים. ברוב הפיגועים המורכבים תוצרת חמאס, פעילי הזרוע הצבאית של הארגון אינם משתפים בפרטים את הפוליטיקאים של חמאס.

לצד כל זה, בארגון מבינים היטב שההנהגה עלולה לשלם בראשה על פגיעה בשלושת הנערים. עד כה אין סימנים מעידים כי מדובר כאן בפיגוע מיקוח. החוטפים לא יצרו קשר עם אף גורם - ישראלי, פלסטיני או זר, כדי לנהל מו"מ. אפילו מצרים, שנחשבה תמיד ל"מתווך הקלאסי" בין ישראל וחמאס, לא קיבלה פנייה משום גוף בבקשה להעביר מסר לצד השני. זה רק מגביר את החשש לחייהם של שלושת הנערים ואת ההערכה שלאחר סיום הפרשה הזו, תבוא עלינו סערה גדולה עוד יותר מול רצועת עזה.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully